Fem-stjernede nevøer på Smukfest: Nephew gav en stjernekaster af en koncert

Nephew leverede den hidtil bedste koncert på årets Smukfest, da de spillede nye og gamle numre foran et massivt og henrykt publikum. Foto: Axel Schütt

Fem-stjernede nevøer på Smukfest: Nephew gav en stjernekaster af en koncert

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Simon Kvamm & Co. gik nye veje på hjemmebanen Skanderborg og demonstrerede, at et næsten 20 år gammelt band sagtens kan lyde som født påny.

SMUKFEST: Nevøer bliver aldrig gamle, de udvikler sig bare. De folder sig ud på nye måder. Sådan er det i hvert fald med Simon Kvamms nevø-kollektiv, som han præsenterede som "Nephew 2.0". Gruppen har nemlig fået tilføjet et nyt medlem, den århusianske lydforsker og musiker Marie Koldkjær Højlund, som i en række år har spillet under navnet Marybell Katastrophy.

Simon Kvamm og Marie Koldkjær Højlund mødte hinanden i forbindelse med skabelsen af sidste års teaterforestilling "Lyden af de skuldre vi står på" til Aarhus Teater, hvor de fortolkede den danske sangskat. Tidligere i år har Nephew så udgivet "Vinter-i-ring" og "Sommer-i-ring". Og man må sige, at det klæder Simon Kvamm at have bevæget sig ud af komfortzonen.

Nephew leverede den hidtil bedste koncert på årets Smukfest, da de spillede nye og gamle numre foran et massivt og henrykt publikum. Foto: Axel Schütt
Nephew leverede den hidtil bedste koncert på årets Smukfest, da de spillede nye og gamle numre foran et massivt og henrykt publikum. Foto: Axel Schütt

Genstartet Nephew

Lyden af de første toner under torsdagens koncert gav skeptikerne - dem, som mener, at Nephews seneste albums har lydt som genudsendelser, med kontrolfreaken Simon Kvamm ved roret - grund til at tænke om igen. For Nephew har genstartet sig selv. Og en stor procentdel af æren må tilfalde skyldes den meget musikalske niece Marie Koldkjær Højlund. Hun bidrager med en uforudsigelighed, som gør, at der er blevet anderledes højt til himlen hos Nephew.

Det var for eksempel en nydelse at lytte til de to stemmer bygge op til omkvædet i "Va Fangool", ligesom "Hjertestarter" var helt omrokeret.

Marie Koldkjær Højlund bruger stemmen som et instrument og lægger sig ovenpå de ofte mørke, sylespidse synths og rumlebassen, som karakteriserer Nephews signaturlyd. Hun blødgør, runder kanterne af og bidrager med et abstrakt element, som bryder godt med Nephews hårde kassetænkning.

Kronprins Frederik som sangdommer

Vi fik både nye udgaver af gamle kendinge som "Police Bells and Church Sirens", "Mexico Ligger i Spanien", "Gå med dig", "Igen & Igen" samt det nye "Sig Månen Langsomt Hæver".

Der blev nikket til Kim Larsen og hans smukke ode "Byens Hotel" samt citeret fra dem, som Kvamm også ser sig rundet af. Folk som Dissing og andre fra den danske musikmuld.

På et tidspunkt kom Kronprins Frederik endda ind på scenen og var overdommer i en konkurrence om, hvem der kunne synges højest. Endnu et eksempel på Simon Kvamms evne udi showmanship. Han har altid tænkt det stort.

Tydelig kommunikation

Koncerten var perfekt sat sammen, og Simon Kvamm havde publikum, hvor han ville have dem - totalt med og gerne syngende. Måske var der nogle minutters fællessang for meget. Det er det eneste. Ellers var der en tydelig kommunikation mellem Kvam og publikum, som til sidst mundede ud i "Amsterdam", som rejste sig som en stjernekaster mod himlen.

Nej, nevøer bliver aldrig gamle. Hvis de har noget på hjerte, finder de nye veje at gå. Det er sjette gang, at Nephew spillede på Skanderborg-festivalen, som Kvamm insisterer på stadig at kalde den. Og her - torsdag nat på hjemmebanen - vandt de med deres nye orienteringer sikkert endnu flere folk, de kan indlemme i familien. Det var uden tvivl den hidtil bedste koncert på årets Smukfest.

Fem-stjernede nevøer på Smukfest: Nephew gav en stjernekaster af en koncert

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce