Når Horsens C åbner: Her kommer der mere trafik - og her kommer der mindre

Borgmester Peter Sørensen (S) tog i maj 2017 det første spadestik til den nye to km lange forbindelsesvej nord for Hatting til motorvejen. Nu åbner den snart, og det vil ændre trafikmønstrene til og fra Horsens. Arkivfoto: Morten Pape

Når Horsens C åbner: Her kommer der mere trafik - og her kommer der mindre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trafikmønstrene vil ændre sig, når den nye motorvejsafkørsel Horsens C åbner senere på året. Det er særligt bilister sydfra, der vil få glæde af afkørslen. Det vil også aflaste indfaldsvejene syd for byen, Silkeborgvej og Hatting by.

Horsens: Med åbningen af motorvejsafkørslen Horsens C ved Hatting senere på året vil trafikmønstrene på indfaldsvejene til Horsens naturligt blive ændret.

Til den tid er der ikke længere tre, men fire muligheder for at komme af motorvejen. Hvilken afkørsel vil bilisterne så vælge, hvem får mest gavn af den nye afkørsel, og hvilke veje vil blive belastet mindre og mere?

Det har kommunen sine egne bud på. Prognoserne, der som alle prognoser er baseret på tro, viser, at det primært vil være bilister, der kommer fra syd, der vil benytte Horsens C.

Afkørslen Horsens S har en forholdsvis lang strækning ad Vestvejen og Vejlevej ind til byen, mens Horsens C er mere direkte, og det vil appellere til pendlere og andre bilister, der kommer sydfra, og ikke har et specifikt ærinde i Sydbyen, lyder vurderingen.

- Bilister sydfra vil også fortsat benytte Horsens V-afkørslen, men i et mindre omfang, fordi der nu kommer et godt alternativ, lyder vurderingen fra Jonas Møbius, ingeniør i Horsens Kommunes afdeling for affald og trafik.

Bilister, der kommer nordfra, forventes ikke at ændre adfærd i nævneværdig grad.

- De benytter i dag Horsens N og V, og det vil de nok fortsætte med. De to afkørsler rammer byen mere centralt, så derfor forventer vi ikke, at bilister, der kommer nordfra, i større grad vil skifte til Horsens C, siger Jonas Møbius.

Vi håber generelt, at det, at der kommer en mulighed mere for at komme ind til Horsens, vil give en naturlig fordeling, men der er nok nogle indgroede vaner, som det kan tage et stykke tid at bryde.
Jonas Møbius, ingeniør, Horsens Kommune
Horsens holder i kø
Horsens er en vækstkommune, og vi kan være stolte af, at så mange flytter hertil.Flere indbyggere betyder dog også mere trafik, og på vej ind og ud af Horsens sidder vi fanget mellem hjem, job, daginstitution, indkøb, aftaler og kunder.Og her holder vi så. I kø.

I de kommende uger sætter Horsens Folkeblad fokus på køerne og på de udfordringer, den øgede trafik skaber. Vi giver dig også dine medtrafikanters tips til veje til at undgå køerne

Færre biler syd for byen

Den mindre søgning til Horsens S vil naturligt mindske trafikken på Vestvejen fra afkørslen til Vejlevej og videre ind mod byen.

- En forsigtig vurdering er, at der på strækningen på ringvejen fra Vejlevej nord for Strandkærvej og frem til Bygholm Parkvej vil køre 1500 biler færre i døgnet, efter at Horsens C er åbnet, siger Jonas Møbius.

Ved selve afkørslen Horsens S vil der derimod være mere trængsel, forudser Allan Lyng Hansen, afdelingsleder i affald og trafik.

- Vi forventer, at flere bilister fra f.eks. Billund vil køre på motorvejen ved Horsens S og fortsætte til Horsens C for at komme ind til Horsens, og det kan give yderligere trængsel på ramperne. Det er vi i dialog med Vejdirektoratet om, siger han.

Også Silkeborgvej vil blive aflastet af de bilister fra syd, der fremover vil foretrække Horsens C frem for Horsens V. Her er prognosen 2500 færre biler i døgnet.

Jonas Møbius fremhæver også, at trafikken gennem Hatting vil falde markant - med 2000-2500 biler i døgnet.

- Det vil man helt sikkert kunne mærke i Hatting, konstaterer han.

Artiklen fortsætter under kortet.

Usikker på Bygholm Parkvej

Andre steder vil trafikken stige. Naturligvis på Hattingvej, men også på vejen efter krydset ved dyrskuepladsen, Bygholm Parkvej. Hvor meget er usikkert, for langt fra al trafik fra Hattingvej fortsætter ad Bygholm Parkvej.

- En stor del af trafikken vil blive fordelt andre steder hen via ringvejen, men hvor meget er det svært at sige, vurderer han.

Jonas Møbius siger, at kommunen vil følge situationen på Bygholm Parkvej nøje, særligt ved lyskrydset ved Fuglevangsvej, der potentielt kan blive lidt af en flaskehals på vejen ind mod Horsens.

- Inden vi investerer i mulige trafikforbedringer vil vi dog se, om det overhovedet er nødvendigt. En ting er matematiske modeller, noget andet er, hvordan bilister i virkeligheden kører, siger han.

- Vi håber generelt, at det, at der kommer en mulighed mere for at komme ind til Horsens, vil give en naturlig fordeling, men der er nok nogle indgroede vaner, som det kan tage et stykke tid at bryde, siger han.

Kommunen forventer 7000-8000 bilister i døgnet på Ny Hattingvej efter åbningen af Horsens C. I dag kører der ca. 9000 biler i døgnet på Vestvejen, der fører bilister fra Horsens S mod Horsens, ca. 18.000 biler i døgnet på Silkeborgvej, der fører fra Horsens V, og ca. 12.000 biler på Østbirkvej, der fører fra Horsens N til Horsens.

Når Horsens C åbner: Her kommer der mere trafik - og her kommer der mindre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce