Flertal i byrådet mod nye togbaner

Hans Hammann (V), Elvin Hansen (S), John Rosenhøj (DF) og Uffe Jensen (V) var nogle af de byrådspolitikere, der deltog i borgermødet med Banedanmark i torsdags. Et møde der gav anledning til at ændre forvaltningens høringssvar vedr. højhastighedsbane mellem Hovedgård og Hasselager. Arkivfoto

Flertal i byrådet mod nye togbaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det vil være en forringelse for Odder borgerne, hvis Skanderborg Station ikke længere er knudepunkt.

Odder: Allerede torsdag aften efter borgermødet med Banedanmark afslørede borgmester Uffe Jensen modstand mod Banedanmarks planer om nye banelinjer mellem Hovedgård og Hasselager.

Mandag holdt økonomiudvalget så et ekstraordinært møde forud for byrådsmødet, for at færdiggøre det høringssvar, som byrådet vil sende til Banedanmark.

Og selvom Økonomiudvalget ikke var helt enige i ordlyden af høringssvaret, så afslørede debatten på mandagens byrådsmøde stor tvivl om, hvorvidt en ny lynhurtig togforbindelse mellem Aarhus, Odense og København bliver en fordel for Odders borgere.

For de nye superlyntog er nemlig ikke kun afhængige af hurtigere tog, men også færre stop og nye skinner, der går udenom Skanderborg.

- Det vil forringe borgernes adgang til den kollektive trafik, hvis Skanderborg Station nedprioriteres, anførte Kresten Bjerre (R).

Samme synspunkt kom fra Hans Hammann (V).

- Vi mister ikke meget i Odder Kommune, men det vil være en markant forringelse. Og jeg vil hellere have, at der kommer øje på Kattegatforbindelsen, sagde han.

John Rosenhøj (DF) hæftede sig ved, at planerne om at lave en ny linjeføring vil koste i omegnen af fem mia. kr.

- Og det er for at spare seks minutter. De penge kan gøre mere gavn på de strækninger, der allerede eksisterer ved at opgradere de eksisterende forhold, bemærkede John Rosenhøj.

I Radikale er vi enige i, at rejsetiden skal forbedres, men ikke på bekostning af Skanderborg.
Kresten Bjerre (R)

Rødt ja og dog

Hos SF var Marianne Hundebøll (SF) ikke helt enig i modstanden mod den nye højhastighedsbane.

- Jeg synes, det her er et godt eksempel på, at vi skal huske at komme op i helikopteren. Med Letbanen bliver tilgangen til Aarhus nemmere, og derfra vil der så være en times transport til Aalborg og Odense og to timer til København. Det bliver da en gevinst for os alle, mente Marianne Hundebøll (SF), der i den sammenhæng fik opbakning fra Socialdemokratiet.

- Der vil jo stadig køre tog fra Skanderborg, og jeg tror, at det her vil kunne være et led i Kattegatforbindelsen, sagde Elvin Hansen (S).

- Vi står bag timeplanen, som handler om mere end Odder Kommune. Men jeg medgiver også, at Skanderborg og Horsens Stationer er vigtige for Odders borgere, sagde Lone Jakobi (S), der havde lavet et lidt alternativt og lidt mindre negativt oplæg til et høringssvar til Banedanmark. Det svar opnåede dog ikke flertal.

Det gjorde til gengæld et forslag fra Venstre og Konservative, som var formuleret således:

"Odder Byråd hilser en udbygning af den kollektive trafik velkommen. Vi ser gerne en stærkere sammenbinding af regionen internt og med det øvrige Danmark og verden. Odder Byråd ser dog med stor bekymring på, hvordan Skanderborg stations funktion som trafikknudepunkt for det sydlige Østjylland, væsentligt forringes som følge af en ny bane mellem Hovedgård og Hasselager. Dette vil betyde en mærkbar forringelse for borgerne i Odder Kommune. Odder Byråd opfordrer derfor til, at beslutningen om en ny banelinje genovervejes, og kan ikke anbefale nogle af de foreslåede linjeføringer."

Venstre og Konservatives forslag blev stemt igennem med 11 stemmer mod syv.

Marianne Hundebøll stemte ikke for nogle af de politiske formuleringer.

Flertal i byrådet mod nye togbaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce