Bolsjekogere vil stoppe eksamensangst

Dansklærer Birthe Lund har fået nogle af de beroligende bolsjer, som Ellen Thorsø og Johannes Dam har fremstillet.

Bolsjekogere vil stoppe eksamensangst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Odder - Der er ingen grund til at ligge søvnløs før en eksamen. Spis i stedet et bolsje og slap af. Det er tanken bag de bolsjer, som tre elever på Odder Gymnasium har lavet.

- Mange unge har stress og eksamensangst. Det er noget, man hører om, også fra hinanden. Og jeg har da selv været lidt bange før en eksamen, indrømmer Ellen Thorsø.

Sammen med Johannes Dam og Jonas Halle har hun udtænkt planerne om at putte det beroligende middel baldrian i bolsjer, som man kan spise aftenen før en prøve.

Bolsjer er ikke medicin

- Ideen er, at man ikke bliver medicineret, men tager et bolsje. Og jeg vidste fra en kammerat, at baldrian er beroligende, siger Ellen Thorsø.

De købte en flaske baldrian i Matas og har desuden brugt sukker og druesukker til deres bolsjer. De er desuden smagt til med bl.a. hindbær og pebermynte.

- Man kan bruge det mod eksamensangst eller søvnløshed i stedet for at tage piller, forklarer Johannes Dam.

De tre elever bag bolsjerne går i 2.x, og ligesom al- le de andre elever i 2.g på gymnasiet arbejder de i denne uge med innovation.

Arbejde med grænser

Temaet er grænser, men for eleverne i 2.x. rækker innovations-arbejdet videre. Klassen er med i en science-cup, som bliver afgjort næs-te år, og de har haft lidt videre rammer end de andre elever på gymnasiet. De behøvede ikke holde sig til temaet grænser.

- Vi skulle finde noget, der var relevant for os, siger Ellen Thorsø.

En andet af de otte elevhold i 2.x har f.eks. arbejdet med at finde en tatoveringsmetode, hvor tatoveringerne forsvinder, efterhånden som hudcellerne fornys, og de har eksperimenteret med at lave tatoveringer på en flæskesteg - før den blev til steg.

Druk uden problemer

Et tredje hold prøver at finde en formel, så man kan beregne hvor meget alkohol, man kan drikke uden at få det dårligt dagen efter.

Og et fjerde hold har arbejdet med at lave en form for fleksible strøm-skinner. I en gymnasieklasse skal bordene nemlig ofte stå i hestesko, hvis alle eleverne skal kunne få strøm fra diverse ledninger og strømstik.

Bolsje-projektet handler ikke kun om at få en lys ide og lave nogle bolsjer. Eleverne skal også bruge deres faglige viden. De har varmet sukker og druesukker op til præcis 162 grader, hvorefter de placerede sukkermassen på en måtte og tilsatte baldrian og smagsstoffer.

- Der ligger rigtigt meget teori bag. Vi har kogt druesukker og normalt sukker sammen, og der er forskel på strukturen i de to stoffer. Vi skal lave en rapport om vores overvejelser og de forsøg, vi har lavet undervejs, siger Johannes Dam.

Ifølge vicerektor Susanne Th. Jensen er det godt for eleverne at arbejde med innovation som tema. Det er en måde at bruge viden fra flere fag til at undersøge komplekse problemer og prøve at finde løsninger. Og samtidig får eleverne øjnene op for, at man kan blive iværksætter.

En sten i skoen

- Iværksætteri begynder altid med et problem, med en sten i skoen, og så bruger man sin faglighed på at finde en løsning, siger Susanne Th. Jensen.

Og eleverne kan godt lide at arbejde med noget konkret på tværs af fagene.

- Det er en fin måde at arbejde på, siger Ellen Thorsø.
Bolsjerne er drysset med flormelis, så de ikke klistrer. Iværksætteri handler nemlig også om at tænke praktisk.
Bolsjerne er drysset med flormelis, så de ikke klistrer. Iværksætteri handler nemlig også om at tænke praktisk.

Bolsjekogere vil stoppe eksamensangst

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce