Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Glem alt om fuld fart på Gudenåen

André Gasberg og besætning, satte kursen hjemover, da de blev opmærksomme på hestighedsgrænser og registreringspligt på Gudenåsystemet.Foto: Jens Thaysen

Glem alt om fuld fart på Gudenåen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Modsat bådejerene i resten af landet, skal man registrere sin motorbåd og forsyne den med et nummer, hvis man vil sejle på Gudenåsystemet.

 

RY: André Gasberg har pakket speedbåden med venner og godt humør. Tuben - en oppustelig ring til at trække efter båden - er pustet op og ligger klar til fart og sjov.

Ved I, hvor hurtigt man må sejle her på Gudenåen?

- Tja, tre knob her inde ved haven. Vi har ikke været ude endnu, så vi ved ikke, hvad der gælder længere ude, siger André Gasberg.

Det er ham, der har speedbådskørekortet. Det med at race rundt på sø- og å-systemet, kan han godt glemme alt om.

- Vi har rigtig mange bløde trafikanter; Kanoer, kajakker, sub-boards, svømmere og turister, der ikke er vant til at færdes på vandet, at tage hensyn til, fortæller Majbritt Kjeldahl Lassen, Koordinator i Gudenåkomitéens Sekretariat.

Det betyder, at der er hastighedsgrænser så lave, at de 60 hestekræfter i André Gasbergs påhængsmotor ikke kan bruges til ret meget sjov og ballade. Otte knob (knap 15 km/t.) må man sejle på Julsø nord for Ry Marina.

 

Fakta
- Det er fuldstændigt uforståeligt, man ikke indfører registrering af speedbåde alle steder. Man må jo heller ikke køre bil uden nummerplader,Gunner Jensen, motorbådsejer Ry Marina

Fartkontol

 

Højsæsonen for sejlads på Gudenåen er i sommerferien. Og der sejles ikke kun for sjov. Politiet holder øje med at løjerne og farten ikke tager overhånd. Ikke mindst med vandscooterulykken i Københavns Havn, der kostede to unge amerikanske kvinder livet, in mente.

- Vi har eksperimenter med lasermålinger af hastighed. Selv om vi har nogle helt andre forhold end i København, hvor man kan stå på en bro og måle, kan det godt lade sig gøre, siger Majbritt Kjeldahl Lassen.   

Der er flere forhindringer for de fire venners sejltur. Modsat vandscootere og speedbåde på havet, skal man registrere sig for at sejle på Gudenåsystemet. Men hvordan?

- Man registrerer sig på nettet, printer filen ud, putter den i en plastiklomme og taper den fast på båden - det tager kun 30 sekunder - og koster kun 30 kroner. Bøden for ikke at registrere sig, er på 1000 kroner, fortæller Majbritt Kjeldahl Lassen.

Det hjælper dog ikke de fire unge med speedbåden på havnen i Ry, der ikke har hørt om reglen før, og ikke lige har en printer med i lommen. De giver op og sætter kursen hjemad mod Kolding fjord i stedet.

 

1000 gæstesejlere

 

Ved en af broerne i marinaen ligger motorbåden Pusling af Ry. Navnet er misvisende. Med sine 38 fod er Pusling en af de største både på Gudenåsystemet og tjener som mobilt sommerhus for Merete Siim og Gunner Jensen, der bruger de fleste weekender og ferieuger ombord på hende.

- Der er ikke de store problemer med for høj fart. Vi ser folk, der ikke kan finde ud af det - cirka de samme, der kører for stærkt på landevejen, fortæller de.

Vandscootere og jetski er der til gengæld ingen problemer med.

- Dem har vi aldrig nogensinde set her på søerne, siger Gunner Jensen.

Han er glad for at alle motorbåde skal registreres.

- Det er fuldstændigt uforståeligt, man ikke indfører registrering af speedbåde alle steder. Man må jo heller ikke køre bil uden nummerplader, siger han.

Der er 3000 registrerede motorfartøjer på Gudenåsystemet. Årligt trækker 1000 bådejere et gæstekort.

- Vi vil gerne have folk ud og sejle, uden at give dem bøder. Men folk skal sejle ordenligt, derfor registrerer vi motorbådene. Samtidigt kan vi altid finde frem til folk. Hvis vi for eksempel finder en båd drivende rundt på en af søerne, kan vi ringe til ejeren, inden vi sender helikopteren ud, siger Majbritt Kjeldahl Lassen.