Over i busser: Problem i Snoghøj standser tog over Lillebælt i fire dage

Ingen tog mellem Fredericia og Middelfart og retur i fire dage i efterårsferien. Et vitalt sporskifte ved Snoghøj skal udskiftes. Busser indsættes i stedet. Foto: PR-foto for DSB, Jens Hasse/Chili foto & arkiv

Over i busser: Problem i Snoghøj standser tog over Lillebælt i fire dage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I flere måneder har vitalt sporskifte i landstrafikken på skinner drillet. Alt er prøvet. Men det er slidt og skal skiftes ud.

Fredericia: Det koster en del forsinkelser og erstatninger efter rejsetidsgarantien, at DSB ikke kan komme forbi et sporskifte i Snoghøj i normal fart.

- Men det bekymrer os mere end udbetalingen fra rejsetidsgarantien, at vi har haft problemer med vores rettidighed, forklarer informationschef Tony Bispeskov, DSB:

- Det koster jo på omdømmet, for togdrift skal kendetegnes af stabilitet, og den er normalt høj i området hér. Derfor er det vigtigt, at sporskifterne fungerer optimalt.

Det gør det ikke.

- Siden midten af maj har en del af togene mod Esbjerg og Padborg og Sønderborg skullet omkring Fredericia, inden de kunne komme syd eller vestover. Når arbejdet er afsluttet, fjerner vi de forsinkelser, det har givet rejsende til Syd- og Vestjylland.
Banedanmark i pressemeddelelse om udskiftning af sporskifte i Snoghøj
Sporskiftet, der er slidt, ligger centralt ved Snoghøj og fordeler tog til Fredericia og videre nordpå og tog mod Kolding, Esbjerg og grænsen. At det ikke fungerer optimalt, har betydet, at togene må ned i fart. Det har givet forsinkelser  i flere måneder. Illustration: Banedanmark
Sporskiftet, der er slidt, ligger centralt ved Snoghøj og fordeler tog til Fredericia og videre nordpå og tog mod Kolding, Esbjerg og grænsen. At det ikke fungerer optimalt, har betydet, at togene må ned i fart. Det har givet forsinkelser i flere måneder. Illustration: Banedanmark

IC, lyn- og regionaltog ramt

Derfor skal Banedanmark, som har ansvaret for jernbanenettet, skifte det hele ud i efterårsferien, hvad vi tidligere har omtalt i Fredericia Dagblad.

- Siden midten af maj har en del af togene mod Esbjerg og Padborg og Sønderborg skullet omkring Fredericia, inden de kunne komme syd eller vestover, skriver den statslige banemyndighed i en pressemeddelelse:

- Når arbejdet er afsluttet, fjerner vi de forsinkelser, det har givet rejsende til Syd- og Vestjylland.

Så fra fredag aften 12. oktober til og med tirsdag formiddag 16. oktober er alle intercity- og intercitylyntog erstattet af særlige togbusser mellem Middelfart og Fredericia og retur, oplyser DSB og Banedanmark.

Fra fredag aften 12. oktober til og med søndag 14. oktober afløses alle regionaltog mellem Odense og Fredericia og retur ligeledes af busser. Fra mandag 15. oktober til og med tirsdag formiddag 16. oktober er alle regionaltog mellem Ejby og Fredericia og retur aflyst til fordel for togbusser.

Rejseplanen.dk er opdateret med ændringerne.

Banedanmark: Udtjent

I en uddybende mail til Fredericia Dagblad forklarer Banedanmark om problemerne:

- Sporskiftet i Snoghøj er på grund af sin placering i infrastrukturen af vital betydning for afviklingen af landstrafikken, da det fordeler trafikken mellem Fyn og Jylland.

- Det er blevet forsøgt ad flere omgange af reparere sporskiftet. Der er blandt andet foretaget spændingsudligning, afstivning af sporskiftekonstruktionen og udskiftning af bundplader under skinnerne. Da det ikke har resulteret i markante forbedringer, er det nødvendigt at udskifte hele sporskiftet.

- Banedanmark kan desuden oplyse, at et gennemsnitligt sporskifte har en forventet gennemsnitlig levetid på cirka 27-30 år. Sammenlignet med et gennemsnitligt sporskifte er det Banedanmarks vurdering, at sporskiftet i Snoghøj, som blev etableret i 1992, har opfyldt kravene til den estimerede levetid.

Slut med sløjfekørsel

Banedanmark oplyser i øvrigt, at sporskiftet har været vedligeholdt "i henhold til gældende standarder og således har overholdt Banedanmarks banenormer for sporskifter".

- Når vi får udskiftet sporskiftet, vender vi tilbage til den normale situation, hvor togene igen kan dreje syd- og vestover uden at skulle omkring Fredericia.

Hvad der altså har givet forsinkelser i flere måneder.

Over i busser: Problem i Snoghøj standser tog over Lillebælt i fire dage

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce