Succes-roman omsat til teater: Usikker sejlads med Haabet

Laura Rasmussen har til "Haabet" skabt en scenografi, der fungerede både som skib og som landjord - og som lagde en dyster stemning, der understregede det centrale tema: slavehandel. Foto: Søren Hasselgaard Skaanning

Succes-roman omsat til teater: Usikker sejlads med Haabet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Teatret Møllen gav mandag aften på Horsens Ny Teater sit bud på en dramatisering af Mich Vraas storsælgende roman.

Horsens: Du ta'r en af de senere års helt store succes-romaner, Mich Vraas "Haabet", og omsætter den til teater.

Oplagt eller...?

Mandag aften sikrede Teaterforeningen HNT, at det lokale publikum på Horsens Ny Teater kunne opleve Teatret Møllens bud på, hvordan denne opgave skal gribes an.

Unægtelig en udfordring for Brian Wind-Hansen, som har dramatiseret romanen. For Mich Vraa lader sin historie folde sig ud gennem en række personer og i flere tidsplaner.

Brian Wind-Hansen har valgt at fokusere på to årstal: 1803 og 1824, og derfra får vi så dels historien om fregatten "Haabet", som sejler med slaver fra Afrika til de Danske-Vestindiske Øer, dels historien om videnskabsmanden Mikkel Eide, som i 1824 kommer til øerne for at skrive imod slaveriet, men hvirvles ind i et spind, hvor det hele ikke er så sort-hvidt, som han antager.

Et klart forspring

Mange, der mandag aften sad i salen, havde læst romanen, blandt dem denne anmelder. Vi fik ikke kun den konkrete forestilling, men også en masse flashbacks til timerne med bogen. Det betød, at vi helt klart havde et forspring i forhold til at forstå, hvad der foregik på scenen.

De, der ikke på forhånd kendte romanen, må have følt sig på lige så gyngende grund som "Haabet" ude på Atlantens bølger.

Ingen tvivl om, at et vigtigt tema i forestillingen er den rå og totalt umenneskelige måde, fortidens slaver blev behandlet på. Og historien om Mikkel Eide står også tydeligt. Mens romanens hovedperson, mulatpigen Maria, og hendes rolle må forekomme mere flagrende for ikke at sige uforståelig, hvis man kun har teaterstykket at læne sig opad.

Instruktør Rasmus Ask har sagt, at man som tilskuer ikke skal føle, at man "får en fortyndet udgave af noget eksisterende, men at man får noget, der står på sine egne ben". Hvilket leder til spørgsmålet, om Teatret Møllen burde have valgt en mindre kompleks roman. For selv om de seks medvirkende spillede glimrende, lykkedes det ikke helt med at få "Haabet" i sikker og forståelig havn.

Succes-roman omsat til teater: Usikker sejlads med Haabet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce