Ny jernbane: 41 husejere risikerer ekspropriation


Ny jernbane: 41 husejere risikerer ekspropriation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Planen om en ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgård skaber stor usikkerhed i Solbjerg og omegn.

SOLBJERG: I Solbjerg og omegn aner 41 husejere ikke, om de er købt eller solgt.

Alt, de ved, er, at når - eller hvis - Banedanmark går i gang med at anlægge en ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgård, så er der risiko for, at deres hus eller landejendom bliver eksproprieret og revet ned.

- Slemt nok, mener Brian Jonassen, formand for Solbjerg Fællesråd.

Men han har mindst lige så ondt af de husejere, der bor så langt væk fra den nye jernbane, at deres ejendom lige akkurat ikke skal eksproprieres.

- Sætter de huset til salg, finder køber hurtigt ud af, at der omkring 2025 måske kommer en jernbane 10 eller 50 meter fra huset. Så kigger de ikke længere på det hus. Derfor stavnsbinder jernbaneplanen mange mennesker i Solbjerg, siger Brian Jonassen.

Usikkerheden ramte øst og vest for Solbjerg i 2013, da Socialdemokraterne, SF, radikale, Dansk Folkeparti og Enhedslisten indgik aftalen om Togfonden.

Aftalen bød blandt andet på en ambition om at skabe timedrift mellem Aalborg, Aarhus, Odense og København.

For at opnå det mål skal de gennemgående tog ikke den langsomme vej omkring Skanderborg. De skal ud på en ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgård.

Bane rammer landbrug
Også i det åbne land får en ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgård konsekvenser.12 landbrug risikerer - alt efter linjeføring - at jernbanen gennemskærer deres jord sådan, at mere end 20 hektar af landbrugsarealerne ligger på modsat side af jernbanen end driftsbygningen.

Det er ikke hensigtsmæssigt, og derfor vil Banedanmark forsøge at gennemføre jordfordelinger for så vidt muligt at samle den enkelte landbrugsejendoms jordlodder til placering på samme side af banen. På den måde opnås en bedre landbrugsmæssig udnyttelse.

Solbjerg lå i vejen

Mellem de to byer ligger Solbjerg.

Og da togfonden og planen om den nye jernbane blev præsenteret i 2013, rummede planen et forslag, der sender banen øst om Solbjerg og et andet forslag, der sender den vest om byen og på en bro over Solbjerg Sø.

Siden er der kommet en tredje linjeføring ind i billedet. Den sender jernbanen midt ind gennem Solbjerg parallelt med Gl. Horsens Landevej.

Den vestlige linjeføring gør det nødvendigt at ekspropriere ni ejendomme Tre af dem ligger ved Solbjerg. Den østlige betyder i alt otte ekspropriationer. To af dem tæt på Solbjerg.

Men den centrale linjeføring betyder, at i alt 36 landbrugs- beboelses- eller erhvervsejendomme skal eksproprieres og rives ned. 30 af dem ligger i Solbjerg.

Fremtiden hedder ekspropriation

Tre af de i alt 41 ekspropriationstruede ejendomme ligger på banestrækningen fra Hovedgård til Solbjerg. De andre tre nord for Solbjerg i Hasselager.

Ejerne af disse ejendomme kender derfor deres skæbne: Hvis banen bliver til noget, hedder den ekspropriation.

Tilbage er 35 husejere i Solbjerg, der ikke kan gøre andet end at vente og se, hvordan politikerne vælger at føre jernbanen forbi deres by.

- På den måde lægger man en hel by ned rent udviklingsmæssigt, siger Brian Jonassen.

Fra 2006 til 2017 voksede lokalsamfundet Solbjerg med 961 indbyggere, så der i dag bor 5481 mennesker i lokalområdet.

Brian Jonassen er sikker på, at de næste 10 år ikke vil give samme vækst.

- Vi oplevede udviklingen stoppe hen over natten, da linjeføringerne øst og vest for Solbjerg blev præsenteret i efteråret 2013. Efter første idéfasehøring blev linjerne trukket længere væk fra boligområderne, og grundsalget begyndte igen. Desvære kom der også en central linje, så der i dag er endnu flere mennesker, som er sat hen i uvished, siger Brian Jonassen.

Han oplever en betydelig frustration over de politikere, der er parat til at bruge 3,5 milliarder kr. - det samme som Aarhus Letbanes første etape koster - på en jernbane, der skærer seks minutter af rejsetiden mellem Horsens og Aarhus.

- I bund og grund handler det om, at man ønsker mere kapacitet på det nuværende banenet for at kunne sikre bedre service til andre områder i Østjylland, siger Brian Jonassen.

Togfond mangler penge

Usikkerheden i Solbjerg bliver kun forstærket af, at forudsætningerne for Togfonden har forandret sig en del siden 2013.

Faldende oliepriser betyder, at en del af de 28 milliarder kr., der via oliepenge skulle finansiere fonden, mangler. Desuden har flere af Togfondens projekter vist sig dyrere at gennemføre end forventet.

Derfor er de mange projekter i Togfonden delt op i to faser. En, der er penge til at gennemføre. Og en der lige nu ikke er penge til at gennemføre. Banen mellem Hasselager og Hovedgård er placeret i den sidste fase.

- Penge eller ej skal der fastholdes et meget stort pres for en hurtig politisk afklaring af linjeføringer. Stavnsbindingen skal ophøre, siger Brian Jonassen.

Ny jernbane: 41 husejere risikerer ekspropriation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce