Blå bus i fare: 21 østjyske busruter trues af lukninger eller forringelser

Region Midtjyllands sparekniv truer med at hugge dybt i busdriften i Østjylland. Arkivfoto

Blå bus i fare: 21 østjyske busruter trues af lukninger eller forringelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Region Midtjyllands har lanceret spareliste i arbejdet med at skære ned på busbetjeningen. Regionen vil have østjyske kommuner til at overtage betalingen for at drive en række ruter, men det vil de ikke. Modstandere af busbesparelser kalder situationen skræmmende.

ØSTJYLLAND: 21 østjyske busruter er i fare for at lukke eller få beskåret køreplanen.

Det fremgår af en bruttoliste, som Region Midtjylland har lavet i jagten på besparelser på 40 millioner kroner på busdriften.

- Det er nøjagtigt så slemt som forventet. Lukninger og forringelser af busruter har skræmmende store konsekvenser for de mennesker, som er afhængige af busser for at kommer på arbejde, til skole eller andet, siger Martin Godsk, talsmand og initiativtager til protestbevægelsen Bevar Vores Busser.

Region Midtjylland arbejder med at beskære den regionale busdrift med 40 millioner kroner. Nedskæringerne skyldes, at udgifterne til busdriften gør stadig mere ondt i regionens budget. Siden 2007 er den kollektive trafik vokset fra at fylde 40 procent til nu 56 procent af budgettet i afdelingen for Regional Udvikling.

Busserne og sparekniven
Region Midtjylland er gået i gang med at sætte ny fart på arbejdet med at beskære den regionale busdrift med 40 millioner kroner.

Der er laver et tidsplan for processen, ligesom regionen har offentliggjort en bruttoliste med mulige lukninger eller neddroslinger af de regionale ruter.

I løbet af sommeren vil regionens ledelse blandt andet holde møder med borgmestre, ligesom der skal gennemføres en høring.

I forbindelse med høringen får borgere, foreninger og andre mulighed for at kommentere Region Midtjyllands udspil til justeringer af busdriften.

Spareplanen for de blå busser vedtages sandsynligvis i forbindelse med efterårets budgetlægning i Region Midtjylland.
De østjyske politikere vil ikke uden videre overtage driften af de busruter, som Region Midtjylland beslutter at nedlægge eller beskære. Syddjurs-borgmester Ole Bollesen (S) kan under ingen omstændigheder acceptere alle de besparelser, der er lagt op til. Arkivfoto
De østjyske politikere vil ikke uden videre overtage driften af de busruter, som Region Midtjylland beslutter at nedlægge eller beskære. Syddjurs-borgmester Ole Bollesen (S) kan under ingen omstændigheder acceptere alle de besparelser, der er lagt op til. Arkivfoto

Rådmand er bekymret

Efter et langt tilløb har Region Midtjylland offentliggjort en såkaldt bruttoliste over mulige lukninger og omlægninger af busruter.

Bruttolisten rummer 21 busruter i Østjylland, og i Aarhus Kommune risikerer byer som Sabro og Borum at miste busforbindelser.

Situationen bekymrer rådmand Bünyamin Simsek (V) fra Magistratsafdelingen for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.

- Det er byerne i oplandet, som bliver ramt af de ruter, som regionen vil nedlægge. Det er ikke rimeligt. For mig er det vigtigt, at der er offentlig transport i hele Aarhus - særligt i oplandet, forklarer Bünyamin Simsek.

Rådmanden vurderer, at busbetjeningen i kølvandet på Region Midtjyllands sparerunde kan ende i byrådssalen i Aarhus.

- Det er som sagt vigtigt for mig, at der er offentlig transport i hele Aarhus også i oplandet. Jeg vil arbejde for, at ruterne ikke bliver nedlagt. Hvis det alligevel sker, vil jeg sikrer at vi får beregnet, hvad det koster, at servicere områderne, som mister deres busser. Så må byrådet tage stilling til udgifterne, og om der er et flertal for at prioritere busdriften til områderne. Det vil jeg og Venstre gerne gøre, forklarer Bünyamin Simsek.

Borgmestre siger nej

På baggrund af regionens bruttoliste kan ni af de mulige lukninger eller beskæringer af busruter ramme på Djursland.

Det vil give regionen en økonomisk gevinst på 12,5 millioner kroner om året.

Regionens oplæg beskriver det sådan, at busserne skal overgå helt eller delvist til kommunal finansiering. Det betyder reelt, at Syddjurs og Norddjurs kommune skal overtage ansvaret for hele eller dele af de ni buslinjers drift. Kommunerne må ganske enkelt betale, hvis busserne skal køre videre.

- Vi kan under ingen omstændigheder leve med alle de besparelser, der er lagt op til. Men vi vi gerne indgå i en konstruktiv dialog med regionen. Jeg er tilhænger af eksempelvis Flexbusser, hvor vi beholder vores busruter, men kun hvis der er behov, siger Syddjurs-borgmester Ole Bollesen (S).

I Norddjurs Kommune har kommunalbestyrelsen ikke disponeret med yderligere penge til busdrift.

- Kommunerne er i en økonomisk vanskelig situation, og der er ikke penge til at rette op på forkerte beslutninger truffet af Region Midtjylland, understreger borgmester Jan Petersen (S) fra Norddjurs Kommune.

Kassen er tom

I Region Midtjylland koordineres spareøvelsen for de blå busser i Udvalget for Regional Udvikling.

Udvalgsformand Jørgen Nørby (V) er klar over, at kommunerne ikke har lyst til at overtage betalingen for busruter.

- Men fakta er, at Region Midtjylland ikke længere har pengene. Busdriften hører til på samme budget som eksempelvis regionens arbejde med giftgrunde og sikring af rent grundvand. Vi kan ikke forsvare, at der bruges flere og flere penge på busser - og mindre på afgørende områder som grundvand. Derfor er vi nødt til i fællesskab med kommunerne at finde nye løsninger, understreger Jørgen Nørby.

Ifølge formanden kan det ikke forsvares, at busruter kører med kæmpestore underskud.

- De fleste kan nok se, at en busrute med et årligt minus på fire millioner kroner ikke er sund fornuft. Det handler om at bruge borgernes skattekroner rigtigt, forklarer han.

Blå bus i fare: 21 østjyske busruter trues af lukninger eller forringelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce