Værsgo, kom og spis Aarhus

Tyvstart. Song Dong og datteren Song Errui viser, hvordan byen skal bygges. Bag dem er Thomas Nilsson, direktør i Frima Vafler, klar med byggemateriale. Foto: Axel Schütt

Værsgo, kom og spis Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Song Dong, verdensberømt kinesisk kunstner, gør Aarhus til verdens midtpunkt, bygger byen i småkager og vafler, og du kan være med til at spise den.

AARHUS: Den kinesiske kunstner Song Dong udstillede sin mors hus i Aarhus, og han viste en kæmpe lysekrone af plasticemballage på kunstmuseet Aros. Nu er han igen i Aarhus med et endnu mere usædvanligt værk: Han bygger Aarhus af kager og vafler og inviterer byens borgere til at komme og spise den.

Så hvis du vil have en smagsprøve af Domkirken, rådhuset eller stadion, gælder det om at stille op i Kunsthal Aarhus fredag 1. september kl. 17.

Den dag giver Song Dong og direktør Jakob Fabricius startskuddet til at spise byen.

Song Dong har lavet tilsvarende i mange andre større byer, for eksempel i Brasilia, London og Beijing.

- Det er ikke en 100 procent model af Aarhus, men et værk med de mest kendte bygninger, forklarer Song Dong, som snarest går i gang med at bygge byen sammen med 12 assistenter.

"Eating the City" bliver bygget af 70.000 småkager og kiks, som er leveret af firmaerne Frima Vafler i Viby og Tylstrup Kager fra Støvring.

For Song Dong handler værket om den dramatiske vækst, byer verden over oplever, især i Asien, og den ensartethed, væksten medfører.

Når byen er spist, bliver den erstattet, af bygningsværker af Lego-klodser skabt af 20 børn fra 9. F på Risskov Skole i samarbejde med Song Dongs datter Song Errui (i Kina står efternavnet først).

Udstillingen
Kunsthal Aarhus, J. M. Mørks Gade 13, Aarhus. Collaborations, udstilling med den kinesiske kunstner Song Dong.Kan ses 1. september-29. oktober. Fernisering: fredag 1. september kl. 17 inklusive performance med det danske band Hudna.
Masser af småkager - her fra Tylstrup Kager - venter på at blive brugt af Song Dong til at bygge Aarhus-huse  med. Foto: Axel Schütt
Masser af småkager - her fra Tylstrup Kager - venter på at blive brugt af Song Dong til at bygge Aarhus-huse med. Foto: Axel Schütt

Hele området brugt

Udstillingen indeholder meget mere i alle rum i kunsthallen samt området udenfor. Der er spektakulære ting. Kunstneren opfordrer gæsterne til at tage aktivt del i løjerne. En del af pointen i hans kunst er, at han inddrager publikum.

Hvert udstillingsrum er tilegnet et bestemt kapitel, og Song Dong bruger både performance, installation, videokunst og fotografi.

"The Centre of the World" fra 2017 bliver opført i gårdhaven og er baseret på tankerne bag kinesisk tempelbyggeri. Det indeholder sand fra alle tidszoner i verden.

Song Dong mener, at værket placerer Aarhus som verdens midtpunkt som udtryk for en udvidet gæstfrihed. Alle inviteres til at dele rummet og udveksle tanker - som et symbol på, at han elsker frihed.

Song-familien hus fra Beijing er flyttet til Aarhus og ved at blive opført i Kunsthal Aarhus. Her er far, datter og mor: Dong, Erruio og Yin Xiuzhen, som i øvrigt byggede en model af Aarhus af genbugsting, da der var kinesisk udstilling på Aros. Lige nu samler kunstmuseet ind til den. Foto: Hans Petersen
Song-familien hus fra Beijing er flyttet til Aarhus og ved at blive opført i Kunsthal Aarhus. Her er far, datter og mor: Dong, Erruio og Yin Xiuzhen, som i øvrigt byggede en model af Aarhus af genbugsting, da der var kinesisk udstilling på Aros. Lige nu samler kunstmuseet ind til den. Foto: Hans Petersen

Vi spiser med pinde

Værket "The Way of Chopsticks" fra 2006, er skabt i samarbejde med hustruen Yin Xiuzhen.

Kunstnerne har siden 2001 samarbejdet om at skabe parvise skulpturer med udgangspunkt i et sæt spisepinde. Ingen ved, hvad den anden har lavet, før skulpturerne afsløres.

I "My Home is Your Stage" fra 2013-2017 har Song Dong bygget et hus af materialer fra sit eget hus i Kina. Værket udfordrer grænserne mellem det private og det offentlige ved at invitere alle besøgende til at træde ind i rummet og bruge det.

Bygningen er fem meter høj og 11 meter lang og har genbrugte dør- og vinduesrammer. Lokale aktører kan låne installationen.

I underetagen er en række værker om Song Dongs familie og deres personlige historie. "My Daughter is My Four Seasons" fra 2010, "Touching My Father" fra 1997-2011 og "Waste Not" fra 2005 reflekterer over generationskløfterne i Kina. Her vises en fotodokumentation af værket, som består af kunstnerens mors hus og alle hendes ejendele.

Resultatet af Songs seneste samarbejde kan opleves i Galleri 5. Filmen "50+14" fra 2017 har datteren Song Errui som medforfatter.

Værsgo, kom og spis Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce