Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Inklusion skal løses i fællesskab

Inklusion er en opgave, der skal løses i fællesskab, understreger Karsten Poulsen, der er direktør for bør og unge i Odder Kommune. Foto: Lars Aarø

Inklusion skal løses i fællesskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er masser at arbejde videre med for politikere og embedsmænd i den analyse af sårbare børn og unge, som på mandag fremlægges på et offentligt møde.

Odder: Odder Kommune offentliggjorde tirsdag en omfattende analyserapport af, hvordan inklusionen fungerer i kommunen, og hvordan indsatsen kan styrkes.

- Rapporten peger på, at inklusion er en opgave, vi skal løse i fællesskab. Forældre, elever og kommune skal sammen arbejde for, at alle børn trives, inkluderes og lærer mest muligt, siger direktøren for Børn, Uddannelse og Kultur i Odder Kommune, Karsten Poulsen.

Rapporten peger på en række områder, hvor Odder Kommune kan styrke indsatsen. Det er bl.a., at sikre tværgående samarbejde mellem institutionerne, tydelighed om strategier og en mere systematisk tilgang til arbejdet. Der er også brug for at arbejde systematisk med tidlige indsatser, overgangen mellem institutioner og klassetrin samt styrket inddragelse af elever og forældre.

- Vi har et ønske om, at det skal være en åben, gennemsigtig og inddragende proces. Det er bl.a. derfor, at vi har fået udarbejdet denne eksterne rapport, som ser på vores arbejde med andre øjne. Samtidig arbejder vi selv med en intern analyse, og derefter skal vi afgøre, hvor vi sætter ind med en styrket indsats, siger Karsten Poulsen.

Jeg glæder mig over, at rapporten peger på, at der er motivation til stede hele vejen rundt. Det er et godt udgangspunkt for det videre arbejde.
Lone Jakobi (S), fmd. børn-, uddannelses- og kulturudvalget

Forældre, elever og forvaltning er med

Det er psykolog og Ph.d. Camilla Dyssegaard, suppleret af professor Niels Egelund, der har udarbejdet analysen og gennemført interviews med forældre, elever, medarbejdere, ledere og forvaltningen på almen og specialområdet i dagtilbud og skoler.

Analysen er udarbejdet efter ønske fra Odder Byråd på baggrund af en kraftig stigning i antallet af elever i specialklasseundervisning.

- Vi har fået udpeget nogle områder, som vi skal arbejde videre med, siger Lone Jakobi (S), der er formand for Odder Kommunes udvalg for Børn, Uddannelse og Kultur.

Mandag 14. maj er der informationsmøde om rapporten for alle interesserede. Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig mødet, der foregår på Vestskolen afdeling Skovbakken, Holsteinsgade 43 kl. 17.15 - 18.45.

- Vi håber at få mange input til vores videre arbejde. Det er en proces, vi har sat i gang, og som vi prioriterer højt, siger Lone Jakobi.

Inklusion skal løses i fællesskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.