Hedensted/Horsens: - Vi håber at kunne gå i gang med at bygge i midten af 2022.
Sådan lyder meldingen fra Michael Mortensen, administrerende direktør i HM Entreprenør, om det potentielle parkeringsanlæg ved afkørsel Horsens S, som efter planen skal kunne rumme 500 lastbiler.
Dermed sætter direktøren for første gang tidshorisont på projektet, der, hvis det bliver godkendt, vil blive det største af sin art i Europa.
- Sagen ligger lige nu hos indenrigsministeren, og jeg fornemmer en positiv tilgang. Jeg forventer, at der bliver taget stilling til det inden sommerferien, og derefter skal der laves lokalplan og kommuneplan, som tager et år, siger Michael Mortensen.
Indenrigsminister Kaare Dybvad (S) bekræfter over for Folkebladet, at han er positivt stemt over for projektet, selvom det kræver, at der skal gives dispensation fra planlovens byvækstregler, som tilsiger, at nybyggeri skal bygges i forlængelse af eksisterende bebyggelse.
- Vejtransporten er i hastig udvikling, specielt op og ned ad E45. Der er brug for ordentlige faciliteter til de vognmænd og chauffører, som bruger den strækning, siger Kaare Dybvad, som kvitterer for den indsats, Michael Mortensen samt de to borgmestre Peter Sørensen (S) og Kasper Glyngø (S) har lagt i projektet.
- Det er nogle entreprenante folk, og nogle gange gælder det om at skabe udvikling, hvor man har mulighed for det. Det er vigtigt, at vi fra Christiansborgs side viser, at vi anerkender, når nogen vil drive samfundet og infrastrukturen fremad, siger ministeren.
Projekt på 270.000 kvm
Parkeringsanlægsprojektet, som er placeret i Hedensted Kommune, blev første gang præsenteret i marts 2020.
Her løftede Michael Mortensen sløret for et anlæg med døgnovervågning, overnatning, badefaciliteter og restaurant.
Et projekt på 270.000 kvadratmeter og dermed den største EU-sikrede rasteplads i Europa.
Anlægget, som efter planen skal ligge på motorvejsafkørslens vestlige side mellem motorvejen og Vestvejen, vil give langturschauffører mulighed for at afholde deres ugentlige obligatoriske 45-timers hvil på lovlig vis.
På statslige rastepladser må chaufførerne parkere i maksimalt 25 timer, men på grund af Horsens Syd-projektets private karakter gælder samme regel ikke her.
Fuld fart på transport- og logistikbranchen
Transport- og logistikbranchen stortrives i Horsens og Hedensted.
Virksomheder som GLS, Normal og Skive Køletransport har i de senere år fundet vej til området, mens etablerede firmaer som Reitan, Jysk, DSV og DKI Logistics har sat udvidelsesplaner i værk.
Antallet af beskæftigede inden for transport og logistik i Horsens Kommune er på få år steget med 13,6 procent, og i dag rummer branchen hver ottende arbejdsplads i kommunen. En udvikling, som synes at pege i samme retning i Hedensted Kommune.
Men hvad er årsagen til den lokale transport- og logistikopblomstring, hvilke fordele og omkostninger følger med, og hvad siger virksomhederne selv?
I en artikelserie går Folkebladet tæt på en lokal transport- og logistikbranche i vækst.
Forhåbningen, forlød det under præsentationen i marts 2020, er således at forebygge, at langturschauffører parkerer ulovligt langs landeveje og i industrikvarterer.
- Så skider chaufførerne i hegnet, fordi de er nødt til at holde i vejkanten og sove. Det skal vi have løst, så branchen kan få et ordentligt ry igen, sagde Michael Mortensen dengang.
Inden for tålelig grænse
Projektet er lige nu i høring i Folketingets planlovsforligskreds, hvor der er frist for bemærkninger 11. maj. Bliver det her besluttet at give projektet dispensation fra planlovens byvækstregler, kan Hedensted Kommune gå i gang med lokalplansarbejdet.
Om der skal gives dispensation, er blandt andre op til lokalvalgte Hans Kristian Skibby (DF), og han har i sinde at bakke op om projektet.
Kaare Dybvad (S), indenrigsministerDet er nogle entreprenante folk, og nogle gange gælder det om at skabe udvikling, hvor man har mulighed for det.
- Hvis man kigger på den måde, vores statslige vejnet fungerer i dag, har vi store problemer med gennemkørende transport. Udenlandske lastvognstog, som holder parkeret de mest fantasifulde steder. Chauffører, som forretter deres nødtørft i vejsiden og smider små poser i grøften.
- Det er godt, at vi har virksomheder, som øjner en forretning i at lave nogle transportcentre, hvor man kan køre ind med lastvognstog, give chaufførerne bedre arbejdsvilkår, og hvor vognmændene betaler for, at deres biler holder ordentligt parkeret, siger Hans Kristian Skibby.
Han påpeger samtidig, at projektet er med til at synliggøre Hedensted Kommune som en erhvervskommune, ligesom det vil skabe lokale arbejdspladser.
Hans Kristian Skibby forventer ikke, at parkeringsanlægget vil bringe en ende på ulovligt parkerede lastbiler eller udenlandske chauffører, som stikker af fra parkeringsbøder.
- Men vi vil få det aflastet så meget, at det bliver inden for den tålelige grænse, siger han.