Venstre foreslår: Fem-seks nye p-huse skal få bilerne ud af midtbyen

Der skal være færre biler i midtbyen, mener Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget. På Åboulevarden nederst i billedet ser Martin Ravn gerne, at der helt lukkes af for biltrafik. Arkivfoto

Venstre foreslår: Fem-seks nye p-huse skal få bilerne ud af midtbyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget, vil have færre biler i midtbyen. Det skal fremover ikke være muligt at parkere langs vejene, og borgerne må acceptere at gå lidt længere.

Horsens: Bilerne skal så vidt muligt ud af midtbyen, og fem-seks parkeringshuse strategisk placereret på kanten af centrum er en vigtig nøgle til at indfri det mål.

Det skriver Venstres viceborgmester og formand for plan- og miljøudvalget, Martin Ravn, i et læserbrev torsdag i Folkebladet.

P-husene vil kunne løse de ifølge Ravn stigende problemer med at finde en parkeringsplads i det centrale Horsens. Og ikke mindst vil de bidrage til en ifølge samme Ravn tiltrængt fredeliggørelse af midtbyen.

Hvor p-husene konkret skal placeres, har udvalgsformanden ikke noget bud på, men hans vision er, at bilisterne parkerer i p-huse på kanten af midtbyen og går, cykler eller måske kører på løbehjul resten af vejen. De parkerede biler langs vejene skal væk og ind i p-husene, mener Martin Ravn.

- Det kan vi ikke realisere i dag, for bilerne skal jo parkeres et sted, men det kan vi, når vi får skabt alternativer med p-husene, siger han.

I byen skal horsensianerne kunne gå "en tur gennem områder, hvor parkeringspladser og brede veje er afløst af grønne rekreative rum, pladser med caféliv og butikker", som Martin Ravn skriver i læserbrevet.

Man må gerne allerede nu vide, at hvis man i midtbyen insisterer på at kunne parkere lige foran butikken, så skal man ikke stemme på mig ved næste valg.
Martin Ravn (V), formand for plan- og miljøudvalget

Åboulevarden uden biler

Til Folkebladet uddyber Ravn, at et bud kunne være, at Åboulevarden helt friholdes for biler i forbindelse med planerne om at føre åen ind til midtbyen.

- Jeg kan ikke sige, om det er muligt, for vi afventer en masterplan for å-kvarteret, men det er et ønske fra mig. Jeg får mere og mere respekt for, at der i en by skal være rum, hvor man kan koble af. At der skal være steder i en by, hvor bilerne ikke har førsteretten. Man må gerne allerede nu vide, at hvis man i midtbyen insisterer på at kunne parkere lige foran butikken, så skal man ikke stemme på mig ved næste valg, siger han.

P-husene skal ifølge Ravn finansieres i et samarbejde med private investorer. Dropper kommunen den omkring 240 millioner kroner dyre investering i en ringvej, vil der også være mulighed for, at kommunen kan skyde økonomi i projektet, vurderer Martin Ravn.

Ringvej løser ingen problemer

Netop ringvejen fylder en del i læserbrevet, det fjerde i rækken denne sommer, hvor Ravn med forskellige vinkler redegør for sin og partiets modstand mod forlængelsen af Ringvej Syd til havnen. Vejen går et flertal i byrådet uden om Venstre og Enhedslisten ind for.

Martin Ravn tror på, at en udbygning af krydset ved Strandkærvej/Bollervej/Bjerrevej med svingbaner og tunnel til skolebørn kombineret med en opgradering af Høegh Guldbergs Gade er et billigere og mere effektivt svar på trængselsproblemerne i Sydbyen og ruten langs Høegh Guldbergs Gade til Bilka og Strandpromenaden.

- Det er her, vores helt store problem er. Ringvejen løser jo ikke problemet med, at der fortsat vil være kø-problemer i krydset ved Bilka. Det har jeg ikke set nogen løsning på, konstaterer han.

Venstre foreslår: Fem-seks nye p-huse skal få bilerne ud af midtbyen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce