Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Samtalebog: Et engageret forfatterskab


Samtalebog: Et engageret forfatterskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Samtalebog om Stig Dalagers forfatterskab kommer godt rundt om emnet, men en opstramning kunne have gjort den bedre.

Stig Dalager har siden debuten i 1980 skrevet op mod 60 værker inden for næsten alle genrer, og ved siden af forfatterskabet har han været en flittig debattør, eksempelvis i udlændingedebatten. Centralt står de fem romaner om advokaten Jon Bæksgårds liv rundt omkring i verden, hvor han bliver konfronteret med store begivenheder som eksempelvis terrorangrebet 9/11. Det kosmopolitiske er i det hele taget kendetegnende for forfatterskabet, idet Dalager ikke blot skriver om den store verden, han bliver også flittigt oversat, læst og opført i en lang række lande. Derfor er det også på sin plads med en bog om forfatterskabet, der mig bekendt ikke har været behandlet i bogform før.

Forfatter Michael Svennevig har valgt samtalebogen som form, og i fire samtaler søger han at indkredse nogle væsentlige temaer i forfatterskabet, samtidig med at han også giver Dalager fripas til at causere om generelle eksistentielle emner. Samtalerne giver et ganske godt signalement af forfatterskabet og kommer også godt rundt om det store engagement, Dalager har i mange politiske og humanistiske sammenhænge.

Empatien som drivkraft

Bogens titel, der stammer fra Karen Blixen, rammer præcist ned i både Dalagers litterære projekt og hans verdenssyn. Han er nemlig optaget af tanken om, at mennesket bliver synligt for sig selv og andre, når det fortælles. At det indre kommer til syne ved fortællingens mellemkomst. Derfor er empatien, indlevelsen i den anden, også et centralt begreb for Dalager. Dette at fortælle mennesket frem bruges flittigt i værket, også i mere spektakulære karakterskildringer, som når han prøver at komme tættere på Hitlers eller bin Ladens psykologi. I sit virke som debattør har Dalager tilsvarende understreget nødvendigheden af uhildet at kunne sætte sig ind i andre menneskers livsverdener.

Præget af gentagelser

Svennevig holder sig det meste af tiden pænt i baggrunden, og man har da også indtryk af, at Dalager har det bedst, når han får lov til at strække ben i længere monologer. I de partier, hvor Svennevig går for meget i dybden med detaljer fra værkerne og vil behandle konkrete passager, bliver samtalen hurtigt indforstået, og har man ikke værkerne helt present, bliver disse passager let kedsommelige. Bogen kunne også godt have trængt til en redaktionel opstramning, da den lider under - ofte ordrette - gentagelser. Man kan indvende, at gentagelser er naturlige og forventelige under lange samtaler, men i en samtalebog bør man alligevel nænsomt rydde ud i dem, da de ellers virker sjuskede, foruden at de trætter og irriterer læseren.

Samtalebog: Michael Svennevig: "Et menneske bliver først til, når det fortælles. Fire samtaler om eksistens og engagement i Stig Dalagers forfatterskab"

261 sider, Forlaget Epigraf