Elever glade for anderledes undervisning: - Det er lidt akavet at snakke med læreren om sådan noget med nøgenbilleder

Felix Aagaard (i midten) underviste og styrede mandag debatten i digital trivsel i 1.x. Alle Odder Gymnasiums 1. g-elever blev undervist af deres klassekammerater. Nanna Engelund (tv.) og Silje Borud (th.). Foto: Søren E. Alwan

Elever glade for anderledes undervisning: - Det er lidt akavet at snakke med læreren om sådan noget med nøgenbilleder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere elever i 1.x på Odder Gymnasium er glade for, at de selv fik lov til at styre undervisningen i digital trivsel. Problematikkerne kan nemlig være svære at tale med lærerne om.

Odder: Eleverne i 1.x på Odder Gymnasium havde mandag formiddag fokus rettet mod deres klassekammerat, Felix Aagaard, der havde overtaget undervisningen, og styrede den time lange klassedebat om digital trivsel.

Felix Aagaard er, som alle andre elevrådsrepræsentanter fra gymnasiets 1.g-klasser, blevet udvalgt til at stå for undervisningen. Han synes, det er positivt, at gymnasiet lader eleverne få ordet.

- Det er noget helt andet, når det er en elev fra klassen, som man kender og er sammen med til daglig i stedet for en eller anden matematiklærer, siger Felix Aagaard.

Og han er ikke ene om at synes, at elevundervisning i digitale trivsel er en god idé.

Jeg får lidt mere respekt for det, og jeg føler også, at det bliver mere seriøst, at det er en i vores egen aldersgruppe, og en vi er mere i øjenhøjde med, der skal fortælle os om det.
Silje Borud
Nanna Engelund og Silje Borud blev sammen med resten af 1.x på Odder Gymnasium undervist af deres klassekammerat Felix Aagaard (th.). Foto: Søren E. Alwan
Nanna Engelund og Silje Borud blev sammen med resten af 1.x på Odder Gymnasium undervist af deres klassekammerat Felix Aagaard (th.). Foto: Søren E. Alwan

Glade for elevundervisning

Hans klassekammerat Asger Nygaard Degn tror nemlig, at elevundervisningen giver eleverne en større frihed til at tale om svære emner.

- Der bliver åbnet mere op til diskussion, fordi man sidder elev til elev, og der er ikke et pres til at deltage, som læreren tit bringer. For når du er med læreren, så tænker man til en vis grad på, hvad læreren tænker om en. Det har man ikke her. Det er jo bare klassekammeraterne, siger han.

- Man kan føle, at det er lidt akavet at snakke med læreren om sådan noget med nøgenbilleder.

Nanna Engelund er også tilhænger af den anderledes undervisningsform, for hun oplever, at lærerne ikke er på bølgelængde med eleverne, når det kommer til digitale krænkelser.

- Man kan tænke, at lærere og voksne måske ikke er en del af den her digitalisering, som vi er. Jeg synes, at det er godt, at elever selv siger, det er vigtigt, at vi skal arbejde med det her, og selv stå til ansvar for det, siger hun og fortsætter.

- Man kan selvfølgelig godt mærke, at Felix ikke er så vant til at være ordfører for en gruppe, men det gør ikke så meget, og man bliver måske også mere tilbøjelig til at sige, hvad man rent faktisk tænker i stedet for at pakke det ind i en masse fine ord for at imponere sin lærer.

Asger Nygaard Degn diskuterer sammen med sine klassekammerater de problemstillinger, som klassen blev præsenteret for. Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Sex og Samfund. Foto: Søren E. Alwan
Asger Nygaard Degn diskuterer sammen med sine klassekammerater de problemstillinger, som klassen blev præsenteret for. Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Sex og Samfund. Foto: Søren E. Alwan

Digital trivsel er vigtigt

Det er Silje Borud enig i.

- Jeg får lidt mere respekt for det, og jeg føler også, at det bliver mere seriøst, at det er en i vores egen aldersgruppe, og en vi er mere i øjenhøjde med, der skal fortælle os om det, siger hun.

Flere elever i 1.x er samtidig glade for undervisningen i krænkelser på sociale medier, og den har givet dem en øget bevidsthed om at tage billeder af hinanden og om at dele indhold på sociale medier. Også indhold der ikke umiddelbart er krænkende.

Og udover den større viden om digital trivsel tager gæstelærer, Felix Aagaard, også undervisningserfaringer med sig videre.

- Det er lidt ligesom at stå på den anden side - selvom det kan være lidt svært at komme igennem til nogle af dem, og få dem til rent faktisk at tale om spørgsmålene. Det er et andet perspektiv, siger han.

Felix Aagaard (tv.) var rundt i klassen for at tale med sine klassekammerater om problemstillinger blandt andet inden for krænkelser på nettet. Foto: Søren E. Alwan
Felix Aagaard (tv.) var rundt i klassen for at tale med sine klassekammerater om problemstillinger blandt andet inden for krænkelser på nettet. Foto: Søren E. Alwan
I 1.x var fokus på Felix Aagaard (i midten). Elevrådsrepræsentanter i Odder Gymnasiums øvrige 1.g-klasser stod også for undervisningen. Foto: Søren E. Alwan
I 1.x var fokus på Felix Aagaard (i midten). Elevrådsrepræsentanter i Odder Gymnasiums øvrige 1.g-klasser stod også for undervisningen. Foto: Søren E. Alwan
Elev-undervisningen varede i lidt over en time mandag formiddag. Her er det Asger Nygaard Degn, der diskuterer med sine klassekammerater. Foto: Søren E. Alwan
Elev-undervisningen varede i lidt over en time mandag formiddag. Her er det Asger Nygaard Degn, der diskuterer med sine klassekammerater. Foto: Søren E. Alwan
Felix Aagaard (th.) skulle styre klassedebatten og undervisningen i det materiale fra Sex og Samfund, som bliver testet af på Odder Gymnasium. Fra venstre: Nanna Engelund og Silje Borud. Foto: Søren E. Alwan
Felix Aagaard (th.) skulle styre klassedebatten og undervisningen i det materiale fra Sex og Samfund, som bliver testet af på Odder Gymnasium. Fra venstre: Nanna Engelund og Silje Borud. Foto: Søren E. Alwan

Elever glade for anderledes undervisning: - Det er lidt akavet at snakke med læreren om sådan noget med nøgenbilleder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce