Trafikplan skal give mere sikre skoleveje

Torrild er en af de oplandsbyer, hvor trafikken skal gøres mere sikker. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Trafikplan skal give mere sikre skoleveje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det tager nogle år at komme rundt til de syv landsbyer, hvor der kører mange biler igennem.

Odder: Der er ikke registreret et trafikuheld i Torrild siden 2007, og den positive statistik må gerne fortsætte i fremtiden.

Derfor vil Odder Kommune i de kommende år forsøge at finde penge til at sikre trafikken gennem Torrild og seks andre oplandsbyer.

- Vi har fået lavet en rapport med forslag til, hvordan man kan lave trafiksikkerhed i de større byer. Det er ikke prioriteret, hvad vi tager først, men vi vil arbejde på at få det sat i gang, siger Elvin Hansen (S), der er formand for miljø- og teknikudvalget.

Rapporten er lavet af COWI, som af kommunen blev bedt om at kigge på farten i de oplandsbyer, som bliver skåret over af en landevej. Det er Hundslund, Ørting, Hou, Fillerup, Torrild, Rørth og Saxild.

Undervejs i arbejdet har lokalrådene været inviteret til at komme med deres ideer. COWI har lavet nogle konkrete forslag til, hvad der skal ske.

- Det ser meget fornuftigt ud. Det vil koste 4,8 mio. kr. at gennemføre forslagene i rapporten, og det vil vi arbejde på at få sat i gang. Det er Torrild, der skal have langt det meste. Det er en stor mundfuld, og det kan godt ske, det ikke skal laves på én gang, siger Elvin Hansen.

Byporte
Rapporten fra COWI handler bl.a. om at sikre bygennemfarter, hvor en landevej går gennem en oplandsby. Det kan bl.a. ske ved at lave en byport.Navnet lyder festligt, men en byport består i dette tilfælde af en helle, der automatisk vil få bilister til at sænke farten, fordi de skal dreje bilen igennem hellen.

Bukserne hang i bremsen

Rapporten har været en tur i miljø- og teknikudvalget, som har taget den til efterretning. Samtidig arbejder forvaltningen på at få sat penge af til at få gennemført de forslag, der er i rapporten. Det skal ske over de næste fire år.

I rapporten kan man bl.a. læse om trafikmængden i de syv byer, hvor hurtigt bilerne kører, og hvad der er sket af uheld i de seneste år.

Uheldene har mange forskellige årsager, f.eks. er det sket flere gange, at en cyklist er kørt ind i en parkeret bil. Dårligt føre er også en faktor, og ved et uheld hang en bilists bukser fast i bremsen.

I Ørting kørte en bilist ind i et hus med 90 km/t i byzonen, og i Hundslund kørte en bil med 80 km/t i den forkerte vognbane og ramte en varebil. Der er sket en del uheld, hvor en bilist er kørt ud for ubetinget vigepligt, og i nogle tilfælde har farten været for høj.  

Farten er kommet ned i Ørting

De syv landsbyer har gennem årene fået lavet forskellige tiltag til at sætte farten ned.

- Og efterhånden som fotovognen fra politiet har været i Torrild nogle gange, så kører folk ikke så hurtigt mere. Men det handler også om tryghed, og så kigger vi meget på skolevejene. De skal være sikre, siger Elvin Hansen.

Ifølge COWI's rapport er Ørting byen med mest trafik, 6500 trafikanter i døgnet nord for Bilsbækvej. Til gengæld viser målinger, at bilisterne i store træk respekterer fartgrænserne. Gennemsnitshastigheden er 46 km/t i byen og 66 km/t, hvor bilerne må køre 70 kmt.

I Torrild er der ca. 5000 trafikanter i døgnet, og især bilister, der kommer fra Skanderborg, sætter ikke farten ned, når de kører ind i byen. Faktisk er det kun i Ørting, gennemsnitsfarten er under fartgrænsen.

 

Trafikplan skal give mere sikre skoleveje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce