Første år som Pynten-indehaver: Fantastisk - men vi blev væltet fuldstændig omkuld

Da Jesper Stobberup sidste år 1. maj overtog forpagtningen af restaurant Pynten ved Horens Lystbådehavn, havde han blot en måned til at gøre stedet parat til højsæson. Det blev en heftig start, fortæller han nu. Foto: Søren E. Alwan

Første år som Pynten-indehaver: Fantastisk - men vi blev væltet fuldstændig omkuld

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jesper Stobberup er forpagter af den tidligere Horsens Sejlklubs Restaurant, som er omdøbt til restaurant Pynten. Nu kigger han tilbage på sit første år som selvstændig - et år, da varmerekorder og deraf fulde huse satte stedet på en stor prøve fra første åbningsdag.

Horsens: Overblikket har indfundet sig igen hos forpagter af restaurant Pynten ved lystbådehavnen i Horsens.

Jesper Stobberup kender ellers til det modsatte. Faktisk har han et langt stykke tid efter åbningen af stedet 1. maj sidste år været på overarbejde.

- Fra jeg overtog stedet, til jeg åbnede, gik der kun en måned. På den tid skulle de rette madleverandører, ansættelse af personale og menukortet falde på plads.

- Oven i det havde vi den varme 2018-sommer. Så vores nye team blev udfordret på alle plan ved åbningen og blev lagt ned af opgaver det første stykke tid - faktisk blev vi væltet fuldstændig omkuld, fortæller Jesper Stobberup.

Varmen og lysten til at spise i vandkanten trak hundredvis af folk til. Det var på alle måder en heftig tid.
Jesper Stobberup
Nye, faste parasoller på Pyntens terrasse er et af Jesper Stobberups seneste investeringer. Han arbejder løbende på at skabe de bedst mulige rammer for gæsterne, men også for stedets personale, der ikke længere skal bekymre sig om parasoller, som ikke står ordentligt fast. Foto: Søren E. Alwan
Nye, faste parasoller på Pyntens terrasse er et af Jesper Stobberups seneste investeringer. Han arbejder løbende på at skabe de bedst mulige rammer for gæsterne, men også for stedets personale, der ikke længere skal bekymre sig om parasoller, som ikke står ordentligt fast. Foto: Søren E. Alwan

Uden testmenuer

Den hurtige åbning betød også, at der var ting, som Jesper Stobberup ikke nåede at forberede sig selv og personalet på.

Blandt andet nåede han ikke at lave testmenuer, ligesom han heller ikke fik gennemøvet arbejdsgange med sit køkkenpersonale.

- Vi havde ret lange ventetider for gæsterne de første måneder, fordi køkkenet havde svært ved at følge med. Det kom der også en del klager på, mens vi heldigvis fik meget ros for maden.

Heller ikke personalet i ishuset (Pyntens Ishus, red.) nåede at blive oplært så grundigt, som Jesper Stobberup ønskede det.

- Varmen og lysten til at spise i vandkanten trak hundredvis af folk til. Det var på alle måder en heftig tid, fortæller Jesper Stobberup.

Med i bagagen har den ny forpagter en uddannelse som business development engineer. Han har senest arbejdet i Legoland med ansvar for 14 spise- og udskænkningssteder samt personale. Foto: Søren E. Alwan
Med i bagagen har den ny forpagter en uddannelse som business development engineer. Han har senest arbejdet i Legoland med ansvar for 14 spise- og udskænkningssteder samt personale. Foto: Søren E. Alwan

Detaljer tæller

Af den travle åbning er der nu udsprunget en forpagter, der præcis ved, hvad han skal gøre for ikke at blive væltet omkuld igen til sommer.

Et passende stort personale, 25 medarbejdere, er kørt i stilling, og menukortets retter er blevet indøvet og tilpasset blandt køkkenpersonalet og stedets kok.

Som noget nyt er der etableret ekstra siddepladser - et loungeområde ved terrassen. Den øvrige terrasse har desuden fået faste parasoller, og så skal stedets borde iklædes duge for at skabe en endnu hyggeligere udendørs atmosfære hen over sommermånederne, planlægger Jesper Stobberup.

- Det handler om tilfredse gæster. Herunder om at kunne være til stede og blandt andet om ikke at skulle bekymre sig om parasoller, der ikke står ordentligt fast. Det er detaljerne, der skaber overblikket, og nu kan folk sidde i vores loungeområde, indtil de kan få et bord.

Til de vigtige detaljer hører også, ifølge Jesper Stobberup, at Pynten ikke tager penge for det vand, han og personalet serverer sammen med husets vine.

- Det kan virke ubetydeligt i det store billede. Men det fylder for folk, hvis de skal betale for noget så banalt som postevand. Vi er ikke ude på at overraske negativt - tværtimod, siger han.

Jesper Stobberup går nu sin anden sommer og højsæson i møde, og det er i år med et langt større overblik end sidste år, fortæller han. Foto: Søren E. Alwan
Jesper Stobberup går nu sin anden sommer og højsæson i møde, og det er i år med et langt større overblik end sidste år, fortæller han. Foto: Søren E. Alwan

Restaurantchef som 22-årig

Jesper Stobberup er også glad for de mange stamkunder, der efterhånden kommer på Pynten.

- Sejlklubben bakker op med diverse arrangementer. Men også den lokale hatteklub er at finde på Pynten i ny og næ, og det samme gælder klubben Jazzhors, der atter har indtaget stedet.

- De er med til at holde godt liv i stedet - også uden for sæson, siger Jesper Stobberup, der oprindelig er fra Serridslev og i dag bosat i Haldrup med sin hustru Carina og parrets søn, Axel på fire år.

Med i bagagen har den ny forpagter en uddannelse som Business Development Engineer fra Aarhus Universitets institut for forretningsudvikling og teknologi i Herning og har senest arbejdet i Legoland med ansvar for 14 spise- og udskænkningssteder samt personale.

- Jeg har været inde i restaurationsbranchen nogle år ud over min erfaring fra Legoland. Efter gymnasiet fik jeg job på Jensens Bøfhus i Horsens og blev som 22-årig restaurantchef i Vejle. Via min uddannelse trækker jeg på iværksætteri, forretningsudvikling og ledelse, forklarer Jesper Stobberup, der er tryg i de beslutninger, han tager i sin nye dagligdag.

Pynten havde sidste sommer ret lange ventetider for gæsterne de første måneder af Jesper Stobberups forpagtningstid. Køkkenet havde svært ved at følge med, og det kom der en del klager på, mens gæsterne, til Jesper Stobberups glæde, ytrede stor tilfredshed med stedets mad. Foto: Søren E. Alwan
Pynten havde sidste sommer ret lange ventetider for gæsterne de første måneder af Jesper Stobberups forpagtningstid. Køkkenet havde svært ved at følge med, og det kom der en del klager på, mens gæsterne, til Jesper Stobberups glæde, ytrede stor tilfredshed med stedets mad. Foto: Søren E. Alwan

Selskaber bærer det

En ting har dog overrasket den i dag 32-årige forpagter ud over stedets ilddåb:

- På Pynten er det selskaberne, der primært holder det hele kørende - og vi har mange af dem. Heldigvis er jeg og mit team god til samarbejde. Vi knokler - og det har båret frugt, for folk kommer igen og anbefaler os videre, kan jeg se og høre.

Når han kigger på den kommende højsæson, er det også nu med en del mere ro i maven.

- Vi er forberedt på en travl sommersæson, og det er netop den helt store forskel sammenlignet med sidste år, lyder det fra Jesper Stobberup.

Stamkunder og diverse arrangementer og møder er med til at holde liv i Pynten uden for højsæson. Foto: Søren E. Alwan
Stamkunder og diverse arrangementer og møder er med til at holde liv i Pynten uden for højsæson. Foto: Søren E. Alwan
Varmen og lysten til at spise i vandkanten trak hundredvis af folk til Pynten sidste år. Det var på alle måder en heftig tid, fortæller Jesper Stobberup. Foto: Søren E. Alwan
Varmen og lysten til at spise i vandkanten trak hundredvis af folk til Pynten sidste år. Det var på alle måder en heftig tid, fortæller Jesper Stobberup. Foto: Søren E. Alwan
Efter det første år som forpagter ser Jesper Stobberup med ro i maven frem til endnu en højsæson. Foto: Søren E. Alwan
Efter det første år som forpagter ser Jesper Stobberup med ro i maven frem til endnu en højsæson. Foto: Søren E. Alwan
Jesper Stobberup fortæller, at det fylder for folk, hvis de skal betale for vand serveret sammen med vin. Derfor har han uden tøven gjort det til en gratis service på stedet, siger han. Foto: Søren E. Alwan
Jesper Stobberup fortæller, at det fylder for folk, hvis de skal betale for vand serveret sammen med vin. Derfor har han uden tøven gjort det til en gratis service på stedet, siger han. Foto: Søren E. Alwan
Efter det første år som forpagter ser Jesper Stobberup med ro i maven frem til endnu en højsæson. Foto: Søren E. Alwan.
Efter det første år som forpagter ser Jesper Stobberup med ro i maven frem til endnu en højsæson. Foto: Søren E. Alwan.

        Efter det første år som forpagter ser Jesper Stobberup med ro i maven frem til endnu en højsæson. Foto: Søren E. Alwan
Efter det første år som forpagter ser Jesper Stobberup med ro i maven frem til endnu en højsæson. Foto: Søren E. Alwan

        Efter det første år som forpagter ser Jesper Stobberup med ro i maven frem til endnu en højsæson. Foto: Søren E. Alwan
Efter det første år som forpagter ser Jesper Stobberup med ro i maven frem til endnu en højsæson. Foto: Søren E. Alwan

        Efter det første år som forpagter ser Jesper Stobberup med ro i maven frem til endnu en højsæson. Foto: Søren E. Alwan
Efter det første år som forpagter ser Jesper Stobberup med ro i maven frem til endnu en højsæson. Foto: Søren E. Alwan

Første år som Pynten-indehaver: Fantastisk - men vi blev væltet fuldstændig omkuld

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce