Assassin's Creed vender tilbage til rødderne


Assassin's Creed vender tilbage til rødderne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Multiplatform: Assassin's Creed-serien fejrer sin 10 års fødselsdag med et nyt kapitel i den populære serie. Ubisoft valgte efter en skuffende indtjening på "Syndicate" i 2015 at bryde med normen om, at der skulle udkomme et nyt Assassin's Creed-spil hvert år.

Pausen skulle give udviklerne tid til at tage et skridt tilbage, gentænke formularen og udnytte branchens nyeste teknologier. Der kom altså ikke noget nyt selvstændigt spil i serien i 2016, selvom der var et par udvidelser, og i stedet markeres 10 års fødselsdagen med "Assassin's Creed: Origins", der - som navnet antyder - afdækker, hvordan snigmorder-ordenen oprindeligt opstod.

Midt i en magtkamp

Denne gang rejser vi tilbage til Egypten i år 49 i rollen som Bayek, og indimellem også som hans kone Aya. Urolighederne ulmer i Egypten, hvor faraoen Ptolemaios XIII kæmper med sin søster, en vis Kleopatra, om magten. Midt i det hele søger Bayek og Aya hævn over drabet på deres søn, en hævn som både får konsekvenser for dem selv og for magtbalancen i Egypten. Historien er både spændende og original. Konceptet med at støtte sig op ad historiebøgerne og så digte et sindrigt komplet henover er gjort mange gange før i Assassins Creed-serien - men resultatet virker heldigvis ikke rutinepræget. Historien veksler mellem Egypten omkring år 50 og spring til nutiden, hvor det endelig er en kvindelig hovedperson, man styrer.

Enormt og enormt flot

"Assassin's Creed: Origins" er det største spil i serien til dato og også det flotteste. Spillet er testet på den nye Xbox One X, hvor alt fra den golde ørken over de frodige oaser til de larmende storbyer på flotteste vis kommer til live, når man rejser rundt i det enorme Egypten. Rejsen bliver ofte afbrudt, da både byer, ørken og hav bugner af hemmeligheder, jagtmuligheder og meget varierede sidemissioner, der alt sammen lokker Bayek på afveje.

Hvad end man finder skatte, går på opdagelse eller hjælper lokalbefolkningen, bidrager det alt sammen til, at man kommer frem i spillet. Alt giver nemlig erfaring, som gør, at man stiger i niveau og får adgang til nye genstande og nye evner. Og hvis man ikke stiger i niveau, er flere af missionerne tæt på umulige at klare. På den måde er "Asssassins Creed: Origins" i langt højere grad end sine forgængere et klassisk RPG, og det kan betale sig at vælge de våben og de evner, som passer bedst til éns spillestil - og at opgradere begge dele løbende.

Kampsystemet har nemlig også fået en kærkommen opgradering - men det er ikke blevet lettere.

Åben sandkasse

"Origins" gør op med den formular, der var så original i 2009, men som siden er blevet noget ensformig. Du skal ikke længere op til områdets højeste punkt og orientere dig, før du kan interagere med alt i området - men det er stadig en mulighed, og den giver selvfølgelig også xp. Egypten er med andre ord én stor sandkasse, hvor du helt selv bestemmer, hvor du tager hen og hvornår - og selvom nogle missioner er tæt på umulige, før du stiger i niveau, kan du kaste dig ud i dem fra start.

"Assassin's Creed: Origins" godtgør, at der ikke kom noget nyt spil i serien i 2016, for det er et af de bedste kapitler i serien. Der er stadig ingen karakter i serien, der er nær så interessant som Ezio fra "Assassin's Creed II", men samlet set er "Origins" et storslået eventyr i en meget flot indpakning, der vigtigst af alt er rigtig sjovt at spille.

 Titel: "Assassin's Creed: Origins"

Platform: Xbox One, PS4, pc

Udgivelsesdato: 27. oktober

Assassin's Creed vender tilbage til rødderne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce