Regionen: Vi kører flere busser, end vi er forpligtet til

Skal bussen fortsat køre fra Horsens til Glud, Brædstrup og Uldum? Det skal politikerne debattere de kommende måneder. Foto: Christian Rimestad

Regionen: Vi kører flere busser, end vi er forpligtet til

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Anders Kühnau (S) afviser, at Region Midtjylland bryder forpligtigelse ved at spare på busruter. Kommunerne må selv betale, mener han. Det gør vi allerede, lyder det fra borgmestrene i både Horsens og Hedensted.

Horsens/Hedensted: Kommunerne har misforstået regionens opgave, når de peger på, at det er regionens ansvar at sørge for busser hen over kommunegrænsen.

Det siger næstformand for regionsrådet i Region Midtjylland Anders Kühnau (S) oven på de seneste dages debat om de kommende sparekrav til busser i regionen. Ifølge et oplæg fra regionsrådsformand Bent Hansen (S) skal helt op til 22 busruter, heraf syv lokale, lukke eller beskæres i løbet af to år.

- Regionen er forpligtiget på at forbinde de større bycentre og ikke de små byer. Det er en kommunal opgave. Vi leverer i øjeblikket et serviceniveau, som er højere end det, vi skal, og på ruter, hvor passagererne i forvejen er dækket ind af tog eller andre busser, siger Anders Kühnau.

Han understreger, at han ikke har haft lejlighed til at drøfte de foreslåede besparelser med sin gruppe og derfor heller ikke vil kommentere på konkrete ruter. Men han er overordnet enig i, at der er plads til besparelser.

- Vi har selvfølgelig en forpligtigelse, også i forhold til uddannelsessøgende, og den vil vi leve op til. Men der, hvor vi leverer mere, siger vi nu til kommunerne, at her må I til lommerne, siger Anders Kühnau.

Vi betaler det samme til Midttrafik, men servicen bliver dårligere.
Kirsten Terkilsen (V), borgmester
Regionens forklaring
Det er blevet dyrere at finansiere de regionale busruter, og derfor skal der skæres i ruterne.Ifølge en pressemeddelelse fra Region Midtjylland er årsagen, at omkostningerne er blevet presset ved nyudbud, investeringer i it-systemer i busserne og høje omkostninger ved at indføre Rejsekortet.

Det fremgår af pressemeddelelsen, at letbanen, der tages i brug i 2017 og 2018 og omkostninger i den forbindelse kun har en mindre betydning.

Den kollektive trafik udgør i dag 52 pct. af budgettet for Regional Udvikling. Det svarer til 315 mio. kr. i 2017 og 325 mio. kr. i 2018. Da Region Midtjylland blev dannet udgjorde den kollektive trafik 40 pct. af budgettet for Regional Udvikling. Altså en stigning på 12 pct.

Hvorfor være med?

Den fortolkning af reglerne er borgmester i Hedensted Kommune, Kirsten Terkilsen (V), lodret uenig i.

- Hvis det er tilfældet, skal der jo slet ingen regionale ruter være i Hedensted Kommune, og hvorfor skal vi så betale for at være med i et trafikselskab, spørger Kirsten Terkilsen (V).

Samme holdning har Horsens-borgmester Peter Sørensen (S).

- Vi har i mange år været med til at betale for de ydelser og det servicenivau, vi får, og det ændrer sig nu. Det er åbenbart blevet dyrere at drive bus, og Region Midtjylland kan starte med at fortælle, hvad det er for omkostninger, der er blevet større, siger Peter Sørensen.

Hvorfor skrider udgifterne?

Ifølge Region Midtjylland er økonomien i den kollektive trafik skredet. Regionen er gået fra at bruge 40 pct. af budgettet til regional udvikling på kollektiv trafik til 52 pct. Derfor skal der spares 35 mio.

Men hvordan økonomien kan stikke af på den måde, vil både Peter Sørensen og Kirsten Terkilsen gerne have svar på.

- Er udbuddet blevet dyrere? Er lønningerne steget? Er administrationen blevet dyrere? Det har jeg ikke fået en forklaring på, og jeg har tænkt mig at stille spørgsmålene, siger Peter Sørensen, der peger på letbane-byggeri som den egentlig grund til, at området fattes penge.

- Aben bliver skubbet videre og vi skal alle finansiere det letbaneprojekt, der ikke er en reel finansiering til. Det er ikke tilfredsstillende, lyder det fra Peter Sørensen.

Også Kirsten Terkilsen er kritisk.

- Hvis det skyldes letbanen eller rejsekortet, er det så ret og rimeligt, at vi kommer til at betale for det på den måde, der er lagt op til, spørger hun, der i begyndelsen af august igen skal mødes med regionen om sagen.

Regionen: Vi kører flere busser, end vi er forpligtet til

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce