Skoleleder er ikke enig i kritik

Penge til inklusion gives sjældent til en enkelt elev, siger skoleleder på Vestskolen Erik Mønster. Men han forstår godt, at forældre kan blive frustrerede, når deres børn ikke trives. Arkivfoto: Morten Pape

Skoleleder er ikke enig i kritik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vestskolens leder Erik Mønster forstår godt, at Charlotte og Ulrich Stæhr er i en svær situation - og inviterer til dialog.

Odder: Penge til inklusion er som udgangspunkt ikke øremærket et enkelt barn. Inklusion foregår oftest i klassen eller i grupper, og på den måde kommer ressourcerne flere til gode.

Sådan siger Erik Mønster, skoleleder på Vestskolen.

Han vil ikke forholde sig til en konkrete klage fra Ulrich og Charlotte Stæhr, der undrer sig over, hvorfor der ikke er tid og ressourcer til deres søn, der har ADHD. Ifølge forældrene er sønnen bevilget seks timer om ugen fra Børnefamiliecentret.

- Men det er slet ikke Børnefamiliecentret, der beslutter, hvor mange ressourcer et barn skal have. BFC beskriver et barns udfordringer og rådgiver om pædagogiske indsatser, siger skolelederen.

Han afviser, at økonomi bliver brugt som forklaring til forældre, der efterspørger mere hjælp og støtte til inklusion af deres barn.

- Vi har en pulje penge til inklusionsindsatser, og de ressourcer skal vi udnytte så godt som muligt, så de kommer flest muligt til gode. Derfor er vi nødt til løbende at prioritere, hvor indsatsen er vigtigst, og det betyder, at støtten oftest går til en hel klasse og eller en gruppe fra en klasse og sjældent til en enkelt elev, siger Erik Mønster.

De svære skift

For Erik Mønster er det vigtigt, at det er barnet, der er i centrum for den hjælp, der kan ydes støtte til.

- Det ligger os meget på sinde, at det enkelte barn skal profitere både fagligt og socialt af det fællesskab, det er en del af. Nogen gange kan der laves en midlertidig løsning, hvor barnet får lidt færre timer i skolen, for at hjælpe barnet til at skabe overskud og dermed blive mere modtagelig for den planlagte indsats, siger skolelederen, og fortsætter:

- Hvis vi ikke kan lave en ordentlig løsning for barnet i almenklassen, så kommer specialklassen på tale.

Skolelederen anerkender, at der kan gå noget tabt, når børn skifter fra indskoling til mellemtrin og dermed også ofte skifter alle eller de fleste af deres lærere.

- Vi ved, at der altid kan komme udfordringer i forbindelse med skift, og det er noget, vi har fokus på, siger skolelederen, og fortæller, at noget af det, man blandt andet overvejer er, om man i mellemtrinnet skal give ekstra pædagogtimer i forhold til i dag.

- Der er lidt færre pædagogtimer på mellemtrinnet end i indskolingen. Det kan godt være, vi skal kigge på fordelingen fremadrettet, siger han.

Skoleleder er ikke enig i kritik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce