Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Trafikforsker dumper vej langs Klokkedal: Brug pengene der, hvor der er brug for det

Trafikforsker Niels Agerholm mener, at kommunen bør satse på at udvide vejnettet nord for byen og i midtbyen ved Bilka og Niels Gyldings Gade. Her er det største behov, vurderer han. Foto: Søren E. Alwan

Trafikforsker dumper vej langs Klokkedal: Brug pengene der, hvor der er brug for det

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Niels Agerholm, trafikforsker ved Aalborg Universitet, mener ikke, at det er klogt at bruge en kvart mia. kr. på at forlænge den sydlige omfartsvej til havnen. Effekten er for lille, vurderer han.

Horsens: Forlængelsen af Ringvej Syd mellem naturområderne Klokkedal og Boller Skov til havnen i Horsens er en alt for dyr investering i forhold til den effekt, den vil have.

I stedet for at bruge en kvart mia. kr. på at anlægge en omfartsvej syd om byen bør politikere fokusere på intelligent trafikstyring og i udvikling af vejnettet der, hvor der er mest brug for det, i midtbyen og nord for byen.

Sådan lyder anbefalingen fra Niels Agerholm, mangeårig trafikforsker ved Aalborg Universitet, der på opfordring fra borgergruppen Bevar Klokkedal har gennemgået kommunens forslag til en trafikplan, Trafik 2030, med særligt fokus på forlængelsen af den sydlige omfartsvej, som borgergruppen indædt forsøger at få taget af bordet.

Et stort flertal i byrådet støtter forlængelsen af omfartsvejen, som politikerne - og kommunens embedsmænd - mener vil aflaste trafikalt belastede veje i syd, primært Høegh Guldbergs Gade.

- Overordnet set kan man sige, at kommunen bør investere der, hvor der er brug for det. Det er der tydeligvis i midtbyen i området omkring Bilka og Niels Gyldings Gade. I fremtiden vil der også blive det nord for Horsens, hvor der er planlagt en stor byudvikling. Her ser jeg bl.a. fremtidige problemer på Langmarksvej, som jeg slet ikke kan se vil få kapacitet nok til at tage den større mængde trafik, der vil komme, siger han.

Teknisk direktør efter Klokkedal-kritik: Vi vil meget gerne i dialog - men vi må ikke
Overordnet set kan man sige, at kommunen bør investere der, hvor der er brug for det. Det er der tydeligvis i midtbyen i området omkring Bilka og Niels Gyldings Gade. 
Niels Agerholm, trafikforsker, Aalborg Universitet

Dyr løsning i syd

Niels Agerholm ser ikke det samme behov for dyre investeringer i asfalt syd for Horsens.

- Der er heller ikke den store udsigt til, at behovet vil stige nævneværdigt i fremtiden. En forlængelse af omfartsvejen er umiddelbart en meget dyr løsning i forhold til, hvad man får ud af det, siger Niels Agerholm, der har bidt mærke i, at kommunen i Trafik 2030 skriver, at der i dag dagligt kører 9500 biler på Bollervej.

- I trafiktællingen fra 2017 er tallet 7600, så tallet er sat markant for højt, og det vil også have betydning for vurderingen af trafikken på en mulig omfartsvej langs Klokkedal. Mit bud er, at der dagligt vil køre 3000-3500 biler og lastbiler på Klokkedal-vejen, mens kommunen siger 5100. Både med kommunens og mine tal er det en meget dyr investering, hvis man bruger 220 mio. kr. plus et antal milioner til ekspropriering på det, konstaterer han.

- Til sammenligning bruger man i Aalborg 350 mio. kr. på en omfartsvej, hvor man forventer 18.000 biler i døgnet. Det er en mere fornuftig investering, siger han.

Kommunens prognose spår, at 330 lastbiler, der kommer fra havnen, i 2030 dagligt vil benytte en sydlig omfartsvej langs Klokkedal. Det er den andel af lastbilerne, der skal sydpå.

- Det er ikke ret mange. De fleste lastbiler vil tage den direkte vej til afkørslen Horsens C. Problemet er jo, at afstanden via omfartsvejen til afkørslen Horsens S er 13,5 km, og at der kun er 5,5 km fra havnen til Horsens C. Jeg tvivler på, at du får andre end turister til at køre på den, når det nu er kortere at køre en anden vej. Man kan tvinge dem til det ved at lade Høegh Guldbergs Gade sande helt til, men det løser jo ikke problemerne, siger han.

Lev med trængsel

Niels Agerholm giver selv fire bud på løsninger for infrastrukturen i Horsens.

- Der kan være alle mulige politiske dagsordner, som jeg ikke kender til, men set udefra ville jeg satse på intelligent trafikstyring, som man jo også allerede gør. Den betyder virkelig meget for afviklingen af trafikken, og det vil den også gøre på Høegh Guldbergs Gade. Jeg ville satse på nye veje, hvor der er eller bliver brug for det. Altså nord for byen og så åbne Niels Gyldings Gade noget mere op, for den er en afgørende akse fra øst til vest, siger han.

- Man bør også investere kraftigt i gode forhold til den kollektive transport og cyklisterne. Der er dog en grænse for, hvad det vil kunne løse. Der er intet, der tyder på, at vi i fremtiden vil køre mindre i bil, for det er jo en effektiv og fleksibel transportform, konstaterer han.

- Sidst men ikke mindst er der en pointe i, at man som stor by skal leve med, at der er trængsel i et vist omfang. Erfaringen viser, at det slipper man ikke for, uanset hvor mange veje, man bygger, siger han.