Innovative legepladser skal pirre små børns interesse for naturvidenskab

Horsens Kommunen ønsker at søge Novo Nordisk Fonden om 12 mio kroner til at bygge såkaldte STEM-legepladser med fokus på vand til kommunens yngste borgere. Arkivfoto

Innovative legepladser skal pirre små børns interesse for naturvidenskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nu skal de allermindste borgere i Horsens med på STEM-bølgen, og kommunen søger derfor Novo Nordisk Fonden om 12 millioner til nye legepladser med vand som tema.

Horsens: Der er ikke noget, som at plaske i vandpytter. Mens forældrene skutter sig under paraplyen, drøner ungerne gladelig rundt i silende regn og afprøver hoppeteknikken i hver eneste store eller lille vandpyt. Og lige netop børns naturlige begejstring for vand, skal danne rammerne om kommunens nye store plan for at gøre de allermindste Horsens-borgere interesseret i samfundsvidenskab igennem opgradering af legepladserne til såkaldte STEM-legepladser.

Under temaet vand, skal STEM, som står for science, technology, engineering og math, inkorporeres i legepladserne, og til det formål har kommunen har netop ansøgt Novo Nordisk Fonden om at komme i betragtning til 12 millioner af fondens midler, som er målrettet netop naturvidenskabelig uddannelse og formidling.

Det vil blandt andet være legepladsen på det nybyggede dagtilbud på campus, som står for tur, men også et af kommunens eksisterende dagtilbud kan se frem til en helt ny legeplads, hvis kommunen altså får pengene.

Og hos direktør for uddannelse og arbejdsmarked i Horsens Kommune, Tanja Nyborg, der står for ansøgningen, er der meget stor begejstring for at kunne tilbyde de mindste et kig ind i den naturvidenskabelig verden.

- Vi får sat spot på, hvordan legepladsen kan understøtte STEM og pirre de små til at interessere sig for samfundsvidenskab, siger hun og fortsætter:

- Vi skal kigge på, hvordan vand bliver omdrejningspunktet for leg og læring, og få sat fokus på selve udviklingen af sammenhængen mellem leg og læring med vand som tema. Det kan f.eks. være, at der er vandløb på legepladsen, hvor børnene kan bygge dæmninger og udforske vandet, forklarer hun.

Børnene skal være innovative

Ud over de mindste borgere skal også Klima- og forsyningsingeniørerne fra VIA og outdoor-pædagogerne i spil i et tværgående samarbejde om at udvikle de helt rigtige STEM-legepadser til de små, og for pædagogernes vedkommende også selv få udviklet deres kompetencer i forhold til STEM.

- Vi skal kompetenceudvikle personalet på tværs. Det bliver et mix og match af kompetencer, og i tilknytning til de andre laboratorier på campus, vil vi også gerne lave et børneteknologisk laboratorium, hvor de mindste kan lege med fx droner, robotter og virtuel reality. Og her kan ingeniørerne være med til at pirre de små kommende ingeniører i dagtilbuddene, forklarer Tanja Nyborg.

Hun peger desuden på, at de nye legepladser ikke skal være for færdiglavede, de skal nemlig først og fremmest give børene lyst til selv at være kreative.

- Legepladserne skal være mindre konstruerede. Børnene skal udforske vandet og bruge deres fantasi til at skabe legepladsen, som skal være mindre statisk. Den skal pirre børnene og sætte deres kreativitet i spil og få dem stimuleret til at kreere, så de selv er med til at innovere, slår hun fast.

Forvaltningen har sendt en såkaldt interessetilkendegivelse til Novo Nordisk Fonden med ønske om at komme i betragtning til at kunne søge om 12 millioner til projektet.

Innovative legepladser skal pirre små børns interesse for naturvidenskab

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce