Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Analyse skal hjælpe sårbare børn

Det er vigtigt for udvalgsformand Lone Jaobi (S), at analysen af sårbare børn og unge i Odder Kommune ikke kun handler om børn i specialklasser, men om at lave inkluderende fællesskaber for alle børn og unge. Arkivfoto

Analyse skal hjælpe sårbare børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvordan skaber vi bedre forhold for sårbare børn og unge i dagtilbud og skole? Det skal eksperter være med til at finde ud af.

Odder: Odder Kommune er med en stor analyse af kommunens arbejde med inklusion i dagtilbud og skoler ved at undersøge, hvordan man kan skabe bedre forhold for sårbare børn og unge i kommunens skoler og dagtilbud.

Baggrunden er, at der var en kraftig stigning i antallet af elever, der blev visiteret til specialklasseundervisning i skoleåret 2017/2018.

- Men vi har ikke kun startet det her fordi vi var nødt til det, understreger Lone Jakobi (S), der er formand for børn-, uddannelses- og kulturudvalget.

- Vi har startet det, fordi vi gerne vil gøre det bedre, siger hun.

Analysen skal rumme en afdækning af skolernes og dagtilbuddenes nuværende praksis i forhold til rammer, vilkår og organisering af indsatserne for sårbare børn og unge. Og så skal praksis vedrørende tidlig opsporing og forebyggende indsatser også analyseres.

Vi er ikke ude efter nogen, der taler os efter munden. Vi skal forstyrres lidt.
Lone Jakobi (S), fmd. børne-, uddannelses- og kulturudvalget

For elever, forældre og ansatte

Analysen består af fokusgruppeinterviews med ansatte, elever og forældre. Det omfatter både specialklasseelever og inkluderede elever, og der bliver lavet interview i dagplejen, alle dagtilbud og i alle skoler i Odder Kommune.

- Det er vigtigt, at vi har alle parter med, og at vi holder processen åben, mener udvalgsformanden.

Analysen skal bruges som grundlag for de fremtidige mål og indsatser til at fremme inkluderende miljøer i skoler og dagtilbud i Odder Kommune.

Det er virksomheden RenViden, der står for undersøgelsen, der bliver foretaget af autoriseret psykolog og ph.d. Camilla Brørup Dyssegaard, suppleret af professor Niels Egelund primært som referent.

- Eksperterne skal rigtig meget med ind over analysen af vores faglige indsatser. Det kræver folk, der har viden om, hvad der skal til, og hvad der foregår andre steder, mener Lone Jakobi.

Hun håber, at eksperterne kan komme med input, også af den slags, der kan forstyrre vanetænkningen lidt.

- Vi er ikke ude efter nogen, der kan tale os efter munden, understreger hun.

Pengene er på plads

På seneste udvalgsmøde besluttede politikerne i øvrigt, at analysen af sårbare børn og unge i fremtiden skal omtales som en analyse af inkluderende fællesskaber og børn og unge i sårbare positioner.

- Det er vigtigt, at præcisere, at det her ikke kun handler om børn i specialklasse. Det er ikke en kamp mellem almen- og specialområdet, siger Lone Jakobi og fortsætter:

- Arbejdet skal gøre os endnu bedre til en tidligere indsats. Hvordan kan vi være bedre til at sikre udvikling, trivsel og læring for alle børn i Odder Kommune.

Politikerne bag Budgetforlig 2018 har afsat en pulje på 8,5 mio. kr. i 2018, 6,5 mio.kr. i 2019 og 4,1 mio. kr. 2020 til at imødegå stigende udgifter til specialklasselever og styrke indsatsen for inklusion i skole og dagtilbud.

Afdækningen og analysefasen foregår i marts og april. I april og maj er det tid til ideer og inspiration, inden der udarbejdes anbefalinger til mål, styring og indsatser.

Indsatserne skal implementeres i hele kommunen fra det kommende skoleår.

Analyse skal hjælpe sårbare børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.