Syv lokale busruter i fare for at lukke eller blive beskåret

Rute 104 er en af de ruter, der er i spil. Den kører fra Horsens over Glud og Snaptun til Juelsminde og betjener således også færgeafgangene til og fra Hjarnø og Endelave. Foto: Palle Herløv

Syv lokale busruter i fare for at lukke eller blive beskåret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Horsens og Hedensted kommuner kan blive hårdt af Region Midtjyllands besparelser på kollektiv trafik. Fem ruter optræder på en bruttoliste, og det har fået borgmester Peter Sørensen (S) op af stolen.

Horsens: Borgere, der pendler mellem Horsens og Juelsminde, Horsens og Tørring, Horsens og Skanderborg samt Horsens og Silkeborg via Brædstrup risikerer at stå helt uden regionale busser eller have væsentligt færre afgange fra andet halvår af 2018.

Syv lokale busruter - fem i Horsens og Hedensted kommuner samt to i Odder kommune - optræder nemlig på den bruttoliste over rutetilpasninger, som Region Midtjylland har offentliggjort sammen med nyheden om, at regionen skal spare 35 mio. kr. på den offentlige trafik.

I alt 22 busruter i Region Midtjylland står på bruttolisten, der nu er sendt i høring i kommunerne. Hvordan tilpasningen rammer de enkelte kommuner, afhænger af det serviceniveau, kommunerne beslutter at opretholde lokalt, hedder det i en pressemeddelelse fra Region Midtjylland.

Og dermed er der lagt op til, at regningen bliver tørret af på kommunerne, lyder det fra borgmester Peter Sørensen (S).

- Regionen inviterer til et høringssvar, og det har vi - mildt sagt - tænkt os at komme med som byråd, siger Peter Sørensen.

Syv lokale ruter i spil
Rute 103: Odder-Hou: Regionen opretholder finansieringen af ture, der betjener færgeafgange til og fra Samsø. Øvrige ture finansieres ikke længere af regionen.Rute 104: Horsens-Glud-Snaptun-Juelsminde: Region Midtjylland ophører med at finansiere rute 104, da strækningen Horsens-Juelsminde er betjent med rute 105. Region Midtjylland yder tilskud til minimumstransport af studerende svarende til en dobbelt tur om morgenen og to dobbeltture hjem om eftermiddagen.

Rute 107: Skanderborg-Tebstrup-Gedved-Egebjerg-Horsens: Reduceres til en uddannelsesrute. Dvs. at ruten kører med to dobbeltture morgen og eftermiddag. Kommunerne kan tilkøbe yderligere kørsel efter behov.

Rute 110: Horsens-Brædstrup-Silkeborg: Region Midtjylland holder op med at finansiere ruten, men der oprettes et antal regionalt finansierede lyn-ture morgen, eftermiddag og weekend.

Rute 220: Horsens-Uldum-Ølholm-Tørring: Region Midtjylland ophører med at finansiere ruten.

Rute 302: Odder-Malling-Aarhus: Region Midtjylland ophører med at finansiere ruten, men yder tilskud til minimumsbetjening - i alt tre dobbeltture.

Rote 502: Brædstrup-Skanderborg: Region Midtjylland ophører med at finansiere ruten, men yder tilskud til minimumsbetjening (tre dobbeltture) af hensyn til studerende.

Kilde: Region Midtjylland
I alt syv lokale ruter i Horsens, Hedensted og Odder kommuner er med på den bruttoliste, som Midttrafik har afleveret til Region Midtjylland. Foto: Christian Rimestad
I alt syv lokale ruter i Horsens, Hedensted og Odder kommuner er med på den bruttoliste, som Midttrafik har afleveret til Region Midtjylland. Foto: Christian Rimestad

Hovedrystende

Han undrer sig over flere af de ruter, der er i spil.

- F.eks. rute 107 mellem Horsens og Skanderborg dækker et enormt stor arbejdsområde og er - om nogen - en regional rute. Det virker hovedrystende, at man kan finde på at røre ved sådan en rute, siger Peter Sørensen, der heller ikke forstår, hvordan rute 104 mellem Horsens og Juelsminde, der også servicerer Endelave og Hjarnø via færger fra Snaptun, er udpeget.

- Det virker underligt, at regionen ikke påtager sig den opgave at servicere øerne, konstaterer borgmesteren.

Han oplyser, at han i et brev fra Region Midtjylland har fået oplyst, at Horsens Kommune tegner sig for besparelser på 4,5 mio. kr. af de i alt 35 mio., regionen skal spare på området.

- Men hvis det tal står til troende, svarer det til, at vi står for 13,5 pct. af den samlede besparelse. Godt nok bor der mange mennesker i Horens, men det er lige lovlig højt. Så det sidste ord er bestemt ikke sagt i denne sag, siger Peter Sørensen.

Horsens betaler stor del af gildet

Når det er sagt, anerkender han, at Region Midtjylland står over for en bunden opgave.

- Jeg har respekt for, at pengene skal passe, og kassen skal stemme, men det skal være på et ordentlig grundlag, at man laver så massive besparelser i Region Midtjylland. Jeg lægger op til byrådet, at vi skal lægge pres på for at opretholde det serviceniveau, vi har. Eller får kigget på, hvordan vi omorganiserer kørslen i kommunen, så vi sikrer en ordenlig offentlig trafik fremadrettet, siger Horsens-borgmesteren.

Trafikformand holder lav profil

Venstre-byrådsmedlem i Horsens Kommune Hans Bang Hansen er formand for Midttrafik, der står bag den bruttoliste, der nu skal i høring i kommunerne.

Han er fåmælt omkring listen.

- Midtttrafiks opgave er at tilvejebringe et beslutningsgrundlag for regionen, og det har vi gjort. Midttrafik har plottet de ruter ud, der har forholdsvis dårlig udnyttelse. Man er nødt til at prioritere den kollektive trafik der, hvor der er kunder. Jeg ved godt, at det her kan blive et slagsmål mellem kommunerne og Region Midtjylland, men det slagsmål skal Midttrafik holde sig uden for, så jeg holder lav profil, siger Hans Bang Hansen.

Sådan ser regionens samlede bruttoliste ud:

Syv lokale busruter i fare for at lukke eller blive beskåret

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce