Når hun har ondt i nakken, kan hun se kvinden, der kørte hende ned

Henriette Hellstern foran et par af sine værker. Foto: Kurt Nielsen

Når hun har ondt i nakken, kan hun se kvinden, der kørte hende ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Henriette Hellstern med opvækst i Rønde og kunstnerisk udvikling i Aarhus har udstillet i mange lande og kan snart ses i Viborg.

AARHUS/RØNDE: Henriette Hellstern vil med sin kunst skabe rum, hvor vi kan kommunikere med hinanden på tværs af skel.

Den 38-årige kvinde med opvækst i Rønde udstiller snart i Viborg. Men det var i Aarhus, hun blev formet som kunstner på Byhøjskolens kunstlinje, siger hun.

Som 21-årig kom hun til Aarhus i 2001, og selv om hun flyttede til Odense i 2006 for at gå på Det Fynske Kunstakademi, ser hun sig selv som århusianer. Hun bor i dag med sin regnbuefamilie, hustru og tre børn, på Amager.

Det var også i Aarhus, hun fik social angst, sagde nej til lægens antidepressiver og kæmpede sig ud af angsten bl.a. ved at gå i Søstrene Grene med de små, mørke og snirklede gange.

I Aarhus blev hun kørt ned og har stadig mén. Koblingen fra ulykken til hendes kommende udstilling er, at hendes værker handler om, at kroppen husker, hvad vi oplever. Når hun har ondt i nakken, kan hun se kvinden, der kørte hende ned, foran sig.

Hellstern er p.t. aktuel med en udstilling i Brisbane, og hun har modtaget internationale priser. Hun blev færdig i 2011 på akademiet, hvor alle hendes værker gik tabt i en brand på skolen i 2010.

Udstillingen
Galleri NB, Main galleriet, Sankt Mathias Gade 14, Viborg. Henriette Hellstern. Soloudstillingen Indre Atlas, 11.marts-15.april 2018. Fernisering 11. marts kl. 14-16.Se mere på: www.henriettehellstern.com og www.gallerinb.com

Malerisk obduktion

'Indre Atlas', der kan ses fra 11. marts til 15. april, er Henriette Hellsterns tredje soloudstilling i Main galleriet hos Galleri NB i Viborg.

I sit nybyggede atelier på Amager skaber hun den udtryks- og indsigtsfulde, ekspressionistiske kunst, der har bragt hende til New York, San Francisco, Firenze, Vilnius, Sofia, Berlin, Kunstnernes Påskeudstilling og Charlottenborgs Forårsudstilling.

Værkerne er abstraktioner over kroppens anatomi og dyrker kroppens sprog. Hendes atelier flyder med maleriske, ikke kønnede legemsdele i arbejdet med at afdække kroppen og dens evne til at erindre på både godt og ondt - blandt andre den lille nakkehvirvel 'Atlas', der har lagt navn til udstillingen.

'Atlas' er en samling af landkort, men også den nakkehvirvel, der gør, at vi kan nikke ja med hovedet.

- Ja'et er min akilleshæl. Jeg har meget svært ved at sige fra. Derfor har jeg hængt et 'nej!'-skilt op i mit atelier, så jeg hele tiden bliver mindet om, at jeg ikke skal sige ja til alt. Jeg skal ikke involvere mig i det hele, siger billedkunstneren.

Maler på gulvet

- Jeg ser kunsten som en vigtig dialogskaber og mine værker om kroppens sprog omhandler noget så basalt som hvordan det er at være menneske lige nu, siger Henriette Hellstern, der lever med sin regnbuefamilie i et hus i forlængelse af atelieret.

Hendes vision er at skabe et rum, hvor vi kan kommunikere med hinanden på tværs af skel.

- Mine tentakler er altid ude og mit ekspressive, følsomme jeg rammes af dagligdagens grusomheder og uretfærdigheder, men også af håbet. Hvis mine værker og min person, min historie og erfaringer kan gøre verden til et mere spændende sted - et bedre sted, er mit mål nået, siger hun.

Når hun har ondt i nakken, kan hun se kvinden, der kørte hende ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce