Politikere: Vi gennemfører trafikplanen så hurtigt som muligt

Partierne i byrådet leverer ingen konkrete løfter om en fremskyndelse af trafikplanen Trafik 2030. Arkivfoto: Mads Hansen

Politikere: Vi gennemfører trafikplanen så hurtigt som muligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det store flertal af partier i byrådet har sympati for Business Horsens-formand Finn Pedersens opfordring til at fremskynde gennemførelsen af trafikplanen Trafik 2030. Men Finn Pedersen får ingen kontante løfter om at bruge pengene til infrastruktur lidt hurtigere.

Horsens: Der er længe til 2030, hvor det sidste efter planen skal stå færdigt, så jeg vil opfordre byrådet til at arbejde for en hurtigere gennemførelse af trafikplanen - og tage bestik af udviklingen undervejs, så vi ikke bliver overhalet af virkeligheden.

Sådan lød det fra Finn Pedersen, formand for Business Horsens, da han i sidste uge aflagde sin beretning på organisationens årsmøde. En forbedret infrastruktur er afgørende for kommunens fortsatte udvikling, mener han, og opfordringen bliver generelt mødt positivt af partierne i Horsens Byråd. Dog er der ingen konkrete løfter til Business Horsens-formanden.

- Trafikplanen skal gennemføres så hurtigt som muligt. Jeg deler absolut Finn Pedersens ambition, og vi er jo også godt i gang - med den nye motorvejstilkørsel ved Hatting, der åbner om kort tid, og de aktuelle vej-projekter i midtbyen. Men vi skal samtidig huske på, at vi fra Christiansborg er styret af en anlægsramme, der ikke i nær fremtid ser ud til at blive hævet, og vi skal inden for anlægsrammen på ca. 300 mio. kr. om året også investere i f.eks. børnehaver, skoler og grunde til nye borgere, siger borgmester Peter Sørensen (S).

- Vi bruger i dag omkring 100 mio. af anlægspengene til infrastruktur, og med den økonomiske situation, vi står i, kan det nok ikke gå stærkere de næste fire-fem år. Dermed ikke sagt, at vi ikke kan fremrykke investeringer i infrastruktur, og der vil jo også komme nye ønsker ind, som vi skal forholde os til, siger han.

Fuld respekt for, at Finn Pedersen gerne vil have bedre vilkår for erhvervslivet, men det kører i et højt tempo lige nu, og vi skal jo også sikre, at trafikken ikke bryder helt sammen.
Claus Kvist Hansen (DF), byrådsmedlem
Trafik 2030
Trafikplanen Trafik 2030 indeholder en række tiltag for bilister, cyklister og den offentlige transport. Den så således ud, da den blev præsenteret i februar 2017:
  • 2017-2018: Horsens C: Anlæg af ny motorvejstilslutning ved Hatting. Pris: 80 mio. kr.
  • 2017-2018: Vejlevej-Sønderbrogade: Krydsombygning, vejlukninger og optimering af signaler for at forbedre fremkommeligheden. Pris: 15 mio. kr.
  • 2017-2019: Langmarksvej-Vestergade: Langmarksvej bliver Horsens' nordlige ringvej. Mod øst forbindes Langmarksvej direkte til Vestergade, kryds bygges om, og en adgangen til Langmarksvej fra en række sidegader bliver lukket. Pris: 55 mio. kr.
  • 2017-2018 og 2022-2023: Niels Gyldings Gade: Der lægges op til nye vejforløb. F.eks. er der tanker om at føre Niels Gyldings Gade direkte over i Høegh Guldbergs Gade og dermed sløjfe et lyskryds. Pris: 125 mio. kr.
  • 2017, 2020-2021 og 2028-2029: Høegh Guldbergs Gade: Udvidelse til fire spor på udvalgte strækninger, optimering af signalanlæg, krydsombygninger og nye vejforbindelser skal skabe mere flydende trafik. Tre etaper til en samlet pris på 143 mio. kr.
  • 2018: Motorvejsafkørslerne Horsens N og S: Etablering af signalanlæg for at forbedre afviklingen til og fra motorvejen. Samlet pris: 10 mio. kr.
  • Schüttesvej: Ombygninger af kryds og udvidelse af fire spor på hele strækningen. Pris: 35 mio. kr.
  • 2019: Emil Møllers Gade/Vitus Berings Plads/Claus Cortsens Gade: Etablering af signalanlæg og cykelsti, som forbedrer fremkommeligheden og gør det mere trygt at cykle på strækningen. Pris: 30 mio. kr.
  • 2023: Motorvejsafkørslen Horsens V: Krydsombygning, så afviklingen til og fra motorvejen forbedres. Pris: 10 mio. kr.
  • 2024-2025: Bygholm Parkvej: Ombygning af kryds og evt. vejlukning for at forbedre fremkommeligheden. Pris: 5 mio. kr.
  • 2024-2026 og 2027-2029: Omfartsvej Syd: Etablering af ny vej fra Bjerrevej til Bollervej og i anden etape videre til Sydhavnen. Vejen skal fjerne især den tunge trafik fra de øvrige belastede veje mod midtbyen. Pris: 220 mio. kr.
  • 2027-2028: Omfartsvej Nord: Anlæg af ny ringvejsforbindelse, så det bliver lettere at komme nord om Horsens, og Serridslev fredeliggøres trafikalt. Pris: 8 mio. kr.
  • 2029-2030: Strandpromenaden: Krydsombygning og en mulig udvidelse til fire spor. Pris: 40 mio. kr.
  • I planen er der også frem til 2026 afsat 145 mio. kr. til bl.a. etablering af såkaldte supercykelstier og en ny cykelsti fra det kommende boligområde nord for Nørrestrand tværs over Nørrestrand til Sundvej og Langmarksvej.
  • De første supercykelstier, opgraderinger af eksisterende stier og ny-anlæg får man glæde af mellem 2018 og 2020 i midtbyen, Hatting og Egebjerg.
  • Sidst i planen, mellem 2024 og 2026, finder man Nørrestrandsstien og opgaderinger af cykelsti-nettet fra Stensballe til midtbyen.
  • I forhold til den kollektive trafik planlægger politikerne i 2019 at anlægge en helt ny vej kun for busser gennem udstykningen Bygholm Bakker og i samme år en kombineret busvej og cykelsti syd for boligområdet nord for Nørrestrand.
  • I 2023 er det planen at etablere en endnu ikke nærmere planlagt busvej/sluse i området Åboulevarden/Niels Gyldings Gade/Rådhustorvet.

DF: Det kan ikke gå hurtigere

Gruppeformand Martin Ravn (V) er enig i, at der er infrastruktur-projekter, der skal fremskyndes. Han peger selv på projekter, der i dag ikke er en del af trafikplanen.

- Vi står med en plan til næsten 900 mio. kr. frem mod 2030, og det er lidt svært at forholde sig til Finn Pedersens udmelding, når han ikke er mere konkret. Men jeg vil godt pege på, at omfartsvejen langs Klokkedal helt skal fjernes fra planen, og at vi i stedet fremskynder en løsning på problemerne ved Silkeborgvej. Det handler om et nyt anlæg ved motorvejsafkørslen og en ny vej fra vest til den nye afkørsel Horsens C, konstaterer han.

Claus Kvist Hansen (DF) mener, at trafikplanen næppe kan gennemføres hurtigere.

- Fuld respekt for, at Finn Pedersen gerne vil have bedre vilkår for erhvervslivet, men det kører i et højt tempo lige nu, og vi skal jo også sikre, at vejarbejdet ikke får trafikken til at lukke helt sammen. Det er en god trafikplan, og jeg har tillid til, at embedsmændene planlægger de enkelte etaper efter, hvad der er hensigtsmæssigt, siger han.

Esben Hedeager (K) ser gerne, at der bliver brugt flere penge på infrastruktur, men han mener, at politikerne lige nu bør afvente effekterne af den nye motorvejsafkørsel ved Hatting, Horsens C.

- Den vil få stor indflydelse på den øvrige trafik. Det kan betyde, at planerne skal ændres, så lad os lige se tiden lidt an, siger han.

Horsens holder i kø
Horsens er en vækstkommune, men flere indbyggere betyder også mere trafik, og på vej ind og ud af Horsens sidder vi fanget mellem hjem, job, daginstitution, indkøb, aftaler og kunder.Og her holder vi så. I kø. Horsens Folkeblad sætter her i foråret fokus på køerne og på de udfordringer, den øgede trafik skaber.

EL: Flere skal tage cyklen

Enhedslisten stemte som det eneste parti imod Trafik 2030, og byrådsmedlem Lisbeth Torfing er da heller ikke ubetinget tilhænger af Finn Pedersens tanker.

- Der er elementer i planen, som vi gerne ser fremskyndet, f.eks. etableringen af cykelstier, mens der er andre punkter, vi ikke er ret glade for, f.eks. etableringen af den sydlige omfartsvej langs Klokkedal til havnen, som vi ikke mener har den forventede effekt, og som derudover skader miljøet, siger hun.

- Man kan altid bruge flere penge på infrastruktur, men det betyder jo bare flere biler på vejene, og så er vi lige vidt. Det er ikke nemt, men den eneste rigtigt holdbare løsning er at få flere til at cykle og tage den offentlige transport, konstaterer hun.

Liberal Alliances Jakob Bille ser gerne, at trafikplanen gennemføres hurtigere end planlagt, "hvis det er muligt".

- F.eks. er det jo oplagt, at vi nu sætter gang i omfartsvejen langs Klokkedal og ned til havnen. Nu er beslutningen taget af et politisk flertal, og så kan det kun gå for langsomt med at etablere vejen. Jeg forstår godt Finn Pedersens bekymring. En for dårlig infrastruktur er en af de helt store væksthæmmere i forhold til tilgang af arbejdskraft, virksomheder og bosætning, siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra byrådsmedlem Paw Amdisen fra SF.

Politikere: Vi gennemfører trafikplanen så hurtigt som muligt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce