Nicolai holder fast ved Saab: Ingen andre kan det samme

Nicolai Kragh-Nielsen har i øjeblikket to Saab-biler stående i garagen. Foto: Søren E. Alwan

Nicolai holder fast ved Saab: Ingen andre kan det samme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nicolai Krag-Nielsen har ejet op mod 30 biler af mærket Saab. Ifølge ham er de svenske køretøjer uden sidestykke i historien.

Odder: Da Nicolai Krag-Nielsen gik i gymnasiet, havde han en ven, hvis far var overlæge. Faren havde pengepungen i orden og derfor råd til at have en Saab 900 stående i garagen. Nicolai og vennen fik ofte lov at køre i den, indtil den en dag havde behov for en dyr reparation. Så dyr, at man kunne købe en helt ny bil til prisen. Overlægen betalte dog for istandsættelsen uden at tøve, og det rykkede et eller andet i Nicolai. Disse biler måtte være noget særligt.

Med tiden blev han for alvor bidt af det svenske kunststykke, og han endte med at sige farvel til børneopsparingen, da han skulle have sin første bil, så han kunne få råd til en Saab.

- Deres biler er et eksempel på, at man kan sætte praktik og æstetik sammen. De har en ikonisk form, som bare trigger et eller andet, siger Nicolai Krag-Nielsen, som i dag er 43 år, gift med Maria og bor i det sydlige Odder.

Saab i årstal
1937: Saab (Svenska Aeroplan Aktiebolaget) grundlægges1947: Virksomheden, som oprindeligt producerede militærfly, præsenterer sin første bil - en Saab 92

1978: Den langtidsholdbare Saab 900 kommer på gaden

1980: Saab 900 produceres i en turboudgave

1990: Amerikanske General Motors (GM) går ind i Saab

2011: Saab erklæres konkurs

Kilde: Bilhistorie.dk
Saab producerer ikke længere biler. Derfor bliver der færre og færre af dem på landevejene, og det er svært at skaffe reservedele. Foto: Søren E. Alwan
Saab producerer ikke længere biler. Derfor bliver der færre og færre af dem på landevejene, og det er svært at skaffe reservedele. Foto: Søren E. Alwan

Et ekstra familiemedlem

Siden har han ejet op mod 30 forskellige Saab'er og har med tiden opbygget en grundig viden om bilernes sammensætning. Derfor kan han selv skille dem ad og montere nye dele.

Det er nyttigt, når han får besøg af venner fra 'Saab-reden' i Odder, som er blevet skabt i takt med, at Nicolai Krag-Nielsen har anbefalet andre beboere i byen at køre Saab.

- Min kone og jeg har den samme diskussion, hver gang jeg vil købe et nyt eksemplar. Men det ender altid med, at jeg køber bilen alligevel, siger han, inden han tilføjer, at hustruen dog også værdsætter bilerne.

Hun er ikke den eneste. Ifølge Nicolai Krag-Nielsen sker det jævnligt, at han i sin ikoniske Saab 900 Turbo bliver råbt an på gaden og spurgt, om han vil sælge bilen. Engang blev han endda forfulgt ind på en tankstation af en mand, som simpelthen bare måtte udtrykke, hvor meget han misundte køretøjet. Men et salg kommer ikke på tale.

- Det lyder tosset at sige det, men med tiden bliver bilen lidt et ekstra familiemedlem.

Hvis man skal blive bidt af Saab-biler, er det ifølge Nicolai Krag-Nielsen en fordel at være interesseret i bilernes arkitektur, som er ganske speciel. Foto: Søren E. Alwan
Hvis man skal blive bidt af Saab-biler, er det ifølge Nicolai Krag-Nielsen en fordel at være interesseret i bilernes arkitektur, som er ganske speciel. Foto: Søren E. Alwan

Til den bitre ende

Umiddelbart kan en stærk interesse for et klassisk, uddøende bilmærke lyde som et symptom på en midtvejskrise. Det er det dog ikke. For det første startede besættelsen af bilerne med den cockpitlignende indretning allerede i gymnasieårene, og for det andet har han allerede haft sin 'krisebil'.

- For et par år siden købte jeg en cabriolet. Så kunne jeg køre lidt rundt i den, men jeg følte mig simpelthen så latterlig. Alle gloede på mig og pegede på mig hele tiden, når jeg kørte.

Derfor vendte han tilbage til det, han vidste, der fungerede. Og fungerer, det gør den gamle 900 Turbo fortsat. Den har efterhånden 26 år på bagen, men ifølge Nicolai Krag-Nielsen kører den stadig bedre end de fleste andre biler. Så må han leve med, at bilen af og til forlanger et besøg hos en specialmekaniker i Sverige, når der en sjælden gang opstår et problem, han ikke selv kan lave.

- Jeg har ledt meget, men jeg har bare ikke fundet den bil, der kan det samme. Der er ikke noget alternativ. Så jeg må jo holde skidtet ved lige. Der er ikke andet at gøre. Jeg er klar til at gå hele vejen.

Saab har i mange år også produceret fly. Det har smittet af på bilens indretning, som kan minde lidt om et cockpit. Foto: Søren E. Alwan
Saab har i mange år også produceret fly. Det har smittet af på bilens indretning, som kan minde lidt om et cockpit. Foto: Søren E. Alwan
Motorhjelmen åbnes på en helt anden måde, end man ser i de fleste nyere biler. Foto: Søren E. Alwan
Motorhjelmen åbnes på en helt anden måde, end man ser i de fleste nyere biler. Foto: Søren E. Alwan
Inde i Nicolai Krag-Nielsens Turbo 900 er der en knap med påskriften 'EXTRA'. Hvad den gør, kan man bruge meget tid på at spekulere på... Foto: Søren E. Alwan
Inde i Nicolai Krag-Nielsens Turbo 900 er der en knap med påskriften 'EXTRA'. Hvad den gør, kan man bruge meget tid på at spekulere på... Foto: Søren E. Alwan
For at starte bilen skal nøglerne sættes i foran gearstangen. Foto: Søren E. Alwan
For at starte bilen skal nøglerne sættes i foran gearstangen. Foto: Søren E. Alwan
Til hverdag er Nicolai Krag-Nielsen specialist i radiologi. Han arbejder for et firma med hovedsæde i Værsløse.
Til hverdag er Nicolai Krag-Nielsen specialist i radiologi. Han arbejder for et firma med hovedsæde i Værsløse.
Saab producerer ikke længere biler. Derfor bliver der færre og færre af dem på landevejene, og det er svært at skaffe reservedele. Foto: Søren E. Alwan
Saab producerer ikke længere biler. Derfor bliver der færre og færre af dem på landevejene, og det er svært at skaffe reservedele. Foto: Søren E. Alwan
Motoren er placeret ganske usædvanligt. Nicolai Krag-Nielsen har flere gange oplevet, at unge mekanikerlærlinge ikke kan finde hoved og hale i indretningen. Foto: Søren E. Alwan
Motoren er placeret ganske usædvanligt. Nicolai Krag-Nielsen har flere gange oplevet, at unge mekanikerlærlinge ikke kan finde hoved og hale i indretningen. Foto: Søren E. Alwan

        Hvis man skal blive bidt af Saab-biler, er det ifølge Nicolai Krag-Nielsen en fordel at være interesseret i bilernes arkitektur, som er ganske speciel. Foto: Søren E. Alwan
Hvis man skal blive bidt af Saab-biler, er det ifølge Nicolai Krag-Nielsen en fordel at være interesseret i bilernes arkitektur, som er ganske speciel. Foto: Søren E. Alwan

Nicolai holder fast ved Saab: Ingen andre kan det samme

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce