Ny undersøgelse: Patienterne oplever bedre information på skadestuen i Skejby

Ifølge en ny undersøgelse, oplever patienterne at de får bedre information når de kommer til skadestuen, end før Akutafdelingen flyttede til Skejby. Foto: Axel Schütt

Ny undersøgelse: Patienterne oplever bedre information på skadestuen i Skejby

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Patienterne på skadestuen på Aarhus Universitetshospital oplever i stigende grad, at de får den information, de har brug for. Det viser en ny rapport fra Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser.

AARHUS: I maj 2018 slog Akutafdelingen - og dermed skadestuen - på Aarhus Universitetshospital dørene op til nye lokaler i Skejby, og nu viser nye tal, at patienterne på skadestuen oplever, at de bliver bedre informeret når de besøger skadestuen.

Tallene kommer fra Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), som blev offentliggjort tirsdag.

I alt har 4.926 patienter, som har været forbi skadestuen af den ene eller anden grund, men uden efterfølgende at være blevet indlagt, på landsplan deltaget i undersøgelsen.

Det er særligt på tre parametre, at skadestuen på Aarhus Universitetshospital har oplevet fremgang i forhold til sidste års undersøgelse; information i udviklingen i ventetiden, løbende information om behandlingen samt en mere forståelig mundtlig information.

Fakta: Om undersøgelsen
  • LUP Akutmodtagelse 2018 er delt i akutmodtagelser og akutklinikker og opgjort på lands-, regions- og hospitalsniveau.
  • Akutmodtagelsen er en døgnåben afdeling med egen ledelse og både ambulante og indlagt patienter. Akutklinikker har oftest kun åbent i dagtimerne og modtager kun let tilskadekomne patienter.
  • Region Midtjyllands resultater er baseret på svar fra 1285 patienter (1.089 fra akutmodtagelser og 196 fra akutklinikker).
  • Undersøgelsen er gennemført i samarbejde mellem de fem regioner, Danske Regioner og Sundheds og Ældreministeriet.

Udskrivningsbrev der er til at forstå

- Vi er rigtig glade for, at vores patienter er mere tilfredse med vores måde at informere dem på. Netop dette har vi arbejdet med at forbedre i forbindelse med udflytningen til det nye hospitalsbyggeri, siger Pia Stie-Svendsen, oversygeplejerske i Akutafdelingen.

Forbedringen ligger blandt andet i, at alle patienter bliver modtaget af en sygeplejerske i receptionen lige ved indgangen. Sygeplejersken tager en snak med patienten, og laver en sundhedsfaglig vurdering af patienten. Herefter vil hun informere patienten om, hvor lang tid vedkommende skal regne med at vente.

Pia Stie-Svendsen mener, at den modtagelse er med til at gøre, at patienter og pårørende oplever at blive bedre informeret.

Samtidig har man på skadestuen arbejdet med at udvikle et mere patientvenligt udskrivningsbrev til patienter, pårørende og praktiserende læger, der i et letforståeligt sprog beskriver, hvad der er aftalt i forbindelse med patientens behandling.

- Arbejdet med at formulere udskrivningsbrevet har også betydet, at vi er blevet mere opmærksomme på, hvordan vi mundtligt informerer patienten i et sprog, der er til at forstå, siger Pia Stie-Svendsen.

Patienterne oplever stadig lang ventetid

Undersøgelsen fra LUP viser dog også, at flere patienter fortsat oplever ventetid på skadestuen. I årets undersøgelse har 66 procent at patienterne sagt at de oplevede ventetid.

I 2017 var tallet 54 procent.

- Vores store indflytning har betydet en periode med længere ventetider, fordi alting var nyt for os. Der var nye arbejdsgange, nye opgavesystemer og et helt nyt traumecenter, der krævede træning. Der valgte vi at fokusere på at give patienterne en sikker behandling, og det gav længere ventetider i begyndelsen, siger Pia Stie-Svendsen.

Hun fortæller dog også, at der nu arbejdes på at nedbringe ventetiden. Man har blandt andet justeret på hvor meget perosnale der skal møde ind i de forskellige vagter.

Ny undersøgelse: Patienterne oplever bedre information på skadestuen i Skejby

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce