Annonce
Horsens

Opråb om E45-udvidelse: Vi mister medarbejdere på at holde i kø

Trafikken fra Vejle N til Ejer Bavnehøj (billedet) er mere og mere presset. Virksomheder på egnen beder indtrængende om, at en udvidelse prioriteres, da trafikken er kritisk. Arkivfoto: Michael Svenningsen
Store virksomheder i det østjyske betoner i høringssvar vigtigheden af, at fire spor bliver til seks på E45 ved Horsens. Konkurrenceevnen er udfordret på flere niveauer, lyder det.
Annonce

Horsens: En udvidelse er strengt nødvendig. Medarbejderne holder dagligt i kø på motorvejen og på tilslutningsanlæggene. Vi har mistet dygtige folk til Aarhus, alene fordi de slap for at køre på motorvejen omkring Horsens.

Ovenstående er udpluk af høringssvarene til vvm-undersøgelsen om udvidelsen af motorvej E45 omkring Horsens og Hedensted.

Mens mange borgere - som tidligere omtalt i Folkebladet - har fokus på støj i deres svar, betoner en række virksomheder i det østjyske vigtigheden af seks spor på strækningen Vejle N-Skanderborg S, og det kan kun gå for langsomt.

- Vi oplever, at vores medarbejdere bruger uforholdsmæssig meget tid på strækningen på grund af kødannelser, ulykker og nedsat fart på strækningerne både i syd- og nordgående retning. Virksomheder i området oplever, at de ikke kan få de rigtige kandidater eller må sige farvel til dygtige medarbejdere, som er trætte af den lange transporttid, skriver Michael Mortensen, indehaver af HM Entreprenør A/S på Orionvej.

Anlægsarbejdet har endnu lange udsigter, men han foreslår treholdsskift syv dage om ugen, når det kommer dertil. Og så slår Michael Mortensen fast, at det er den fulde pakke, der skal til. Alternative forslag er lappeløsninger, mener han.

Annonce

Ansatte droppede Horsens

Horsens HF & VUC på Holmboes Allé skriver, at man decideret har tabt arbejdskraft til Aarhus på grund af trafikforholdene omkring Horsens, og fra tre Odder-virksomheder, Simpson Strong-Tie A/S, Ole Nonbye A/S og Staermose Industry A/S lyder det, at konkurrencedygtigheden er truet.

Lokale virksomheder taber på rekruttering og konkurrenceevne, hvis der ikke snart sker noget på E45, lyder det i en række høringssvar. Kort: Vejdirektoratet

- Vi forarbejder op mod 10.000 ton stål på vores fabrik og sender det retur til markederne i Europa. Det betyder, at vi både skal have disse mængder kørt til og fra vores fabrik, og det skal naturligvis ske så gnidningsfrit som muligt, skriver Simpson Strong-Tie.

Udpluk af høringssvar om E45-udvidelse

  1. Horsens HF & VUC: Det er helt afgørende for virksomhederne i Horsens-Hedensted-området, at trafikken på motorvejen omkring Horsens kan afvikles mere smidigt end i dag. I min virksomhed har dygtige folk skiftet arbejde til Aarhus alene for at undgå at skulle køre på motorvejen omkring Horsens. Der er også alt for ofte både større og mindre uheld på strækningen, og skiftet fra to til tre spor og tilbage igen udgør i sig selv en trafikmæssig risiko med hyppige køer og småuheld.
  2. Casa Group, Horsens: Der er også behov for en opgradering af ramperne til og fra E45 omkring Horsens for at sikre en smidig trafikafvikling og undgå de nuværende kødannelser helt ned på motorvejen/nødsporet, som skaber ekstremt farlige situationer. E45 er helt afgørende for den fortsatte positive vækst i Østjylland og Horsens Kommune, og den nuværende trængsel har store konsekvenser for erhvervslivets udviklingsmuligheder og for både chaufførernes og pendlernes sikkerhed.
  3. John Stærmose, Staermose Industry, Odder: Det er en forhindring for arbejdskraftens frie bevægelighed, når en medarbejder skal forvente at bruge unødvendig meget tid på transport mellem hjemmet og fabrikken. Vi oplever desuden, at vores transport- samarbejdspartnere opkræver os et trængselstillæg som følge af den alvorligt øgede trafik på motorvejen. I 2019 beløb det sig til ca. 30.000 kroner for vores vedkommende.
  4. Freja Transport & Logistics, Skanderborg: Desværre har den øgede trafikmæssige belastning gennem de seneste år af Østjyske Motorvej ført til en udhuling af de effektiviserings- og miljømæssige gevinster, vi opnåede ved etableringen i Skanderborg. Dette i en grad så vi allerede ved de fremkommelighedsmæssige udfordringer, vi oplever nu, må overveje, hvorvidt det vil være forsvarligt at udnytte de udvidelsesmuligheder, vi har på adressen i Skanderborg. Eller vi igen kan blive nødsaget til at måtte betjene det jysk/fynske marked fra flere forskellige lokationer.
  5. John Riis, adm. direktør i LGT Logistics: Vi har dagligt personale samt lastbiler holdende helt stille på motorvejen, og på et tidspunkt vil det give en alvorlig ulykke. Vi har haft en pige, som blev påkørt bagfra og fik piskesmæld. Hun kommer desværre ikke tilbage på arbejdsmarkedet igen.

John Stærmose, direktør i Staermose Industry, skriver, at samarbejdspartnere opkræver et trængselstillæg, fordi trafikken er så tæt på E45.

Freja Transport & Logistics samlede de jysk-fynske aktiviteter i Skanderborg i 2008, fordi adgangen til Østjyske Motorvej var ideel. Nu er effektiviserings- og miljøgevinster udhulet på grund af trafikbelastning og hyppige uheld, skriver virksomheden og gør sig overvejelser om igen at betjene Jylland og Fyn fra forskellige lokationer.


Ikke kun i betjeningen af dansk erhvervsliv, men også for at konkurrere med logistikcentre i Hamborg/Nordtyskland og Sydsverige, er en opdatering af motorvejen en nødvendighed nu.

DSV i høringssvar om E45


Casa Group, der har base på Havnen i Horsens, peger på både trafiksikkerhed og medarbejderrekruttering som argumenter for, at en udvidelse "er helt afgørende".

Annonce

Markant øget behov for DSV

DSV påbegynder Europas største transport- og logistikcenter i 2021.

- Fuldt udbygget vil det huse op mod 1400 medarbejdere og deres personbiler og vil blive frekventeret af over 1000 tunge lastbiler dagligt. Det er afgørende for vor produktivitet og fortsatte konkurrencedygtighed nationalt og internationalt, at E45 med tilhørende ramper som et første skridt udvides mellem Vejle og Skanderborg, skriver DSV, der har vestdansk base på Nokiavej.

Der er virtuelt borgermøde om E45 tirsdag 15. september kl. 19-21 med Vejdirektoratet som vært.

Høringsfasen udløber 27. september.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Horsens

Ejer af Oasen: Jeg troede, det var en kunde, der ringede for at aflyse...

Hedensted

Galleri udstiller samlerobjekter

Horsens For abonnenter

Borgmester er ærgerlig over Learnmark-beslutning - bestyrelsesformand åbner dør på klem

Annonce