Linolie til vinduerne

1: Linoliemaling hverken revner eller skaller, men det slides udefra af sol og regn. Her er det ?

Linolie til vinduerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ja, hvad ellers?

Forleden var der en god ven, der burde vide bedre, men ikke desto mindre spurgte mig, om jeg mener det i ramme alvor, når jeg anbefaler vidt og bredt, at man bruger linoliemaling til både det ene og det andet. Eller om det bare er, fordi jeg vil fremstå mindst lige så økologisk som Bonderøven?

- For i praksis er det sgu da noget værre hø, er det ikke - sagde han i en sjov blanding af konstaterende og spørgende tonefald.

Svaret er simpelt og lyder:

- Du kan den onde lyn'me bare lige regne med, at jeg mener det.

Og det er hverken for at konkurrere med Kongen af Djursland eller andre om at være mest rigtig, alternativ eller økologisk, men simpelthen, fordi det er min erfaring, at linolie og linoliemaling virker for mig. At det så også føles og opleves rigtigt og naturligt, er bare en sidegevinst og vækker da til eftertanke - for så er der måske også andre områder, hvor princippet gælder, at: Hvis det ser rigtigt ud, så er det sgu nok også rigtigt!

2: ? på tide at male udenpå: Børst overfladen og mal - tyndt - så simpelt er det.
2: ? på tide at male udenpå: Børst overfladen og mal - tyndt - så simpelt er det.

Bias - måske

Men det skal siges, at der findes mange meninger om den sag, og imellem år og dag har jeg hørt fra en del læsere, som på mit råd har forsøgt sig med både linoliemaling og trætjære - og har fortrudt det så inderligt.

Og det må jeg jo bare respektere - det er deres erfaring. Men skal det så få mig til at skrue ned for min egen begejstring og måske ramme et mere "afbalanceret synspunkt"?

Nej - jeg skal skrive og sige, hvad jeg mener, for ellers kan det hele være ligegyldigt. Men andres dårlige erfaringer skal selvfølgelig få mig til at reflektere over, om de erfaringer, som jeg giver videre, er ærligt og oprigtigt beskrevet - eller ligger jeg under for én eller anden grad af "bias", som det hedder på moderne dansk: Pynter jeg på sandheden, fordi jeg én gang for alle har besluttet, at linolie er godt og grønt - måske VIL jeg bare ikke se de problemer, som andre oplever?

Det er jo et regulært spørgsmål, og jeg bliver ikke fornærmet, når nogle læsere synes, at jeg virker forudindtaget - og det gik jeg og tænkte på, da jeg for nogle uger siden malede vinduer, døre, udhæng og gavle. De trængte nemlig - noget mere end andet - efter cirka fem år i sol, vind og regn.

3: Når malingen er så tynd, at man kan begynde at ane kitten igennem, er det ?
3: Når malingen er så tynd, at man kan begynde at ane kitten igennem, er det ?

Fast arbejde

Det var først og fremmest vinduerne imod syd, som fik mig til at finde penslerne frem. Det er nemlig især solen, som slider på malingen, og hist og pist tittede træværk og kit igennem og viste sig som mørke skygger i det hvide.

Og det skal lige siges, at der er tale om gammeldags vinduer med ét lag glas og kitfals - de kan holde nærmest uendeligt, hvis de er lavet af ordentligt træ og bliver passet med lidt maling. Hvis de ikke bliver passet, kan de derimod udvikle sig til et mareridt ved højlys dag - hvis man ikke er på forkant, kan man ende med at bruge al sin fritid på at kitte om, reparere og male.

Og det gider jeg ikke: Ja, vi har et gammelt hus, og det kræver konstant vedligeholdelse - men det skal altså ikke være fast arbejde!

Vinduerne i "udestuen" har jeg selv lavet, medens resten er meget-meget gamle, men renoverede - alt sammen for omkring fem år siden. Alle vinduerne blev grundmalet med en udpræget tynd blanding (tilsat ekstra olie - IKKE terpentin) - og derefter malet én gang.

Jeg burde straks have malet dem en gang mere - for at opnå fuld og hel dækning plus en smule at slide af. Men jeg er jo ikke et hak bedre end alle mulige andre, så det blev ikke til noget ...

Og det var nu tydeligt at se.

4: ? på tide at male - dels fordi det ser pænt ud, men især fordi det giver dine vinduer evigt liv. Og så er det ?
4: ? på tide at male - dels fordi det ser pænt ud, men især fordi det giver dine vinduer evigt liv. Og så er det ?

Tyndt

Linoliemaling "slides" af sol og vind. UV-lys nedbryder langsomt binderen (altså linolien), så overfladen bliver først mat og derefter "kridtet" - pigmentet ligger blotlagt tilbage i overfladen og slides langsomt helt væk.

Og det sker hurtigere imod syd, fordi der er mere sol - såre simpelt. Et tyndt lag linoliemaling på en udsat flade imod syd slides efter min erfaring væk på omkring fem-seks år.

På mindre udsatte steder holder malingen i gud ved hvor mange år, 10-15-20 år.

Hvad jeg mener med "udsatte steder", ses udmærket demonstreret på udestuen, som du ser mig male på billederne: Hele gavlen er udsat, fordi den vender mod syd - sålbænken forneden er allermest udsat, fordi den vender op imod solen, og fordi alt regnvand fra gavlen ender med at løbe ud over sålbænken forneden.

Faktisk burde den slet ikke kunne holde, fordi den konstant udsættes for voldsom opfugtning og efterfølgende barsk udtørring i solen - sådan en sålbænk bør slet ikke laves af træ, men eksempelvis af zink. Men fordi den er lavet i 1. klasses spejlskåret fyr (stabilt - vrider sig ikke), som er grundet med masser af linolie - og derefter nogenlunde omhyggeligt holdt med linoliemaling, så holder sålbænken imod alle odds alligevel. Uden revner - bemærk lige det!

Men den var tydeligt slidt i overfladen, så den fik altså en gang maling. Man kunne godt fristes til at give den et ekstra tykt lag at slide af, men - men-men: Linoliemaling skal ALTID trækkes tyndt på - det skal trækkes så tyndt ud, som du overhovedet kan - ellers vil malingen kun tørre i overfladen, og den vil rynke.

Hvis malingen heller ikke tørrer i overfladen, men bliver ved med at nappe, er der noget galt med malingen - kvæl din farvehandler!

5: ? faktisk skide hyggeligt arbejde.
5: ? faktisk skide hyggeligt arbejde.

Endnu tyndere, tak

Moderne linoliemaling (som stryges tilpas tyndt på) skal være nogenlunde gennemtør efter 24 timer - især når solen skinner, og der er godt varmt: UV-lys og varme fremmer den kemiske hærdeproces - linolie "tørrer" nemlig ikke, men hærder som følge af en iltningsproces i malingen.

Ilten optages fra luften, og derfor hærder malingen først i overfladen - der dannes en hinde, og hvis du har smurt for tykt på, lukker hinden af for luftens adgang til de lidt dybere lag af malingen - du får altså en hinde ovenpå et endnu flydende lag maling, og da hinden faktisk udvider sig under hærdeprocessen, vil den rynke.

Derfor skal du tage det absolut alvorligt, når jeg siger, at du skal stryge malingen så tyndt på, som vel muligt: Et ganske tyndt lag hærder så hurtigt og helt igennem, at malingen ikke får en chance for at udvide sig og rynke, før den er stabiliseret og har bidt sig fast i underlaget.

90 procent af alle problemer med linoliemaling skyldes, at du ... nej, men så at alle de andre ikke hører efter, når jeg siger: Tyndt - tyndt, for fanden ...

6: Og skulle du få en klat i håret eller på tøjet, så herregud: Det er bare linolie.
6: Og skulle du få en klat i håret eller på tøjet, så herregud: Det er bare linolie.

God nyhed

På selve vinduerne ser man samme logik - nemlig at det er rammernes bundstykker, som er mest udsatte - især de nederste - og helt uden for konkurrence den nederste kitfals, fordi den vender 45 grader op imod solen og modtager vandet fra ruderne højere oppe.

Særligt kitfalsen skal du altså male med omhu - kit tørrer ud, når det ikke er beskyttet af maling, og så slipper det glasset og revner - og så har du skandalen. Husk at male 1 mm ind over glasset!

Men jeg har også en god nyhed: Vinduer bør altid være malet hvide - og hvid linoliemaling er bare hvid - ikke noget med at "brække" den, bare fordi det står i ét eller andet dameblad, at det er smart. Det er ikke smart - det er dumt!

Men når du stryger malingen på, vil du muligvis tænke, at den her maling er sgu da cremefarvet, selv om den på bøtten er beskrevet som hvid - så bliver jeg jo nødt til at male det hele, så huset ikke kommer til at ligne et klatmaleri - eller hvad?

Bliver hvid i solen

Nej, sådan er det ikke - men linolie er i sig selv brunligt, og det bliver mere brunt, jo længere tid det står i bøtten - uden lys - og derfor vil malingen langsomt blive mere cremefarvet - i bøtten.

Men så snart olien får sollys, mister den farven, og malingen bliver kridhvid - altså kan du sagtens slippe af sted med at "klatmale" - det er faktisk altid og uden undtagelse det, du skal gøre, når du maler med linoliemaling: Mal kun de dele, som trænger til maling - genopret malingen, hvor den er slidt, men lad resten være. Umiddelbart ligner det en gang klatmaleri, men efter en dag eller to i solen er vinduerne helt ensfarvet hvide. Og der er intet vundet ved at opbygge et tykt lag nogle steder og et tyndere andre steder.

Hurtigt og hyggeligt

Jeg brugte højest en time på at male den facade, som du ser på billedet - vinduer og sålbænk, for resten malede Fruen, medens jeg og Hunni sejlede til Utrecht.

Sådan gør du - og bemærk lige, at linoliemaling ikke skaller, så du skal aldrig skrabe: Først børster du overfladen med en strid børste for at fjerne løst skidt - hvis der er skimmel, så vasker du med klor og lader tørre. Så klatmaler du, og du vil hurtigt opdage, at med en god sprosse-pensel (spids), tager det ikke ret lang tid. Glem alt om at bruge tape - det er for tøsedrenge - rigtige malere øver sig i at få en rolig hånd, og så går det snart ud over stepperne. Husk, at det må gerne se håndmalet ud, for det er jo lige, hvad det er.

Svagheden er styrken

Linoliemaling har en fænomenal vedhæftning - og tilførslen af olie er godt for træværket.

Linoliemaling er imidlertid IKKE synderligt slidstærk - det er træls, men på forunderlig vis også fidusen: Andre malinger er så stærke, at de er stort set intakte, når man af andre årsager ALLIGEVEL maler om - man maler altså udenpå, og med tiden får man et gud ved hvor tykt lag maling - det er damptæt, så træet ikke kan ånde, og det bliver hårdt, så det sprækker og skaller - og så er man nødt til at fjerne hele herligheden og begynde forfra - hvilket er et kæmpe arbejde - og træet er i mellemtiden angrebet af svamp her og der og alle vegne.

I modsætning hertil er linoliemaling en svag maling - den nedbrydes udefra og bliver langsomt til støv - så børster man lidt og maler uden videre bøvl udenpå - hvor det er nødvendigt - og lader det igen blive slidt af vejr og vind, før man igen maler udenpå ...

Man holder altså bare sit tynde lag maling ved lige - man genopbygger det, når det bliver slidt, men man får aldrig problemet med det tykke panser af maling, som (næsten) alle andre systemer giver.

Det er med andre ord svagheden, som er styrken - kombineret med den gode vedhæftning og det faktum, at træet har godt af at få tilført olie.

Ps: Og så har jeg helt glemt at nævne, at hvis malingen egentlig er intakt, men du alligevel synes, at du vil gøre noget godt for din dør eller dit vindue - så skal du ikke male en ekstra gang, for derved opbygger du bare et usundt tykt lag - nej, du skal bare stryge et lag god grundingsolie udenpå malingen. Den vil trænge lige ned igennem den kridtede overflade - ned i træet, som altid kan bruge lidt olie.

Og især kitten er helt vild efter at få tilført lidt frisk olie på denne måde: Kit tørrer med tiden ud, bliver hård og revner - med lidt frisk olie holder den sig spændstig.

Linolie til vinduerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce