Kunstnerisk middagsselskab på kirkegården

Madkunstner og kok Jakob Vinkler og inspektør på Kvindemuseet, Julie Rokkjær Birch, på den scene som fra fredag til søndag danner rammen om en madperformance med referencer til et feministisk kunstværk og "Den sidste nadver". Foto. Axel Schütt

Kunstnerisk middagsselskab på kirkegården

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kvindemuseet og madkunstneren Jakob Vinkler byder i festugens sidste weekend på performance installation på Skt. Olufs Kirkegård. "The Blast Supper" hedder installationen, der trækker på referencer fra et feministisk kunstværk og "Den sidste nadver".

AARHUS: En stor trekantet scene er begyndt at hæve sig over græsset på Skt. Olufs Kirkegård i latinerkvarteret. Rundt omkring på plænen bliver der bygget på de kuber, som fra fredag til søndag skal udgøre et trekant-formet bord på 9 x 9 x 9 meter.

Her bliver der plads til i alt 39 middagsgæster i en installation og performance skabt af Kvindemuseet og madkunstneren Jakob Vinkler fra Ebeltoft, som under kulturhovedstadsåret stod bag flere nytænkende madprojekter.

Installationen er en parafrase over den amerikanske kunstner Judy Chicagos berømte kunstinstallation "The Dinner Party", hvor der rundt om et trekantet bord er dækket op til 39 kvinder.

- Det er et vildt projekt og et hovedværk inden for feministisk kunst. Symbolerne står i kø. Trekanten er symbolet på kvinde, køn, diversitet, ligestilling og homoseksualitet. Det er et meget bredt symbol, som samtidig også bliver brugt af kirken, som et symbol på treenigheden. Værket sender også en reference til "Den sidste nadver", men for hver eneste plads om bordet har Judy Chicago formidlet store, kvindelige rollemodeller, historiske personer og kunstnere for at fremhæve dem, som har været usynlige på grund af patriarkatet, forklarer Julie Rokkjær Birch, museumsinspektør på Kvindemuseet, som har fået ideen til "The Blast Supper".

En navn som selvfølgelig også sender en hilsen til "Den sidste nadver" (The Last Supper, red.).

Kvindemuseet arbejder meget på at komme ud af huset, blandt andet med deres lille tuk-tuk, der fungerer som pop-up museum. Derfor er middagsperformancen "The Blast Supper" sat i scene på Skt. Olufs Kirkegård.

- Det er en park, som de fleste kender, men ikke rigtig bruger. Det er et enomt idyllisk sted med nogle religiøse symboler, siger Julie Rokkjær Birch.

The Blast Supper
"The Blast Supper" er en installation og performance om mad, køn og det at være menneske af Kvindemuseet og madkunstner Jakob Vinkler fra Ebeltoft.Inspirationen er hentet fra den amerikanske kunstner Judy Chicagos berømte kunstinstallation "The Dinner Party" (1974-79). Hendes værk forestiller et trekantet bord dækket op til 39 mytiske og historisk berømte kvinder.

Et lignende bord er opsat på Skt. Olufs Kirkegård, hvor en performance finder sted én gang om dagen 7.-9. september:

Fredag 7.9.: kl. 21-23 Lørdag 8.9.: kl. 21-23 Søndag 9.9.: kl. 6-8

Der er plads til 39 deltagere ved bordet pr. performance. Deltagelse er gratis - tilmelding nødvendig gennem Kvindemuseet. Det er også muligt at være tilskuer til oplevelsen uden at have en plads ved bordet.

Medvirkende: Danserne Tizo All (BRA) og Lukas Karvelis (LIT), kok Paulo Rodriques samt kunstner Agnete Bertram.

Scenograf: Jakob Vinkler

Projektet er støttet af Aarhus 2017 Legacy.
- Vores pointe er at bruge denne performence og scenografi som afsæt til en dialog med middagsgæsterne og publikum omkring køn, og hvad køn betyder, siger Julie Rokkjær Birch, Kvindemuseet. Foto: Axel Schütt
- Vores pointe er at bruge denne performence og scenografi som afsæt til en dialog med middagsgæsterne og publikum omkring køn, og hvad køn betyder, siger Julie Rokkjær Birch, Kvindemuseet. Foto: Axel Schütt

Mad og dans

Da installationen er en parafrase over et 'dinner party', skulle den selvfølgelig også have noget med mad at gøre.

- Og hvem er mere oplagt end Jakob Vinkler til at koble mad og en kulturperformance, siger Julie Rokkjær Birch.

Jakob Vinkler var tændt på ideen.

- Vi udnytter trekantens form psykologisk i opbygningen. Et trekantet bord er interessant, fordi man nærmest kan se alle, som man sidder til bords med, forklarer Jakob Vinkler, der til daglig driver restauranten Smag i Ebeltoft og står bag det prisnominerede "Det Grænseløse Køkken".

Han har inviteret to dansere med, brazilianske Tizo All og Lukas Karvelis fra Littauen, som kommer til at være i midten af scenen. Kunstneren Agnete Bertram har ligesom i det oprindelige kunstværk skabt 39 kvindelige portrætter, her som stoftryk på stålginer. De bliver placeret rundt omkring bordet.

- Vi bruger maden på nogle måder, der stiller spørgsmålstegn. For eksempel er der nogle intime grænser, som bliver overskredet, når man bliver fodret. Bagefter bruger vi også maden som et socialt værktøj til at få folk til at snakke om oplevelsen, forklarer Jakob Vinkler.

- Vores pointe er at bruge denne performence og scenografi som afsæt til en dialog med middagsgæsterne og publikum omkring køn, og hvad køn betyder, siger Julie Rokkjær Birch.

Mad ved solopgang

"The Blast Supper" finder sted over tre dage fra fredag til søndag med to performances ved solnedgang og en ved solopgang søndag morgen.

- Det er vi vist det eneste programpunkt i festugen på det tidspunkt, men jeg har store forventninger til den morgen, griner Julie Rokkjær Birch.

Hun understreger, at projektet har noget for alle.

- Det er et gratis tilbud til byens borgere, men det kræver tilmelding, hvis man skal have en plads ved bordet. Der kommer til at ske ret vilde ting, så man får også noget ud af det som tilskuer, siger hun.

Lørdag er i skivende stund tæt på udsolgt, mens der fortsat er pladser til fredagens og søndagens performance.

Kunstnerisk middagsselskab på kirkegården

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce