3F-formand om langtidsparkering og svineri: En bøde afskrækker ikke - sådan kommer vi problemer til livs

Mossvej er en blandt flere veje i Horsens, der bliver brugt som "campingplads" for udenlandske langturschauffører. Foto: Mette Mørk

3F-formand om langtidsparkering og svineri: En bøde afskrækker ikke - sådan kommer vi problemer til livs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hans A. Sørensen, formand for 3F i Horsens og Omegn, ærgrer sig over omstændighederne i transportbranchen, der både rammer danske og udenlandske chauffører.

Horsens: En bøde i forruden er ikke noget, der afskrækker langturschauffører, der camperer langs danske landeveje. Det vurderer Hans A. Sørensen, formand for 3F i Horsens og Omegn, der foreslår, at man tager mere drastiske midler i brug for at komme problemet med langtidsparkerende lastbilchauffører til livs.

- En sædvanlig afgift er chaufførerne ligeglade med. Man bør se på, hvordan de griber problemet an i Norge, Tyskland og Belgien. Her bliver lastbilerne inddraget, og det betyder noget. Det er en metode, der virker, siger Hans A. Sørensen.

Horsens Folkeblad har de seneste dage beskrevet forholdene på Mossvej, Højvangsvej og Venusvej i Horsens, hvor udenlandske langturschauffører opholder sig og sviner, når de ikke er ude at køre.

Hans A. Sørensen ærgrer sig over forholdene og mener, de både er til ulempe for de udenlandske chauffører og de danske.

Cabotagekørsel
  • Cabotagekørsel er betegnelsen for godskørsel mellem to steder i Danmark, der udføres af et udenlandsk firma og med et køretøj, som ikke er registreret i Danmark.
  • Cabotagekørslen må kun udføres, hvis den har tilknytning til en international transport.
  • Når godset fra den internationale transport er blevet leveret et sted i Danmark, må chaufføren maksimalt foretage tre cabotageture, og de skal afvikles inden maksimum syv dage.
  • Hvis slutdestinationen for den internationale transport ligger uden for Danmark, må chaufføren kun foretage én cabotagetur, og denne skal foretages inden for tre dage, efter det tomme køretøj er kørt ind i Danmark. Også her skal cabotageturen være tilendebragt inden for syv dage.


Kilde: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Hans A. Sørensen, formand i 3F i Horsens og Omegn, mener, man bør gribe ind over for udenlandske firmaer, der driver cotagekørsel i Danmark og betaler en lav løn til sine chauffører. Han foreslår at inddrage langtidsparkerede lastbiler. Arkivfoto
Hans A. Sørensen, formand i 3F i Horsens og Omegn, mener, man bør gribe ind over for udenlandske firmaer, der driver cotagekørsel i Danmark og betaler en lav løn til sine chauffører. Han foreslår at inddrage langtidsparkerede lastbiler. Arkivfoto

Misbrug af chaufførerne

- Det er en ulykkelig situation for de udenlandske chauffører, der er ansat ved nogle griske og nærige firmaer, som vælger at springe over, hvor de kan. Det er udenlandske firmaer, transporthajer, der kører cabotagekørsel. De kommer til Danmark for at køre en enkelt tur, men i stedet for at forlade landet igen, venter de på den næste billige tur. Det er noget svineri, og det skal stoppes, siger Hans A. Sørensen.

Ved at benytte de udenlandske firmaer, der ifølge Hans A. Sørensen underbetaler deres chauffører, lægger man nemlig også pres på den danske transportbranche.

- Almindelige danskere med almindelige familieforhold har efterhånden svært ved at hænge ved inden for transportområdet, fordi folk østpå har ekstremt behov for selv en lille indtjening. Det rammer danske vognmænd og danske chauffører, siger han.

Hans A. Sørensen mener, der er noget i vejen med hele systemet, der tillader, at udenlandske chauffører opholder sig i Danmark i lang tid ad gangen under uhørte vilkår og uden kontakt til deres familier.

- Tankegangen om at leve i en lastbil og så stifte familie, når man bliver ældre, går ikke. Det er misbrug af chaufførerne. Derfor er det vigtigt at få grebet ind over for transporthajerne fra Østeuropa, siger Hans A. Sørensen.

3F-formand om langtidsparkering og svineri: En bøde afskrækker ikke - sådan kommer vi problemer til livs

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce