Ja tak til E45-udvidelse - men hvorfor skal det gå så langsomt?

Borgmester Peter Sørensen (S) er glad for planen om seks i stedet for fire spor på E45 ved Horsens, men han forstår ikke, hvorfor projektet først skal på affyringsrampen i 2023. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Ja tak til E45-udvidelse - men hvorfor skal det gå så langsomt?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Borgmester Peter Sørensen (S) har svært ved at forstå, hvorfor regeringens og Dansk Folkepartis udvidelsesplaner på E45 ved Horsens først skal søsættes i 2023, når trafiksituationen er så kritisk, som den er nu. Hos DF og K overskygges ventetiden af glæden over et projekt til cirka tre milliarder kroner.

Horsens: Ja, der er glæde over, at en udvidelse af E45 er på tegnebrættet hos regeringen og Dansk Folkeparti, men tidsplanen vækker forskellige grader af undren.

Mest markant hos Horsens-borgmester Peter Sørensen (S), der ikke forstår, hvorfor fase 1 af udvidelsen på strækningen Hornstrup-Skanderborg S ifølge onsdagens milliardudspil først skal i gang om fire år.

- Det er rigtig godt, at E45 er specifikt prioriteret, og udspillet er spændende, men der rejser sig også rigtig mange spørgsmål. Det er fuldstændig uforståeligt, at det først skal i gang i 2023, siger Peter Sørensen.

Motorvejsprojekter ved Kolding, Odense og Aarhus skal ifølge regeringen og DF skydes i gang i 2021, mens seks spor ved Horsens må vente og først står helt færdige i 2029, hvis ellers planen bliver til virkelighed. Der er tradition for brede forlig om infrastruktur, så først på den anden side af et valg ventes en endelig aftale.

- Jeg skal ikke lave nedslag i behovet i Kolding, Odense og så videre, men en af de to største udfordringer i landet er E45. Vi er Danmarks vækstområde nummer to. Jeg vil have lov at undre mig over tidshorisonten, og jeg står ikke alene med den dagsorden. Når Christiansborg har truffet en beslutning, er det sådan, det er, men så må det være ærligt nok at kalde de østjyske politikere: Få E45 ind på bordet, siger Peter Sørensen, der blandt andet appellerer til borgmesterkolleger og erhvervsliv om at markere sig.

Jeg vil have lov at undre mig over tidshorisonten, og jeg står ikke alene med den dagsorden.
Borgmester Peter Sørensen (S) om E45-udvidelse
Her er regeringens infrastrukturplan
Regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede onsdag en aftale om investeringer i infrastrukturen.

Aftalen rummer investeringer for 110 milliarder kroner i perioden fra 2021 til 2030.

Ny infrastruktur:

Tredje forbindelse over Limfjorden: 6,6 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2024.

Kalundborgmotorvejens tredje etape: 1,8 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2023.

Frederikssundmotorvejens tredje etape: 3,4 milliarder kroner. Første fase igangsættes i 2022.

Anlæg af motorvej fra Næstved til Rønnede (Rute 54): 1,5 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2024.

Ny midtjysk motorvej fra Haderslev til Give: 5,8-7,5 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2023.

Ny togbane over Vestfyn: 4,8 milliarder kroner. Første fase igangsættes 2024.

Sydlig Ring 5 vest for København: 6,5 milliarder kroner. Anden fase igangsættes 2025-2030.

Derudover rummer planen udbygning af eksisterende infrastruktur. Det gælder blandt andet:

Udvidelse af motorvej E45 mellem Aarhus S og Aarhus N.

Udvidelse af motorvej E45 mellem Vejle (Hornstrup) og Skanderborg S.

Udvidelse af motorvej E20/E45 Kolding V-motorvejskryds (MVK) Kolding.

Udvidelse af motorvej E20 syd om Odense.

Øget kapacitet på Motorring 3 ved København.

Udvidelse af Hillerødmotorvejen, M3 til Ring 4 (begge retninger).

Udvidelse af Ring 4 (nordlig del).

Opgradering til motorvej af Hillerødmotorvejens forlængelse.

Opgradering til motorvej omkring Herning.

Hastighedsopgradering, Ringsted-Odense.

Kilde: Regeringen.dk
Fra pressemødet onsdag med deltagelse af erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), finansminister Kristian Jensen (V), transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) , DF's finansordfører René Christiansen og DF's transportordfører Kim Christiansen. Trafikale planer for ca. 110 milliarder kroner i årene 2021-2030 blev lagt frem. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Fra pressemødet onsdag med deltagelse af erhvervsminister Rasmus Jarlov (K), finansminister Kristian Jensen (V), transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) , DF's finansordfører René Christiansen og DF's transportordfører Kim Christiansen. Trafikale planer for ca. 110 milliarder kroner i årene 2021-2030 blev lagt frem. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

- Vi kan ikke holde stille i Østjylland

Udvidelsen af strækningen omkring Horsens koster anslået tre milliarder kroner. I Investeringsplan 2030 er der også afsat et sted mellem 5,8 og 7,5 milliarder kroner til første del af midtjyske motorvej - strækningen Haderslev-Give. Også her er fase 1 i 2023.

- Jeg er forundret over, at en vvm-redegørelse på en ikke-eksisterende motorvej kan færdiggøres så hurtigt, når det går så langsomt på en eksisterende motorvej, siger Peter Sørensen med henvisning til, at en vvm-redegørelse for E45-udvidelsen har været i gang i knap et år og er varslet færdig i foråret 2020.

Hans undren er ikke lig en afvisning af behovet for en midtjysk motorvej.

- Det er ikke et enten-eller, men et både-og, men vi kan ikke holde stille i Østjylland imens, siger Peter Sørensen.

Regeringen og DF fremlagede onsdag et infrastrukturudspil til ca. 110 milliarder kroner i årene 2021-2030. Grafik: Regeringen.dk
Regeringen og DF fremlagede onsdag et infrastrukturudspil til ca. 110 milliarder kroner i årene 2021-2030. Grafik: Regeringen.dk

DF: Optur - og en lille nedtur

Michael Nedersøe, byrådsmedlem i Horsens Kommune og folketingskandidat for Dansk Folkeparti i Østjyllands Storkreds, er glad for udspillet.

- Det er en glædens dag for hele Østjylland. På motorvejen holder folk mere stille, end de kører, og der sker ufatteligt mange ulykker ved især Ejer Bavnehøj. Nu er der en plan - og det er optur. Nedturen er, at det først er fra 2023, siger Michael Nedersøe, der med et erhverv som chauffør kender E45 på godt og ondt.

- Er du overrasket over, at projektet først sættes i gang om fire år?

- Ja, det er jeg faktisk. Udvidelsen af E45 skulle have været sat i gang for flere år siden og bør have høj prioritet.

- Tør du tro på en virkeliggørelse af de seks spor?

- Ja, ingen tør røre udvidelsen af E45 nu.

Michael Nedersøe, DF, er glad for E45-planerne, som han har ventet på i mange år. Arkivfoto
Michael Nedersøe, DF, er glad for E45-planerne, som han har ventet på i mange år. Arkivfoto

K: En glædens dag

Mona Juul, horsensianer og østjysk kandidat for Konservative ved det kommende folketingsvalg, siger om aftalen:

- Jeg er så glad. Det er en god dag for erhvervslivet og for dem, der sidder og blomstrer på E45 hver dag. Jeg er selv en af dem.

- For denne del af Danmark er E45-udvidelsen helt klart vigtigst i aftalen, siger Mona Juul.

- Det kritiseres allerede nu, at en udvidelse først vil stå færdig i 2029. Hvad siger du til det?

- Jeg bliver da også utålmodig, og alt hvad der kan speede processen op, skal der kigges på. Jeg hæfter mig ved det gode, og lad os lægge det partipolitiske væk og se, hvordan vi kommer hurtigere i mål.

- Lad os se, om processen ikke kan speedes lidt op, siger Mona Juul (K), der er meget tilfreds med infrastruktur-udspillet onsdag. Arkivfoto
- Lad os se, om processen ikke kan speedes lidt op, siger Mona Juul (K), der er meget tilfreds med infrastruktur-udspillet onsdag. Arkivfoto

DI: Trafikken bliver kun værre

Hos Dansk Industri Horsens fortsætter lobbyarbejdet for E45-udvidelsen, for formand Johannes Saugbjerg, der også er adm. direktør hos Vola A/S, har ikke opgivet håbet om en hurtigere løsning end den skitserede.

- Vi er generelt glade for, at der kommer en plan, men vi havde gerne set, at projektet kom i gang noget før, for trafikken bliver kun værre, siger Johannes Saugbjerg.

Han siger, at "det slet ikke er til at overskue", hvis projektet først står færdigt i 2029, men han udtrykker håb om, at det årstal ikke gælder hele strækningen fra Vejle til Skanderborg.

- Det positive er, at der er lydhørhed, siger DI-formanden, der foretrækker et bredt politisk forlig på bagkant af et folketingsvalg.

Johannes Saugbjerg, formand for DI Horsens, har ikke opgivet håbet om en hurtigere E45-løsning end den skitserede. Arkivfoto: Morten Pape
Johannes Saugbjerg, formand for DI Horsens, har ikke opgivet håbet om en hurtigere E45-løsning end den skitserede. Arkivfoto: Morten Pape

Ja tak til E45-udvidelse - men hvorfor skal det gå så langsomt?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce