Havarikommission: Træt pilot var tæt på ulykke i Billund Lufthavn

Det var et fly fra det nu konkursramte Airberlin, der kom alt for tæt på jorden forud for en landing i Billund Lufthavn. Arkivfoto: Scanpix/Fabrizio Bensch

Havarikommission: Træt pilot var tæt på ulykke i Billund Lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et passagerfly kom faretruende tæt på jorden kort før landing i Billund Lufthavn, konkluderer en rapport. Det har taget tre år at undersøge, hvad der gik galt, da et fly fra Berlin måtte opgive at lande. Rapporten beskriver blandt andet, at piloten var træt.

Sag: En træt pilot kombineret med mangelfuld planlægning af indflyvning udløste en faretruende situation for 26 passagerer samt besætningen i Billund Lufthavn i december 2015.

Det fremgår af en rapport fra den schweiziske havarikommission, som netop er blevet offentliggjort.

Flyet var fra det nu konkursramte Darwin Airline, der også var kendt som Etihad Regional, og fløj på vegne af Airberlin på ruten mellem Berlin og Billund. Airberlin er også siden hen gået konkurs. Da Darwin Airline havde hjemme i Schweiz, er det de schweiziske luftfartsmyndigheder, der har undersøgt sagen.

Under indflyvning til lufthavnen konstaterede piloterne i sidste øjeblik, at flyet lå alt for lavt. Piloterne forsøgte endnu en gang at lande, men flyet kom for lavt ind og fortsatte med at gå under minimumshøjden, som udløste et varsel, fordi flyet var for tæt på jorden. Piloterne afbrød også denne landing og returnerede til Berlin.

Det fremgår af rapporten, at der under landingsforsøgene var en vindhastighed på ti sekundmeter på tværs af banen og vindstød op til 15 sekundmeter. Sigtbarheden var på under 2000 meter. De vejrmæssige forhold er imidlertid ikke angivet som årsag til, at flyet i to omgange måtte afbryde landingen.

To forklaringer

Havarikommissionen betegner hændelsen som "alvorlig" og giver to forklaringer på, at landingen gik galt, fordi piloterne ikke overholdt minimumshøjden, der skal sikre, at flyet rammer landingsbanen:

Piloterne var ikke dygtige nok til at planlægge indflyvningen, og derfor var flyet pludselig faretruende nær terrænet før landingsbanen. Samtidig var kaptajnens indsats "reduceret", fremgår det af rapporten, som påpeger, at det formentlig skyldes træthed. Piloten, der skulle begynde sin arbejdsdag i Prag, var således dagen før til et privat arrangement i Berlin. Ifølge rapporten landede han i Prag 22.32 aftenen før, han blandt andet skulle flyve til Billund. Arbejdsdagen begyndte, da han klokken 5.20 blev hentet ved sit hotel i Prag.

- Piloten har således knap nok fået mere end fem timers søvn, hvilket formentlig har ført til i et dyk i hans indsats på grund af træthed på dagen for den alvorlige hændelse, skriver kommissionen i sin rapport.

Alvorlig hændelse

Flemming Nielsen, havariundersøger hos Havarikomissionen i Danmark, kalder hændelsen alvorlig og henviser til, at de schweiziske myndigheder har brugt en lignende betegnelse.

- Men man må ikke gøre det til en stor katastrofe, for der var stadig sikkerhedsforanstaltninger i form af advarselssignaler i flyet, som piloterne rettede sig efter. Det er sjældent, at det går sådan her. Vi undersøger 20-25 havarisager og alvorlige hændelser om året, hvor størstedelen drejer sig om fritidsflyvninger, siger Flemming Nielsen.

Billund Lufthavns direktør, Jan Hessellund, forklarer, at ansvaret udelukkende ligger hos flyselskabet.

- Det skal sørge for, at piloterne er i stand til enten at lande på det visuelle eller via instrumenter, hvis sigtbarheden er dårlig, siger Jan Hessellund.

Han tilføjer, at Billund Lufthavn er teknisk indrettet, så fly kan lande automatisk via instrumenter, selv hvis sigtbarheden er nul.

Avisen Danmark har forsøgt at få en kommentar fra Etihad Airways, men selskabet har ikke reageret på henvendelsen.

Ifølge rapporten har Etihad taget hændelsen meget seriøst. Blandt andet bliver den diskuteret på sikkerhedsseminarer, og en flysimulator, som piloter bruger til træning, er blevet designet til flyvninger, der svarer til den, piloterne oplevede under flyvningen til Billund.

Havarikommission: Træt pilot var tæt på ulykke i Billund Lufthavn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce