Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Biograf-gæster skal overveje dåben

Odder Sogn har lavet en film, der skal køre sammen med de andre lokale reklamefilm i byens biograf. Foto: Lars Aarø

Biograf-gæster skal overveje dåben

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Biografgængerne skal mindes om, at det er helt naturligt at få sine børn eller børnebørn døbt. Pr-udvalget vil gerne holde fast i menighedens fødekæde.

Odder: Sognekirken er en del af byen, så hvorfor ikke reklamere i byens biograf? Det spørgsmål dukkede op i hovedet på sognepræst Lars Berg Thomassen, og nu er filmen på vej.

Præsten er med i Odder Sogns pr-udvalg, som gerne vil have flere til at overveje at døbe deres børn.

- Dåbsprocenten er omkring 67. Vi troede egentlig, den var højere, for vi har mange barnedåb. Men det viser sig, at mange kommer hjem til byen og får deres barn døbt, fordi deres forældre bor her, siger Lars Thomassen.

Sognet har en hjemmeside, en Facebook-side og en kirkespalte i avisen.

- Vi laver normalt kun pr for aktiviteter og arrangementer. Men hvad nu, hvis vi kunne få forældre og bedsteforældre til at snakke om dåben. Jeg tror ikke, de er imod den, men det er bare noget, de ikke tænker over. Det er jo det allervigtigste, at vi får døbt børnene. Det giver medlemskab, det er der, det hele starter. Det er fødekæden, og den bør vi have fokus på, siger Lars Berg Thomassen.

Hvad nu, hvis vi kan få forældre og bedsteforældre til at snakke om dåben?
Lars Berg Thomassen, sognepræst

Kirken er en naturlig del af byen

Sognet allierede sig med fotograf Lars Aarø, og lige nu er der ved at blive lagt musik på filmen, der skal vises i Biffen i Odder. Byens biograf har inden hver film ca. syv minutters forfilm med lokale reklamer.

- Jeg sad i biografen for et stykke tid siden og så reklamer for privatskoler, optikere mv. Jeg tænkte, vi kunne godt ligge der, vi er også en del af byen. Jeg tror, reklamen vil falde naturligt ind. Vi har mange medlemmer, folk bruger kirken meget, og kirkecenteret er et slags forsamlingshus. Så vi har en sund, naturlig plads i byen, siger sognepræsten.

Sidste år blev der født 120 børn i Odder Sogn, og 87 personer blev døbt. Men nogle bliver først døbt som voksne.

- Det er svært at lave statistik. Tallene kan altid tolkes. Antallet af dåb falder nogle år, fordi fødselstallet falder, og vi har større og større grupper med en anden kultur end den kristne. Dåbsprocenten i Odder er måske 67, og så kommer der nogle til, så vi havner omkring 70. Men den er blevet lavere gennem årene. Det hænger sammen med den kultur, vi har. Vi skal kæmpe for at bevare de traditioner, vi har, siger Lars Berg Thomassen.

Agnes er stjernen

Hovedpersonen i filmen er Agnes Lykke Knudsen, der i dag er fem måneder. Hun er kæresteparret Kathrine Lykke Rasmussen og Anders Fogh Knudsens første barn.

- Vi valgte at få hende døbt, fordi vi begge er døbt, og det er en tradition i vores familier. Man bliver døbt, konfirmeret, gift og begravet i kirken. Hun er ikke selv gammel nok til at tage beslutningen. Men når hun så skal konfirmeres, kan hun selv tage stilling. Så har hun valget, uden at hun som teenager skal op at døbes, mens veninderne går til konfirmand, siger Kathrine Lykke Rasmussen.

Parret bor i Odder, men går ikke i kirke hver søndag. De kommer til konfirmationer, bryllupper og andre familiebegivenheder, men sagde ja til at være med i reklamefilmen.

- Vi kender fotografen og præsten og synes, det er ærgerligt, at der ikke er flere, der bliver døbt. Så filmen er en god idé, mener Kathrine Lykke Rasmussen.

Biograf-gæster skal overveje dåben

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.