Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Danskerne klager mere

Hvis pakkerejsen til Paris ikke lever op til forventningerne, kan man klage til Pakkerejse-Ankenævnet. Foto: Colourbox.

Danskerne klager mere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

 Danskernes rejselyst var historisk stor i 2016. Det samme var lysten til at klage. Det viser de seneste tal fra Pakkerejse-Ankenævnet.

I 2016 endte 377 sager i ankenævnet, og det er 30 procent flere end i 2015.

Cirka 30 procent fik medhold i deres klage, ca. 30 procent fik delvist medhold, mens resten af klagerne blev afvist.

Hos Danmarks Rejsebureau Forening er man ikke overrasket over udviklingen.

- Antallet af klager er stigende, og det skyldes blandt andet et nyt lovkrav om, at forbrugerne skal have oplyst, hvilken instans de kan rette en eventuel klage til allerede når de køber ferien. Det sætter vi stor pris på, da vi er interesserede i, at de rejsende får en kundeoplevelse, der matcher den købte vare," siger Lars Thykier, der er administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Fra 2015 til 2016 har danskerne især klaget over hotellet og dets faciliteter og standard i øvrigt, samt forsinkelser og ændringer af transport, viser klageopgørelsen fra Pakkerejse-Ankenævnet.

Man har kun mulighed for at klage til Pakkerejse-Ankenævnet, hvis man køber sin rejse hos et rejseselskab, der er registreret i Danmark. Så er man nemlig som forbruger beskyttet af Rejsegarantifonden. (vio)