Million-succesen fortsætter: Århusianske plakat-drenge scorede to løver

Nikolaj Lykke Viborg og Andreas Helbo Beck var et par glade iværksættere, da de havde scoret to nye investorer fra Løvens Hule. Privatfoto

Million-succesen fortsætter: Århusianske plakat-drenge scorede to løver

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Plakat-virksomheden Dialægt har efter fire år en omsætning i millionklassen, og har nu fået to prominente investorer fra Løvens Hule med ombord.

AARHUS: To århusianske astrofysikere begyndte i 2015 et markant anderledes eventyr end deres fag: Sjove plakater med danske dialekter.

I første omgang et hobbyprojekt, men siden har Nikolaj Lykke Viborg og Andreas Helbo Beck skabt sig virksomheden Dialægt, der i dag har rundet en totalomsætning på mere end otte millioner kroner. De to iværksættere har desuden udvidet sortimentet med alt fra anledningskort til store plakater med sjove udtryk og vendinger fra en lang række danske dialekter, job og uddannelser samt forskellige fritidsinteresser og livsstile.

Onsdag aften var de en tur i DR1-programmet Løvens Hule for at skaffe nye investorer, og det lykkedes i form af Jesper Buch fra Just Eat og Jan Lehrmann fra Bilbasen og Benjamin Media, der hver købte 10 procent for 600.000 kroner.

- Vi gik ind i Løvens Hule med det formål at få kloge folk med ombord, som kunne komme med strategiske indspark og motivation, og det må man virkelig sige, vi har fået. Det bliver en sindssygt spændende rejse, vi nu skal på, siger Nikolaj Lykke Viborg i en pressemeddelelse.

Vi gik ind i Løvens Hule med det formål at få kloge folk med ombord, som kunne komme med strategiske indspark og motivation, og det må man virkelig sige, vi har fået.
Nikolaj Lykke Viborg
Nikolaj Lykke Viborg og Andreas Helbo Beck var et par glade iværksættere, da de havde scoret to nye investorer fra Løvens Hule. Privatfoto
Nikolaj Lykke Viborg og Andreas Helbo Beck var et par glade iværksættere, da de havde scoret to nye investorer fra Løvens Hule. Privatfoto

Grin blev til alvor

Nikolaj Lykke Viborg og Andreas Helbo Beck er begge uddannede astrofysikere fra Aarhus, men sideløbende med specialeskrivningen på deres kandidatgrad, begyndte en indre ild at brænde i de to. De ville være iværksættere og skabe egen virksomhed. Valget faldt på en plakatforretning, og udgangspunktet for motiverne var dialekter.

- Andreas er født og opvokset i Aarhus, og jeg selv stammer fra Vestjylland, så vi havde ofte grinet lidt af hver vores måde at udtale ting på, forklarer Nikolaj Lykke Viborg.

De to første plakater blev derfor "Århus" og "Wæstjylland" med sjove vendinger og udtryk fra de to dialekter. Under hvert udtryk er en tilhørende oversættelse, som forklarer, hvad udtrykket i virkeligheden betyder - for eksempel århusianske "Prå-li-å-hør-hær-ig'å!" (Hold lige kæft!) eller vestjyske "Det blywer lii fæm hunner... swot" (Moms?).

Dialægt sælger i dag dets produkter både via egen webshop, dialægt.dk, og hos en række fysiske butikker.

- Planen er, at få vores produkter ud i 500 forskellige butikker landet over, og så skal vi forsøge at bringe Dialægt til udlandet, slutter Nikolaj Lykke Viborg.

Plakaten med Aarhus-dialekten og sjove oversættelser. Privatfoto
Plakaten med Aarhus-dialekten og sjove oversættelser. Privatfoto

Million-succesen fortsætter: Århusianske plakat-drenge scorede to løver

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce