Umage par i østjysk turist-fusion: Men Djursland skal ikke overskygges af Aarhus

Turistbyen Ebeltoft er et af de centrale omdrejningspunkter for turismen på Djursland. Nu skal en fusion mellem turistorganisationen Destination Djursland og VisitAarhus skabe gevinster for turistaktører såvel på Djursland som i Aarhus. Arkivfoto

Umage par i østjysk turist-fusion: Men Djursland skal ikke overskygges af Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Turistorganisationer på Djursland og i Aarhus vil fusionere. Men der er stor forskel på omsætningen i de to turistområder.

ØSTJYLLAND: Turistbranchen på Djursland skal ikke drukne i et fornuftsægteskab med Aarhus.

Det er udgangspunktet hos Destination Djursland og VisitAarhus, der vil forene kræfterne i en fusion.

Destination Djursland er den åbenlyse lillebror i sammensmeltningen. Den årlige omsætning i turisterhvervet på Djursland er 2,3 milliarder kroner, mens den i Aarhus er knap fem milliarder kroner.

- Men vi vil fortsat markedsføre Djursland under sit eget stærke brand og med stort fokus på lokale styrkepositioner. Men vil vi øge væksten, skal vi være endnu skarpere på international synlighed og regionale synergier. Det virker at parre en kyst- og naturdestinationen med en city-break-destination i markedsføringen. Det ved vi, fordi vi har afprøvet det. Der ligger et kæmpe potentiale i at promovere destinationerne som samlet geografisk område, og det sender både flere og nye gæster ud på østkysten, forklarer Ole Bollesen, formand for Destination Djursland og borgmester i Syddjurs Kommune.

Vi vil fortsat markedsføre Djursland under sit eget stærke brand og med stort fokus på lokale styrkepositioner. Men vil vi øge væksten, skal vi være endnu skarpere på international synlighed og regionale synergier.
Ole Bollesen, Destination Djursland og borgmester

Naturlig usikkerhed

I VisitAarhus er der forståelse for, at turist-aktører på Djursland kan være bekymrede for at se deres turistorganisation blive del af noget større.

Men ifølge bestyrelsesformand Sten Tiedemann fra VisitAarhus vil en fusion gavne alle.

- Det er naturligt at have en følelse af usikkerhed, når du allierer dig med en større aktør. Men jeg er overbevist om, at en fusion mellem VisitAarhus og Destination Djursland kommer til at give mening for alle. For os i Aarhus er der oplagt et stort potentiale i de store sommerhusområder på Djursland. Omvendt har Djursland en klar mulighed for at nyde godt af turismen i Aarhus samt byens fine omdømme med rosende omtaler i internationale medier, understreger Sten Tiedemann.

Penge i horisonten

Der er ikke lavet plan for bemanding, antallet af kontorer og andet i køvandet på en fusion mellem Destination Djursland og VisitAarhus.

Til gengæld står det klart, at sammenlægningen åbner nye økonomiske muligheder.

- Med fælles røst kan vi påberåbe os en større andel af de statslige turismefremmemidler, og i det hele taget sikre en sundere udvikling og økonomi. Vi vil også kunne løfte større og mere komplekse opgaver og tage Djursland til helt nye højder i tæt samarbejde med erhvervslivslivet. Aarhus-Djursland er forhåbentlig første skridt på vejen mod et stærkere turismesamarbejde i Aarhusregionen, vurderer Ole Bollesen.

Byrådene i Norddjurs og Syddjurs kommuner skal endeligt godkende Destination Djurslands fusion med VisitAarhus.

Umage par i østjysk turist-fusion: Men Djursland skal ikke overskygges af Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce