Frustrerede forældre: Vores søn får ikke hjælp nok - og bliver tabt

Ulrich og Charlotte Stæhr er frustrede over, at støtten til deres søn er blevet mindre, efter han er rykket fra indskolingen til mellemtrinnet. Foto: Søren E. Alwan

Frustrerede forældre: Vores søn får ikke hjælp nok - og bliver tabt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter overgang fra indskoling til mellemtrin er det gået stærkt ned ad bakke for dreng med ADHD, for støtten er forsvundet.

Odder: Ulrich og Charlotte Stæhr er frustrerede. For deres søn får ikke den hjælp til at gå i skole, som han har brug for.

Sønnen har ADHD og har, indtil han efter sommerferien begyndte i 4. klasse, ifølge forældrene fungeret fint både fagligt og socialt i sin klasse på Skovbakkeskolen.

Men siden sommerferien er det ifølge både forældre og lærere gået stærkt ned ad bakke.

- Han har stort set ikke lavet noget i timerne, fordi der ikke er tid til at sætte ham i gang individuelt. Meget af tiden sidder han i et grupperum for at få ro og kommer så ikke tilbage til klassen, fortæller faren.

Sønnen er på grund af sin ADHD-diagnose bevilget seks støttetimer om ugen, men de timer bliver ifølge forældrene brugt på hele klassen og kommer altså ikke sønnen særligt til gode. Ikke fordi lærerne ikke vil.

- Lærerne gør hvad de kan, men det virker ikke som om, de har ressourcerne og redskaberne til det. Desuden oplever jeg, at erfaringerne fra indskolingen til mellemtrinnet er gået tabt, siger Ulrich Stæhr.

I stedet er forældrene flere gange blevet spurgt, om de har overvejet at sætte deres søn i specialklasse.

- Men vi mener ikke, at han har brug for at gå i specialklasse. Med den rigtige støtte kan han godt indgå i sin klasse både fagligt og socialt, siger forældrene.

Kommunen slår sig op på, at den vil inklusion i de rigtige rammer. Men det kan ikke passe, at man som forældre skal kæmpe for de rammer.
Ulrich Stæhr, frustreret far
Mindre undervisningstid og mere tid derhjemme er et af de forslag, som forældrene siger, at skolen er kommet med for at hjælpe deres søn. Men det er ikke en løsning, mener forældrene Ulrich og Charlotte Stæhr. Foto: Søren E. Alwan
Mindre undervisningstid og mere tid derhjemme er et af de forslag, som forældrene siger, at skolen er kommet med for at hjælpe deres søn. Men det er ikke en løsning, mener forældrene Ulrich og Charlotte Stæhr. Foto: Søren E. Alwan

Ikke flere penge

Et andet forslag har været, at drengen skal have færre timer i skolen - altså gå hjem et par timer tidligere end kammeraterne.

- Men vi frygter, at det vil isolere ham socialt, siger faren, der fortæller om en søn med legeaftaler, der går minibio og som i øvrigt fungerer fint med den medicin, han får for sin ADHD.

- Men lige for tiden er han meget frustreret i skolen, og når han bliver frustreret, så går han og lukker i, siger Ulrich Stæhr.

Forældrene har søgt hjælp på Børnefamiliecentret, hvor svaret er, at det er skolernes ansvar at sørge for den tildelte støtte.

- Men skolen siger, at der ikke er flere penge på kontoen. Hvordan kan det ske halvvejs inde i skoleåret i en kommune, der slår sig op på at ville inklusion, spørger Ulrich Stæhr.

- I sidste ende kan vi jo blive nødt til at flytte ham, men det vil være et nederlag for ham - og vi mener, det er unødvendigt, siger Ulrich Stæhr.

Ulrich og Charlotte Stæhr undrer sig over, at der allerede halvvejs inde i et skoleår ikke er flere penge til at inkludere deres søn ordentligt i skolen.Foto: Søren E. Alwan
Ulrich og Charlotte Stæhr undrer sig over, at der allerede halvvejs inde i et skoleår ikke er flere penge til at inkludere deres søn ordentligt i skolen.Foto: Søren E. Alwan
Charlotte og Ulrich Stæhr håber, at deres søn kan fortsætte i en normal klasse, men frygter, at det kan blive nødvendigt at flytte ham i specialklasse, fordi han ikke får den nødvendige støtte i forhold til hans adhd-diagnose.Foto: Søren E. Alwan
Charlotte og Ulrich Stæhr håber, at deres søn kan fortsætte i en normal klasse, men frygter, at det kan blive nødvendigt at flytte ham i specialklasse, fordi han ikke får den nødvendige støtte i forhold til hans adhd-diagnose.Foto: Søren E. Alwan

Frustrerede forældre: Vores søn får ikke hjælp nok - og bliver tabt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce