Et scoop af en gave for Aros: Lemmerz' døde gris

Grisen "Pig" hænger på niveau otte på Aros uden for spisestedet "Aros Wine & Food". Foto: Michael Svenningsen

Et scoop af en gave for Aros: Lemmerz' døde gris

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I 26 år har Christian Lemmerz' skulptur været i privat eje. Nu har fond doneret den til Aarhus-museet.

AARHUS: Christian Lemmerz er en kontroversiel kunstner, og i 1994 vakte han furore i Danmark, da han udstillede døde grise på Esbjerg Kunstmuseum og lod dem rådne op på stedet. Nu har kunstmuseet Aros i Aarhus uventet fået en gave - en skulptur af en gris. Og den har en særlig historie.

Publikum kan opleve grisen foran spisestedet "Aros Wine & Food" på ottende niveau. Den er kommet i selskab med andre døde grise, skanker af kød, der symbolsk hænger i et glasskab ved indgangen til restauranten.

I 26 år har Lemmerz-grisen, der har den engelske titel "Pig", hængt i en lejlighed i Sønder Allé Aarhus. I den tid har den været ejet af Poul Jensen, dynamisk århusiansk erhvervsmand, der for nylig fyldte 90 år. Han var i en årrække direktør og til sidst eneejer af ingeniør-firmaet Bruun & Sørensen og har i mange år været og er stadig formand for Vilhelm Kiers Fond.

Skulpturen og Lemmerz
Christian Lemmerz' grise-skulptur er fra 1992. Poul Jensens køb finansierede tre støbninger af grisen. En hænger på Horsens Kunstmuseum og en hos en privat ejer på Sjælland.Christian Lemmerz er dansk-tysker og 60 år. Han udstillede på Aros i 2005 i H. C. Andersen-udstillingen "Fairy Tales Forever" og i soloudstillingen "Genfærd" 2009-2010.
Her lige ved trappen op til regnbuen hænger Lemmerz' gris. Foto: Michael Svenningsen
Her lige ved trappen op til regnbuen hænger Lemmerz' gris. Foto: Michael Svenningsen

Kvium og Lemmerz

Kunst har altid været Poul Jensens helt store interesse, og han har et særligt forhold til "De unge vilde", som Lemmerz var en del af ligesom Erik A. Frandsen, Michael Kvium, Ingvar Cronhammar, Claus Carstensen, Christian Lemmerz, Lars Nørgaard og Peter Bonde. Han har understøttet nogle af dem i deres unge år ved at købe deres kunst, når de havde allermest brug for det, og han har festet med dem, når åbninger af udstillinger i Aarhus Kunstmuseum var overstået.

Nu har Poul Jensen solgt Lemmerz' gris til Kirsten og Palle Diges Fond, og fonden har foræret grisen til Aros. Det er sket takket være den tidligere Aros-direktør Jens Erik Sørensen, der sidder i fondens bestyrelse og altid har haft en drøm om, at Lemmerz-grisen skulle ende på det århusianske kunstmuseum.

I Jens Erik Sørensens tid som direktør for Aros præsenterede museet en stor udstilling af Christian Lemmerz' værker, en lang række hvide marmorskulpturer. Udstillingen hed "Genfærd" og blev vist 2009-2010.

- Jeg har altid ønsket, at Aros skulle have denne gris, men Poul Jensen har aldrig villet sælge før nu, og der var penge i fonden til at købe den. Da Poul Jensen købte den, finansierede det støbning af tre eksemplarer. Et er på Horsens Kunstmuseum og et hos en privat på Sjælland, siger Jens Erik Sørensen.

Christian Lemmerz var i 2005 med på Aros i H. C. Andersen-udstillingen
Christian Lemmerz var i 2005 med på Aros i H. C. Andersen-udstillingen "Fairy Tales Forever". Billedet er derfra. Foto: Jens Thaysen

Døden er det eneste sikre

Kunstneren Michael Kvium, som stort set alle danskere kender, var med, da hans ven Christian Lemmerz åbnede den storslåede udstilling på Aros, og han sagde dengang til Århus Stiftstidende: - Vi har det fælles, at vores kunst bygger på det eksistentielle i tilværelsen og med grundstenen i klassisk kunst. Vi ser kunst som et livsværk frem for en modeleg. Vi præsenterer også vores kunst på en måde, så vi risikerer at være voldsomt yt eller hadet. Egentlig er vi utroligt klassiske, men vi stiller spørgsmål til tilværelsen. Vores egentlige udgangspunkt er tegningen, og den taler vi altid om, når vi mødes.Christian Lemmerz er 60 år og født i Tyskland. Under et ophold i Italien mødte han som 23-årig Erik A. Frandsen, som fik ham med til Danmark.

I sin kunst beskriver han ofte kroppens forfald, livet og døden.

- Døden er det eneste, vi kan være sikre på. Alt andet er relativt, har Lemmerz sagt.

Grisen som den hang i lejligheden i det centrale Aarhus. Foto: Hans Petersen
Grisen som den hang i lejligheden i det centrale Aarhus. Foto: Hans Petersen
Grisen har et kig til skankerne i
Grisen har et kig til skankerne i "Aros Wine & Food". Foto: Michael Svenningsen

Et scoop af en gave for Aros: Lemmerz' døde gris

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce