Euforien var der: Saveus forsøgte at vende op og ned på Bøgeskoven

Saveus spillede på Bøgescenerne fredag aften klokken 19.30. Foto: Axel Schütt

Euforien var der: Saveus forsøgte at vende op og ned på Bøgeskoven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Martin Hoberg Hedegaard alias Saveus kom med drengestreger og muskuløs popmusik. Nogle gange pumpet lovlig hårdt op.

SMUKFEST: Martin Hoberg Hedegaard er den unge mand, som i 2008 vandt den første "X Factor". Så forsvandt han. Men da han dukkede op igen, under navnet Saveus, kunne enhver se, at han havde haft travlt. De sidste mange år har han brugt på at finde sit sted i dansk popmusik. Og skrive sange med en sound, som kunne udtrykke hans følelsesregister og budskaber.

Saveus laver ikke musik for sjov.

Debutalbummet "Neuro" udkom i maj i år. Bundseriøs og solid fremstod Saveus på Spot-festivalen i Aarhus tidligere på året. Det samme skete, da Saveus åbnede Orange Scene på Roskilde Festival.

Fredag var han på Smukfests største scene, hvorfra han spurgte: - Er Skanderborg her?

Og euforien var der, dog ikke fra start, men langsomt begyndte den at brede sig op ad skrænten i numre som "Levitate Me" og "Ready to Die". Under de langsomme numre blev der desværre knævret lidt rigeligt.

Svulstig gospel-pop

Synthesizerne hos Saveus kører i det svulstige spor, og gospelkor sørger for resten, så vi når højt op på følelsesbarometeret.

Danske bands, som har dyrket synthpop i de sidste 10 år, har lært os, at det gerne må være stort. Dramaet skal ikke undertrykkes. Hellere great end poor. Carpark North, Mew, Dúné, Spleen United, Turboweekend etc.

Krøllerne sidder på toppen af hovedet, og det er den store internationale verden, sangskriveren, komponisten og sangeren kigger op til.

Martin Hoberg Hedegaard er en mand, som har en historie; men lige nu er han igang med at skabe en ny historie. På mange måder har Martin fra Ørum ikke ændret sig meget. Ydmygheden har fundet vej i hans sange.

Under koncerten på Smukfest kom han med lyden af noget muskuløst; det særlige hos Saveus er atmosfæren, måden han fraserer på. Der er noget mørkrandet i hans musik: Der er hemmeligheder, desperate fornøjelser og melankolske guitarriffs. Og en hel del drengestreger.

Sidste år måtte Saveus afbryde koncerten efter blot to numre på grund af teknisk koks. I år var der koks i balancen, som desværre kæntrede, så det storladne - de opmærksomhedskrævende muskler - fyldte for meget.

Det lykkedes i "Time Can Heal a Man" og "Himalaya". To stykker, som viser Saveus' bedste kvaliteter som leverandør af energisk popmusik. Denne gang leviterede Saveus ikke. Men der blev bestemt vendt lidt op og ned på hverdagen.

Euforien var der: Saveus forsøgte at vende op og ned på Bøgeskoven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce