Vi bruger cookies!

hsfo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.hsfo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Nu er der tidshorisont på Industrimuseets store udvidelse

Industrimuseets udvidelse set fra oven i arkitektfirmaet Ginnerups streg. Projektet inkluderer to nye silo-formede bygninger - en til udstillingsaktiviteter og en til parkering.

Nu er der tidshorisont på Industrimuseets store udvidelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lokalplanforslaget for udvidelsen af Industrimuseet med to bygninger og rekreative arealer sendes nu i høring. Projektet omfatter også boliger i den sydlige ende af Ny Havnegade. Når lokalplanen er vedtaget, går Industrimuseet på jagt efter finansieringen.

Horsens: Endnu er finansieringen ikke på plads, men ambitionen er, at Industrimuseet i Horsens i 2020 kan præsentere gæsterne for en stor udvidelse af aktiviteterne, der inkluderer et 3000 kvm stort silo-formet byggeri til udstillings-faciliteter, et parkeringshus i fire dæk og et grønt rekreativt område ned mod Niels Gyldings Gade.

Horsens Byråds teknik- og miljøudvalg behandlede tirsdag lokalplanforslaget for projektet, der også omfatter byggeriet af nye boliger i den sydlige ende af Ny Havnegade, hvor der i dag bl.a. ligger et gammelt garageanlæg.

Fra udvalgets side var der kun mindre indvendinger mod planerne, der blev præsenteret for første gang på et pressemøde i februar i år.

- Der var bemærkninger omkring tag-typen og hældningen på boligerne og en henstilling til, at man husker, at der skal være plads til turistbusser. Ellers er det et enigt udvalg, der bifalder planerne. Nu bringer vi formaliteterne i orden, og så er det op til Industrimuseet at realisere projektet, siger Ole Pilgaard Andersen (DF), formand for teknik- og miljøudvalget.

Det er Industrimuseet selv, der skal finansiere udvidelsen, dels via de penge, museet har fået af kommunen ved frasalget af jorden til boliger i Ny Havnegade, dels via fonde. Det arbejde er endnu ikke gået i gang, fortæller Industrimuseets direktør, Ole Puggaard.

- Bestyrelsen har sagt, at vi først skal gå i gang, når lokalplanen er godkendt, og vi har set, om det giver problemer. Målet er, at det hele står færdigt i 2020, og det er det, vi arbejder henimod, siger han.

Store byggeplaner ved museum: Giftig grund skal være attraktiv oase
Hvis vi skal kunne følge med i konkurrencen på et stadig mere professionelt marked, er der behov for, at vi kan noget mere, end vi kan i dag.
Ole Puggaard, direktør, Industrimuseet

Vigtigt for museet

For Industrimuseet er det afgørende vigtigt, at museet bringes "up-to-date", siger Ole Puggaard.

- Ligesom alle andre attraktioner skal vi leve af de gæster, der kommer forbi, og her er det enormt vigtigt at have ordentlige faciliteter. Vi vil gerne have, at gæsterne, når de forlader museet, har et godt billede på nethinden af, hvor produktions-Danmark står i dag, og de bygninger, vi har i dag, begrænser det, vi kan tilbyde. Hvis vi skal kunne følge med i konkurrencen på et stadig mere professionelt marked, er der behov for, at vi kan noget mere, end vi kan i dag, siger han.

I planen indgår også et parkeringshus med plads til ca. 140 biler. P-huset skal dels servicere museets ansatte og gæster, og udenfor åbningstiden andre bilister.

- P-huset skal opfylde vores behov mellem kl. 11 og 16, og ud over den tid arbejder vi med forskellige modeller, som vi skal snakke med nogle folk om, siger Ole Puggaard.