Ikke godt nok: Sådan vil kommune sikre børn fra specialklasser bedre skolegang

Alle børn skal være en del af et fællesskab. Det er en af grundtankerne for at få færre børn i specialklasser. Arkivfoto: Yilmaz Polat

Ikke godt nok: Sådan vil kommune sikre børn fra specialklasser bedre skolegang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Overfyldte specialklasser: Forvaltning foreslår, at børn med særlige behov får relation til både specialklasser og almenklasser.

Odder: Der er noget, der ikke er godt nok i Odder Kommune, når det handler om at inkludere børn i de kommunale skoler. Det bliver der nu lavet om på.

Faktisk har politikere, embedsmænd, fagpersoner og forældre i det meste af 2018 arbejdet intensivt på at lave en analyse af sårbare børn og unge i kommunen. Målet er at finde ud af, hvordan man undgår, at specialklasserne ofte er fyldt til randen, samt at der findes børn, der slet ikke kommer i skole.

En af forvaltningens løsninger er at lave flere typer tilbud for de børn, der af den ene eller anden grund ikke passer ind i en helt almindelig klasse hele skoledagen.

- Det har været et helt overordnet krav fra politikerne, at alle børn skal have tæt tilknytning til en almindelig klasse, siger Karsten Poulsen, der er direktør for børn, uddannelse og kultur.

Men skal det mål lykkes, skal der tænkes nyt, for den nuværende model, hvor langt den største del af specialklasserne er samlet på Parkvejens Skole, kan ikke leve op til de politiske krav og ønsker.

- Det vil simpelthen være for skæv en opgave, hvis en skole skal løse det, siger Karsten Poulsen.

Vi har ikke gjort det godt nok, når seks pct. segregeres udover alle de andre børn med store vanskeligheder.
Karsten Poulsen, direktør børn, uddannelse og kultur.
Inklusion koster
Et gennemsnitsbarn i en almen klasse koster 50.000 kroner om året.Et barn i fuldtids specialklasse eller andet specialtilbud koster 300.000 kroner om året.

Der er i alt cirka 2600 børn i kommunens folkeskoler.

Ifølge direktør Karsten Poulsen er der i 2018 anvendt ca. 45 mio. kroner til specialklasser inklusive specialsfo og kørsel.

Samling blev dyr

Det er kun et par år siden, at man besluttede at udfase specialklasserne på Skovbakkeskolen og samle børnene med en stor gruppe på Parkvejens Skole og en mindre specialklasserække på Hou Skole.

Siden er budgettet for inklusion kun gået en vej nemlig op. Og det i en grad, så der er blevet tilført adskillige millioner til området.

Derfor laver man nu strukturen om igen, så der kommer specialklasser på flere skoler, og derudover skal der også være inklusionstilbud på de skoler, der ikke har deciderede specialklasser.

- Vi ønsker ikke klasser for børn med bestemte diagnoser, men vi vil i højere grad sammensætte klasser i grupper efter det enkelte barns behov. Vi skal have en kultur, hvor vi tager os af de unger, vi har, siger Karsten Poulsen.

Specialbørn fordeles

Og udgangspunktet skal være at få barnet tilbage til almenområdet.

- Alle elever i specialklasser skal have en handleplan, hvor det skal fremgå, hvilke muligheder der er for hel eller delvis tilbagevenden til almenområdet - og planen skal tages op til revision hvert år, understreger Karsten Poulsen.

Forvaltningens oplæg skal diskuteres på børn-, uddannelses- og kulturvalgets møde i februar. Herefter skal den nye model sendes i høring, inden den kan rulles ud.

Den plan, der lige nu ligger på tegnebrættet, flytter nogle specialklasser over på Vestskolen. Hvilke og hvordan det præcist bliver skruet sammen, er endnu ikke lagt fast, men i løbet af foråret vil et forslag blive behandlet i både skolebestyrelserne og i det politiske udvalg.

- Men alene fordi vi er begyndt at røre i gryden, er mange ting allerede i gang, siger Karsten Poulsen.

Udover den strukturelle ændring, er der også fokus på den tidlige indsats allerede i førskolealderen, ligesom der er ansat socialrådgivere, der blandt andet skal hjælpe familierne.

Det er primært børn indenfor autisme, adhd eller med tilknytningsforstyrrelser, der fylder i specialklasserne, men det bliver ikke diagnoserne, der kommer til alene at afgøre, hvilket tilbud et barn skal have.

Ikke godt nok: Sådan vil kommune sikre børn fra specialklasser bedre skolegang

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce