Annoncørbetalt indhold

Er brandsikkerheden i parkeringshuse god nok?

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Bedre brandsikring i parkeringshuse er essentiel for personsikkerheden

I takt med at flere og flere danskere køber elbiler, er brandsikringen af f.eks. parkeringshuse blevet et anliggende for beredskaberne.

For når en brand i en elbil kan tage flere timer at slukke, skal der i den grad stilles skarpt på nye tiltag på brandsikringsområdet. Generelt er behovet for sikkerhed øget på steder, hvor flere mennesker samles. En bedre brandsikring af parkeringshuse har derfor stor betydning for personsikkerheden – her parkeres både elbiler og konventionelle biler side om side på mindre plads end hidtil.

Fokus på brandsikring fordrer nye løsninger

En ting er den langsomme brandslukning af elbilernes batterier, en anden ting er den stigende mængde af plast i både konventionelle- og elbiler. Dertil kommer den trange plads mellem bilerne i parkeringshusene - det stigende behov for mere parkeringsplads har været udslagsgivende for, at bilerne i dag står tættere parkeret.

Den begrænsede plads mellem hver bil tillader ikke optimal tilgang for brandberedskabet, hvis der skulle opstå brand. Af den grund anbefaler Dansk Brand- og Sikringsinstitut nu, at alle parkeringshuse på over 150 m2 skal sprinkles for at mindske brandspredningen. Hidtil har sprinkling været et krav for anlæg på 1000 m2.

I forbindelse med denne anbefaling udtaler Thomas Bagger, salgsdirektøren i en af Danmarks største sikringsvirksomheder, følgende: ”Det er meget positivt at høre, og det er i den grad en blåstempling af, at man ikke kan gå på kompromis med personsikkerheden, når det kommer til brandsikring af større anlæg.”

Sprinkling af parkeringsanlæg skal styrke brandsikringen

Når der anbefales sprinkling af anlæg med mindre arealer end hidtil, er det netop på grund af hensynet til personsikkerheden. I anbefalingen understreges der, at parkeringsanlæg med tilknytning til beboelse eller overnatningssteder bør tage brandsikringen ekstra alvorligt.

Til dette tilføjer Tomas Bagger: ”Her er et øget hensyn helt på sin plads. Den ekstra tid, det tager at slukke brand i elbiler, gør chancen for svære bygningsskader og personfaren desto større. Beredskaberne og virksomhederne er da også allerede fremme i skoene, og vi oplever en større efterspørgsel på bedre brandsikring end nogensinde.”

Læs mere om brandsikring hos Bagger Låse her.

En bedre brandsikring af parkeringshuse vil også være et behov i fremtiden

I løbet af det forgangne år har det været et stigende fokus på at forbedre brandsikringen i større anlæg rundt omkring i landet. Her spiller parkeringsanlæggene en stor rolle – danskerne køber i højere grad el- og hybridbiler og denne tendens ser kun ud til vokse i 2022 og årene frem.

Brand i elbilernes batterier udgør imidlertid en stigende fare for brandspredning, da denne slags brand tager markant længere tid at slukke end konventionelle biler. Det har fået beredskaberne til at købe flere maskiner hjem, som kan hjælpe med hurtigere brandslukning.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.