Byråd vil undersøge fremrykning af elbusser

Fra august 2019 bliver der insat elbusser på linje 13. Foto: Henrik Lund

Byråd vil undersøge fremrykning af elbusser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det vil koste Aarhus Kommune 25 millioner kroner at fremrykke elbusser, så de kommer fem år tidligere end planlagt. Nu vil byrådet undersøge mulighederne i forslag fra Dansk Folkeparti.

AARHUS: - Tiden er inde til at øge ambitionerne i Aarhus til gavn for borgerne og miljøet. Ved at omlægge byens i dag dieseldrevne busser til elbusser i 2025 frem for som aftalt i 2030 reducerer man både støjen og forureningen i Aarhus markant.

Sådan lyder et forslag fra Dansk Folkeparti, der onsdag blev behandlet i Aarhus Byråd. Og der var en vis interesse for det:

- Vi skal hurtigst muligt i mål med fossilfri kollektiv trafik i Aarhus. Mit hjerte brænder for elbusser, men ikke for enhver pris. Jeg vil gerne have svar på, om det er muligt gradvist på delstrækninger at udskifte til elbusser og måske udvide med en rute årligt, indtil vi tager det store skrald, sagde Jan Ravn Christensen, og sendte sagen i teknisk udvalg.

Louise Lindskrog (S) holdt sig til den oprindelige plan om at skifte til elbusser i 2030.

- Når der står indstillingen, at vi kan spare millioner af kroner er der ingen grund til at afvige fra det, sagde hun.

Fossilfri transport
Aarhus Byråd har en målsætning om at opnå fossilfri transport i 2030. Fossilfri betyder fri for fossile brændstoffer som kul, gas og olie.

I sommeren 2019 indsætter kommunen fire elbusser på linje 13.

Planen er desuden at skifte de resterende dieseldrevne busser til elbusser med normal busudskiftningstakst. Dermed vil alle busser skulle udskiftes i 2030.

Hvis det skal fremrykkes til 2025 vil det koste kommunen ekstra 25 mio. kr.

25 mio. kr. at skifte i utide

Ifølge Teknik og Miljø vil det koste 25 millioner kroner at skifte 65 dieselbusser i "utide" i 2025 frem for 2030. Dertil kommer udgifter på 32 mio. kr. til ladeanlæg til eldrift, som vel at mærke skal etableres under alle omstændigheder i 2030.

- Vil man da kun støtte den grønne omstilling, hvis den ikke koster ekstra, spurgte Knud N. Mathiesen.

Han henviser til, at Københavns Kommune har besluttet en total omstilling til elbusser i 2025. Og at Roskilde allerede nu er helt på elbusser.

- Roskilde hævder, at det løber rundt. Så det undrer mig, at vi ikke kan det samme. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at byrådet skal diskutere verdensmål og plastikflasker, men ikke vil være med til et konkret forslag, der kan forbedre borgernes sundhed. Det koster 25 mio. kroner for at slippe for de farlige partikler fra dieselbusserne, fremhævede Knud N. Mathiesen.

Busser måske ikke klar

Liv Gro Jensen (AL) erklærede sig rigtig glad for DFs forslag.

- Det handler om klima, og 2030 er alt for langt væk og det er uambitiøst, sagde Liv Gro Jensen (AL).

Rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V) svarede, at hvis han havde 25 millioner kroner i sin afdeling ville han hellere bruge dem på at udvikle det kollektive busnet end at købe elbusser før tiden.

Ifølge Teknik og Miljø forventes busleverandørerne først i løbet af de kommende år, men ikke allerede i 2025, at kunne levereel-busser i de størrelser, der er brug for i Aarhus og med ren natopladning.

Men nu skal teknisk udvalg altså se nærmere på mulighederne.

Byråd vil undersøge fremrykning af elbusser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce