Annoncørbetalt indhold

Beskyt dine ansatte og sikkerheden i din virksomhed ved at have din kemiske APV i orden

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Er du virksomhedsejer, som tænker meget på dine medarbejdere og ansatte og deres sikkerhed, så kender du nok til reglerne for kemisk APV, men hvis du ikke gør det, kan du blive klogere på det her. Kemisk APV er nemlig essentiel i beskyttelsen af dine medarbejdere, fordi din virksomheds brug af farlige kemiske stoffer vurderes.

Hvad er en kemisk APV og hvorfor er den vigtig? 

Hvis kemisk APV er et nyt begreb for dig – hvilket der kan være mange grunde til – så står det for en kemisk risikovurdering og sådan en risikovurdering skaber overblik over, hvor og hvordan dine medarbejdere og ansatte kan blive udsat for farlige kemikalier og kemiske produkter. Sådan en kemisk APV er lovpligtig og den håndhæves af Arbejdstilsynet, dog er det dig, der skal udføre den, gennemgå den og følge op på den. Det virker måske forvirrende, så læs med her og find ud af hvad du skal vide. Desuden kan du blive guidet igennem din kemisk APV, hvis det virker besværligt.

Hvad du som arbejdsgiver skal gøre 

Selve risikovurderingen kommer ind på hvilke materialer, der er farlige i virksomheden, hvordan I bruger disse og hvordan I forbygger uheld. Desuden er der et dokumentationskrav, hvor du skal kunne dokumentere for de farlige stoffer og materialer og den risiko dine ansatte tager, når de arbejder med disse. Hvis det er sådan, at der er foranstaltninger, som skal foretages pga. risikovurderingen og disse ikke kan implementeres med det samme, skal du også udføre en handlingsplan. I handlingsplanen skal du angive den ansvarlige for denne opgave, samt en deadline. Som det første i din kemiske risikovurdering skal du orientere dig i sikkerhedsdatabladene for produkter der er farlige, og på hvilke måder. Det næste er hvordan og hvor meget dine ansatte udsættes for produkterne. Det tredje omhandler, hvordan de ansatte bruger disse produkter og det fjerde omhandler de forbyggende foranstaltninger, der skal træffes. Når du skal foretage en kemisk APV, er der også visse lovkrav, der er vigtige. Hvis du er arbejdsgiveren, så er risikovurderingen dit ansvar. APV’en skal være skriftlig og tilgængelig for medarbejdere og ledelsen. Ledelsen og medarbejderne skal samarbejde og så skal det som sagt fremgå, hvem der har ansvaret handlingsplanen. Til sidst skal du huske at revidere APV’en, når der sker ændringer, som påvirker arbejdsmiljøet. Sker der ikke nogle ændringer, skal du huske, at revidere den kemiske APV mindst hver 3. år.

Tak fordi du læste ovenstående artikel. Vi håber den var brugbar for dig som læser og ser dig gerne snart retur igen her på siden.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.