Busser får sparekniven - usikkert hvor dybt den skærer

- Der er mange spændende projekter i gang på transportområdet. Et er f.eks. at kigge på, om Gomore kan blive integreret i rejseplanen, siger Anders Kühnau. Foto: Palle Herløv

Busser får sparekniven - usikkert hvor dybt den skærer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter forretningsudvalget har meldt ud, at besparelserne på de regionale busser skal droppes, skal der gang i en grundig analyse. Men der skal stadig spares på området, siger Anders Kühnau (S), 1. næstformand i regionsrådet i Midtjylland.

Horsens: Selv om forslaget om at spare 35 mio. kr. på de regionale busser er trukket tilbage i forhold til budgettet for 2018, skal man se frem til besparelser på de regionale busser i 2019.

Det siger Anders Kühnau (S), 1. næstformand i Region Midtjylland og spidskandidat til regionsrådsvalget i november.

Som tidligere udmeldt skal der nu sættes gang i et samarbejde mellem kommuner og Region Midtjylland for at få lavet en samlet plan for den kollektive trafik. Der skal analyseres på behovet, kigges på nye muligheder og snitflader mellem region og kommune i forhold til at løse opgaven.

- Men jeg vil godt understrege, at regionen skal spare på området. Hvor meget det bliver, ved jeg ikke. Det ville være tosset at lægge sig fast på det, inden vi går i gang med arbejdet, siger Anders Kühnau.

En fordel ved at udskyde sparekravet er, at regionen bliver meget klogere på billetindtjeningen på den nye letbane ved Aarhus.

- I dag betaler regionerne et omprioriteringsbidrag til staten på en pct. på området for regional udvikling, som busdriften hører under. Det bidrag vil vi kæmpe for at få fjernet. Sker det, vil det også kunne ændre på behovet for at spare, siger Anders Kühnau.

Jeg vil godt understrege, at regionen skal spare på området. Hvor meget det bliver, ved jeg ikke.
Anders Kühnau (S), 1. næstformand Region Midtjylland

Regionens opgave

Anders Kühnau forklarer, at regionens opgave er at sikre transport mellem store bycentre i regionen og ikke andet.

- Skal vi f.eks. sikre transport til uddannelsesinstitutioner? Nej, det skal vi ikke, men det gør vi flere steder, fordi vi gerne vil. Men det er noget af det, vi også skal kigge på.

Kigger man på forbindelsen mellem Skanderborg og Horsens, hvor linje 107 var udpeget til at blive stærkt reduceret, har regionen stadig indfriet sin opgave.

- Den transport er sikret, da der går tog imellem de to byer, siger Anders Kühnau.

Han tilføjer, at han dermed ikke har sagt, hvad der kommer til at ske på den linje, men bruger den som et forklarende eksempel.

Målet at at få lavet en ny plan, så en regional besparelse på busserne kan blive en del af budgetforliget for 2019.

Busser får sparekniven - usikkert hvor dybt den skærer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce