Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Lavere brotakster rammer færgefart mellem Jylland og Odden

Molslinjen er i gang med at dykke ned i konsekvenserne af et regeringsudspil om at reducere brotaksterne på Storebælt. Arkivfoto

Lavere brotakster rammer færgefart mellem Jylland og Odden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ifølge Molslinjen vil en isoleret nedsættelse af taksterne på Storebæltsbroen utvivlsomt få konsekvenser. I Ebeltoft er en arbejdsgruppe i gang med at stable et borgermøde på benene.

Aarhus: En isoleret nedsættelse af taksterne på Storebæltsbroen får utvivlsomt konsekvenser for færgetrafikken mellem Jylland og Sjælland.

Det konkluderer Molslinjen med base i Aarhus i kølvandet på regeringens udspil til en ny finanslov.

- Vi kan nu konstatere, at regeringens forslag om nedsættelse af taksterne på Storebælt er en realitet. Det er hævet over enhver tvivl, at en isoleret takstnedsættelse på Storebælt naturligvis vil have konsekvenser for færgetrafikken mellem Jylland og Sjælland, siger administrerende direktør Catsten Jensen fra Molslinjen.

Færgeselskabets ledelse kan endnu ikke kommentere, om der truer konsekvenser som færre færgeafgang mellem Aarhus og Odden eller en yderligere neddrosling eller decideret nedlæggelse af ruten til og fra Ebeltoft.

Ifølge Molslinjen kommer meget an på den endelige udformning af reduktionerne af brotaksterne.

- Det er ikke muligt for os at sige noget om konsekvenserne, før vi har fået nærlæst forslaget og gennemført vores analyser, forklarer Carsten Jensen.

Det er hævet over enhver tvivl, at en isoleret takstnedsættelse på Storebælt naturligvis vil have konsekvenser for færgetrafikken mellem Jylland og Sjælland.
Carsten Jensen, adm. direktør, Molslinjen

Dialog efterlyses

Regeringen vil sænke taksten for at køre over Storebæltsforbindelsen med i alt 25 procent.

Planen indgår i et nyt erhvervs- og iværksætterudspil under finansloven, og prisnedsættelsen skal sættes i søen over en treårig periode. 

I første omgang udtrykte Molslinjen overraskelse over udspillet.

- Vi er desværre ikke blevet hørt på forhånd, så vi er selvfølgelig meget interesserede i at høre politikernes tanker om, hvordan færgebetjeningen over Kattegat er tænkt ind i forslaget set i lyset af Storebæltsaftalen. Det håber vi, at vi kan få en dialog med regeringen og Folketinget om, understreger Carsten Jensen.

Borgere er i aktion

I Ebeltoft er der skarpt fokus på situationen omkring brotaksterne og betydningen for Molslinjens færgedrift.

Det gælder ikke mindst i en arbejdsgruppe, som kæmper for mere sejlads mellem Ebeltoft og Odden hver dag året rundt. Arbejdsgruppen planlægger at afholde et borgermøde om situationen torsdag 9. november hos tekstilvirksomheden Kvadrat i Ebeltoft.

- Arbejdsgruppen har med glæde modtaget mange gode ideer fra borgere, der følger interesseret med i arbejdsgruppens arbejde. Ligeledes har arbejdsgruppen modtaget positive tilkendegivelser fra blandt andre Business Djursland, Turistforeningen for Ebeltoft og Mols og Djurslands Turistforening og Erhverv Randers, fortæller Christian Haubuf, initiativtager til arbejdsgruppen og byrådsmedlem for Socialdemokratiet.

Arbejdsgruppen forventer, at der deltager trafikpolitiske ordfører fra en række partier på borgermødet.

Det gælder: Kristian Pihl Rasmussen, Venstre. Kim Christiansen, Dansk Folkeparti. Karsten Hønge, Socialistisk Folkeparti. Rasmus Jarlov, Det Konservative Folkeparti. Villum Christensen, Liberal Alliance og Rasmus Prehn, Socialdemokratiet.