Festiwalther version 2.0: Stadig med bar røv og cigaret

Den 'nye' og den 'gamle' Festiwalther, som blev tegnet af Henrik Ory for snart 40 år siden. Foto: Flemming Krogh

Festiwalther version 2.0: Stadig med bar røv og cigaret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Smukfests maskot Festiwalther skal frem i lyset igen. Virksomheden Designit giver nyt liv til den originale maskot, der holder til i bøgeskoven i Skanderborg.

AARHUS: For 40 år siden åbnede en lille flok mennesker portene til en musikfestival i Skanderborg. I begyndelsen var det nogle få tusinde gæster, der nød musikken og stemningen i skoven med de høje bøgetræer syd for byen. Igennem årene er festivalen blevet en kæmpe succes, som musik- og festnydere valfarter til hvert år. Billetterne bliver revet væk, så snart de er sat til salg.

Den lille skovtrold, Festiwalther, blev tegnet af Henrik Ory, som gav den bar røv, en cigaret i mundvigen og en rød guitar over skulderen.

I mange år prydede Festiwalther plakaten til Skanderborg Festival, som det hed dengang. Nu er tiden en anden. Festivalen har skiftet navn til Smukfest, og Festiwalther er gennem de seneste år blevet nedtonet til fordel for de høje bøgetræer. Festiwalther må nøjes med en lille plads i bunden af plakaten.

Men nu skal Festiwalther frem i lyset igen. I anledning af festivalens 40-års jubilæum.

Christian Dyhr (tv) har arbejdet på Walthers nye ?look? sammen med Jacob Vidkjær og Jesper Juul Sehested. De er alle tre trofaste festivalgængere til Smukfest, på den måde har de haft lettere ved at ramme Festwalthers DNA. Foto: Flemming Krogh
Christian Dyhr (tv) har arbejdet på Walthers nye ?look? sammen med Jacob Vidkjær og Jesper Juul Sehested. De er alle tre trofaste festivalgængere til Smukfest, på den måde har de haft lettere ved at ramme Festwalthers DNA. Foto: Flemming Krogh

Bar røv og smøg

Opgaven med at justere og genskabe den kendte maskot er i hænderne på den århusianske virksomhed Designit. Det foregår i tæt dialog med folkene bag festivalen.

- Vi rører ved noget, som har haft stor betydning for de ansvarlige bag Smukfest og for alle gæsterne igennem de 40 år. Derfor er der mange beslutninger, der skal tages. Skal trolden Walther have bar røv i 2019 eller hørte det til i de mere frigjorte tider i 70'erne? Skal maskotten stadig have en cigaret i mundvigen, eller skal vi følge tidens sundhedstrend og fjerne cigaretten? Der er mange beslutninger, der skal tages, siger design director Christian Dyhr, der har arbejdet på Walthers nye 'look' sammen med senior motion designer Jacob Vidkjær og senior brand designer Jesper Juul Sehested.

Nu er de fleste beslutninger taget. Både cigaretten og den bare røv er intakt.

- Vi holder fast i, at maskotten skal signalere noget løssluppent. Smukfest er én lang fest, hvor man må skeje ud, lyder der fra Christian Dyhr og de to andre i teamet.

Det kan ikke være fornuften, der skal afgøre Festiwalthers nye udtryk. Det lægger de tre ansatte i Designit vægt på.

- Det vile være utroværdigt, hvis vi havde tegnet en porre i hånden på Walther i stedet for en cigaret, lyder det fra Christian Dyhr.

Opgaven handler ikke udelukkende om at tegne en ny version af Festiwalther til plakater, skilte og brevhoveder.

Levende på film

Nettet kræver levende billeder, og det skal virksomheden også levere. En kortfilm om 'den nye Walther' er netop ved at være færdig. Den er motion designer Jacob Vidkjær og resten af holdet stolte af.

Det tager ikke mange sekunder, før Jacob Vidkjær har fundet filmen frem på sin laptop. Lyden af beats og en levende Festiwalter i sit rette element på Smukfest toner frem i det højloftede kontorlokale på havnen, hvor Designit holder til.

- Vi er endnu ikke helt færdig med filmen. Der er stadig ting, vi ikke har besluttet. Skal der være ild i cigaretten, så der kommer røg fra den? Måske vil det virke for voldsomt. Men der skal helt sikkert være vind i Walthers lange hår, funderer Jacob Vidkjær, som har ansvaret for at gøre maskotten levende.

Men uanset om det er den 'levende' Festiwalther eller ham på plakaten, har han fået et nyt look. En guldkæde er et nyt element.

- Når Smukfest fylder 40 år, må det godt være lidt ekstravagant. Festiwalther ser lidt nonchalant ud på den måde, mener Christian Dyhr.

70'er-stil

Inspirationen til den nye figur trækker tråde tilbage til 70'erne.

- Tegnefilmen Bennys Badekar er forrygende. Den har vi skelet til. Pladecovers med Shu-Bi-Dua fra 70'erne og 80'erne har også inspireret os, fortæller Jacob Vidkjær, som nyder det noget langsomme tempo, som tegnefilmene havde dengang.

- Filmene var meget anderledes, end man oplever på børne-tv i dag. Der var bedre plads til det skæve og skøre dengang. Det har vi ladet os inspirere af, tilføjer Christian Dyhr.

At der ligger mange timers arbejde bagved, understreger en stor manual med guidelines, som skal bruges på dette års festival. Manualen er fyldt med elementer fra Festiwalters univers, som kan bruges på brevpapir, til skilte og andet der relaterer sig til Smukfest. Walthers hånd med et krus øl er naturligvis en del af manualen.

Og på den måde kommer Festiwalthers nye 'look' til at bidrage til fortællingen om festivalen. Om den charmerende maskot får mere plads på dette års festivalplakat, er er dog endnu uvist.

Festiwalther version 2.0: Stadig med bar røv og cigaret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce