Flirt bliver til ægteskab: Turistfolk i Aarhus og på Djursland rykker sammen

Turisterhvervet i Aarhus er klar til at forene kræfterne med turistsektoren på Djursland. Det vil skabe landets næststørste turistdestination. Arkivoto: Flemming Krogh

Flirt bliver til ægteskab: Turistfolk i Aarhus og på Djursland rykker sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Destination Djursland og VisitAarhus vil med en fusion skabe den næststørste spiller blandt de danske turistdestinationer.

ØSTJYLLAND: De to toneangivende organisationer for turisterhvervene i Aarhus og på Djursland gør klar til en fusion.

Destination Djursland og VisitAarhus har i flere år samarbejdet om international markedsføring, og på baggrund af erfaringerne vil de to organisationer nu smelte sammen.

- Der ligger et kæmpe potentiale i at promovere destinationerne som samlet geografisk område, og det sender både flere og nye gæster ud på østkysten, forklarer formand for Fonden for Destination Djursland, Ole Bollesen.

I 2015 indledte VisitAarhus og Destination Djursland et tæt samarbejde om markedsføring. Ifølge samarbejdpartnerne har det blotlagt et stort vækstpotentiale.

På Djursland er vurderingen, at samarbejdet har udløst en markant stigning i antallet af internationale turister. Alene fra 2016 til 2017 steg antallet af udenlandske gæstenætter med syv procent - mere end tre gange så meget som på landsplan.

De to organisationer
VisitAarhus er Aarhus' officielle turistorganisation, der har til formål at medvirke til at udvikle turismen i Aarhus og at markedsføre Aarhus som ferie- og rejsemål.VisitAarhus er en erhvervsdrivende fond, hvis mission er at medvirke til, at turismen i Aarhus skaber resultater for byen, regionen og hele Danmark ved at positionere og udvikle Aarhus som en passioneret viden- og oplevelsesby med kvalitetsoplevelser for borgere, virksomheder og gæster.

Destination Djursland er den officielle turismeorganisation på Djursland. Organisationen samarbejder med turismeerhvervet, Norddjurs og Syddjurs Kommuner og øvrigt erhverv om turismen på Djursland.
Ole Bollesen er formand for turistorganisationen Destination Djursland og borgmester i Syddjurs Kommune. Han ser masser af mening i, at turisterhvervene i Aarhus og på Djursland forenes. Arkivfoto: Jens Thaysen
Ole Bollesen er formand for turistorganisationen Destination Djursland og borgmester i Syddjurs Kommune. Han ser masser af mening i, at turisterhvervene i Aarhus og på Djursland forenes. Arkivfoto: Jens Thaysen

Kæmpe potentiale

En fusion mellem VisitAarhus og Destination Djursland vil skabe landets næststørste turistdestination.

Konkret vil Destination Djursland springe fra en turismeomsætning på 2,3 milliarder kroner til en omsætning på 7,2 milliarder kroner ved at gifte sig med VisitAarhus.

Hos Visit Aarhus ser bestyrelsesformand Sten Tiedemann en række synergier ved at smelte sammen med turistorganisationen på Djursland.

- Vi kan se i eksempelvis Amsterdam-området, at et lignende samarbejde har positive betydninger for alle implicerede områder. Turister tænker ikke i kommunegrænser. Turisterne bliver stadig mere mobile, og de efterlyser et samlet produkt for et geografisk område med samhørighed. Det kan Aarhus og Djursland skabe ved at rykke sammen, vurderer Sten Tiedemann.

Fra lille til stor

Byrådene i Norddjurs og Syddjurs kommuner skal godkende Destination Djurslands fusion med VisitAarhus.

Politikerne vil se på sagen inden udgangen af i år.

Ifølge Ole Bollesen tildeler fusionen Destination Djursland en mere indflydelsesrig position i markedet.

- Destination Djursland har klaret sig godt, men vi er en lille spiller i et stort marked. Hvis andre kommuner i området ønsker at deltage, er de meget velkommen, understreger Ole Bollesen.

Flirt bliver til ægteskab: Turistfolk i Aarhus og på Djursland rykker sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce